Здравейте,
Отдавна исках да напиша нещо по тази тема, понеже ми е любимата , но след като имах преблеми с влизането тук така и не се случи. Сега май всичко е наред и викам да си кажа мнението.
Стотици, буквално стотици пъти съм бил свидетел на "случки" по Европа, където "професионалисти" са си укрепили колите по най-невъзможни начини. И понеже аз от 18 годишен допреди около година се занимавах с това ( докарване, покупко продажба и т.н. , включително и едни около 4-5 годин живот в чужбина и пак такава работа) нека да си кажа мнението. Предварително искам да подчертая, че мнението ми е базирано на мноооого, ама мнооого разговори с какви ли не хора, но най-вече с полицай от почти всички държави в Европа.
МАСОВО се прави грешка от колегите ( при това въобще НЕ само сънародници) , да си вързват колите по абсолютно малоумен начин. И после "ама защо така , защо ме глобиха..." . Еми ще те глобят, като незнаеш как и най-вече неискаш да се научиш....
Как се вързва кола? Начините осново са - ДВА, да повторя ДВА. ПРи тези начини НИ-КОЙ , НИ-КЪ-ДЕ няма право да ви направи проблем.
Първият --> прикачената снимка. Това е най-добрият начин. Няма мърдане нито напред, нито назад, но също така няма и НАСТРАНИ !!! Такива колани са рядкост, понеже струват около 15-20Е, но са доказано най-добрите.
Вторият - не пускам снимка, понеже е както едната снимка по-горе. Тоест - обикновен колан с 3 куки. Две се захващат в НАЙ-БЛИЗКАТА долна точка до гумата ( нужно е обаче пода да е с дупки, разбираемо) , за да "няма ход" самата гума, а третата по продължението следващо посоката на естествен ход на колата ( ако има) , и там , на произволно, но НЕ много голямо разстояние се захваща и се стяга. Тук на тази снимка постната на камиона на Автомотор има една грешка. Продължението на колана ТРЯБВА да е направо, а НЕ настрани, но това не е фатално. Хубаво е , дори задължително , колата да е широк и да обхване СРЕДАТА да гумата. Логично.
Какво се случва ако пода няма дупки? Използва се метода от прикачената ми снимка и трябва да се захване ОТСТРАНИ. Този метод е САМО за странично захващане. Респективно, вторият метод със захващене ДОЛУ, е нужно да има дупки на пода, за да се захванат куките. Това е.
Винаги е добре да има "стопери". Били то обикновенни автовозни или т.н. "дълги" ( аз на тях не съм голям фен, но това няма значение. Използват ги основно австрийците от Фитцел) . За обикновенните СА нужни "дупки" в пода за да се захванат. За "дългите" не. При тях е нужно само "странични" места за захват.
Когато колата "виси", поради естеството на платформата, което значи, че примерно на камиона са два етажа, или платформата отзад е двойна и също на два етажа, се предприема ДОПЪЛНИТЕЛНО захващане. То се прави по посока на инерцията на автомобила. Тоест ако е качен "напред" и тежестта пада натам, се осигурява в тази посока с два допълнителни колана или стопера. Тоест да се пази от "поддаване" по посока на естествено прдължение, следствие от евентуално отхлабване на единият или и двата основни колана.
Вързва се ВИНАГИ на 4 основни точки - гумите ( изключвам тук темата за блъснати коли и т.н. , там е съвсем друго и често гуми няма :-) ) . Може да се върже и на 2 , но това е допустимо, ако разстоянието за придвижване е малко. При дългите преходи, 4 точково вързване е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО.
Коланите се ПРОВЕРЯВАТ при всеки удобен случай. Ако са хубави рядко изпускат. Ако не са , или са стари - често се случва за съжаление.
Тук искам да подчертая, че НЕ говоря за големите автовози. Там е друго. В смисъл друго - разределението е различно, но като цяло пак начините за захват са тези. Там обаче има и изисквания , първите и последните коли по етажите да са задължително и със стопери, освен 4 колана. На доста места искат същото и за колите по негативите и позитивите на конструкцията.
