И пак познатия рефрен... Въпрос с три въможни отговора: в рамките на една работна седмица (6 24 часови периода) водачът колко пъти има право да стартира и приключи дневен работен период?
Отговор А: 6 пъти. Отговор Б: 15,46 пъти (сметнато по много сложна математическа формула, свързана с дължината на превозното средство и средно квадратичното отклонение на радиуса при спускане от определен наклон). В: По усмотрение на "газдата", защото той е умен като слона Румен и хитър като гущера Димитър. Моля за вашите мнения и коментари.
През годините "яростно" съм защитавал тезата, че седмицата има точно определена продължителност до минути, дори секунди, а именно 144 часа. Тези 144 часа започват да намаляват след седмична почивка (дори по-малка от 45 часа), при едно от трите действия: управление, друга работа (чукове) и готовност (квадрат с диагонал). Вкарване на картата в тахографа и съответно поставяне начало държава не е такова и не е достатъчно действие. Сега все още съм на същото мнение, ама се чудя, толкова ли беше сложно вместо 6 24-ви периода, да си бяха написани 144 часа?
Отговор А, никога не съм го смятал за правилен. Отговор Б, ако е 15 цяло и 46 стотни, като идея е по-близко, макар че дори и повече от 7 карания между две седмични почивки рядко може и се получава на практика. Дори има не малко, които считат че след направена обикновено малко над 24 часа почивка, от събота по обяд до неделя обяд или малко повече (започва нова седмица), например неделята ще дойде 7-мо каране. Разбира се нужни са качества за да се изтълкува така, които обикновено "възхвалявам" във "великите" шофьори!
Този отговор също би бил разбран от "великите" с "милиони" и каращи по атлас. Те са от онези старите родени и не ползват съвременни технологии, освен телефон, което за мен разваля ореола им на светци. Дори съм убеден, че носят със себе си четиризначна (или повече) логаритмична таблица. Ако им се наложат по-сложни изчисления, наместо да използват калкулатор.
И защо е написано с възможност за тълкуване? Да има стрес и да не се взимат или поне не за дълго пенсии. Сега вече има ваксини и това е далеч по-ефективно за намаляване натиска върху Пенсионната система. А тълкуване, както няма двама човека с еднакви ДНК и отпечатъци, така няма двама шофьори на еднакво мнения за периодите на управление и почивка! Това се отнася и за тези служби които контролират тахографите и много често и пътните полицаи.