Друго много важно нещо - КАК СЕ ТОВАРИ ДВОЙНА ПЛАТФОРМА? В над 3/4 от случайте хората правят ГРЕШКА. Тази грешка се прави и от професионалисти дори. Какво имам предвид? Двойна дълга платформа ( говоря обикновенна ДЪЛГА, а НЕ двуетажна) слагат колите --> една СРЕЩУ друга, за да ... "тежи на осите" . Това са ГЛУПОСТИ. Да повторя ГЛУПОСТИ. С доста народ съм спорил, но много, много специалисти включително и БАГ-аджии са ми го обяснявали това. Товари се ОБРАТНО. Колите с ПРЕДНИЦИТЕ СИ ( защото ТЕ тежат най-много) КЪМ ДВАТА КРАЯ на платформата. Така се постига ефекта на "везната" и БАЛАНСА на тежестта е отличен. Когато се натоварят една СРЕЩУ друга, тежестта е в средата и респективно двата края са нестабилни и се получава като ...... 16 годишна чалгаджийка в селска дискотека
..... играе кючеци платформата та се къса. И после защо теглича свършил, защо гумите това, защо осите онова, защо спирачките еди какво си .....
Когато се товари правилно, а именно с тежестта В ДВАТА КРАЯ, тогава и САМО ТОГАВА се постига БАЛАНС на тежестта и всичко е "ток"
. Естествено не винаги това е възможно, понеже не винаги се товарят идентични като тегло коли. Когато има такъв случай ( почти винаги) , се прави следното --> ПО ТЕЖКАТА КОЛА СЕ ТОВАРИ ОТПРЕД с лице към ТЕГЛИЧА. Тя трябва да тежи на теглича
. Това е правилното решение и нищо друго!!!
Когато има комбинации, било то 2, 3, 4 и т.н. коли на камионче и платформа ( каквато и да е тя), наистина е много важна и аеродинамиката. Тука няма какво да обяснявам, че ще стане дълго. Всеки знае и предполагам може да си нарави сметка "кое-как-защо"
!
Друго - много дълга тема е тази за типовете платформи. Някой харесват един тип, други друг. Няма да навлизам в подробности, че наистина е дълга тема, но като цяло типовете са два. С ниски гуми , "десятки" или с големи 13/14. Предимството на ниските е - нисък център на тежестта което ми е любимото на мен. НО, това е супер когато се кара по хубави пътища. По лоши пътища обаче не е особено добре. Обратно , по-големите гуми са по добри за лоши пътища и малко по лоши за хубави. Всичко е въпрос на компромис. Другото интересно уточнение е, че с ниските гуми, широчината на самата платформа ДОЛУ, там където "стъпва" на пътя е по-голяма, понеже самите гуми са ПОД пода на платформата. Това е много по-добре за стабилността. Много хора считат, че платформите с гуми "отстрани" ( тези с 13-ки и 14-ки гуми) са по-добре. Аз не считам така, но това е лично мнение.
Като цяло за мен най-добрата единична платформа е тази на чифутите от Витевийн. Гуми отдолу, 10-ки (има и с 12-ки) , два тандемни моста ОБАЧЕ --> ДВОЙНИ гуми и на двата моста ( не сте виждали предполагам)
. Отлична стабилност ( стига да е наред де) и инерция.
Най-добрата ДВОЙНА платформа е тази на немците от Блис. 6 метра ДВА ЕТАЖА ( не е сгъваема през пода) ТРИ моста, два отзад, един отпред , но УПРАВЛЯЕМ, на принципа на хенгерите с тип лафет и теглич стационарен, които може да се вдига нагоре ( ако се товари на нещо платформата) . Уникална стабилност и лекота на теглене (колкото и странно да ви звучи, камиона винаги дава по-нисък разход с нея, а за комфорта на шофьора да не говоря). Просто е класи, класи над всичко останало което съм карал. А не е като да не съм пробвал, претендирам всичко което е на пазара....... Но е специфична за каране, знаете , маневрите назад са ...... :-)) .
И последно относно единичните платформи. Най-добрите са тези, чийто теглич ПРОДЪЛЖАВА по платото/пода на самата платформа , но ОТСТРАНИ по възможно най ВЪНШНАТА част. А НЕ да е "забит" от средната си част, успоредно назад. Категорично по-добре за стабилността е да продължават основите на пода, от теглича настрани към външната точка , респективно около гумите, а НЕ през средата......
Пак много дълго стана, надявам се да съм бил поне малко полезен
!
Поздрави на всички.