Казано с думи прости един разтвор се впръсква в изгорелите газове и в катализатора една част от азотния окис се преобразува във вода и азот.
Сега малко по-научно
: AdBlue е воден разтвор на карбамид (точно 32.5%), затова ако го смесиш с нещо друго спира да действа.Въпросният разтвор се впръсква с голяма точност в изгорелите газове и в катализатора (SCR каталитичен конвертор) до 85% от азотния окис се превръща в азот и вода. Разхода на AdBlue е около 5% от разхода на гориво.
AdBlue е запазена търговска марка притежание на Verband der Automobilindustrie e. V. (VDA), но доколкото знам и Приста Оил го произвеждат, пък и други - сигурно си имат някакви взаимоотношения.
По принцип SCR системата е много сложна с един куп датчици и електроника за управление. При EURO4 MAN и SCANIA използват предимно EGR, но при EURO5 вече всички са на AdBlue. Предполагам, че всеки производител сам си решава какво да се случва ако има проблем с SCR системата - дали да влиза в сервизен режим (като Ивеко например) или само да предупреди за проблема и машинката да си лети.
Ето една картинка на SCR система, която намерих из нета:
1 подаващ модул Denoxtronic, 2 резервоар за AdBlue, 3 Филтър, 4 Температурни сензори, 5 сензор за нивото на ADBlue, 6 Дозиращ контролен блок (DCU), 7 Възбудители, 8 Сензори, 9 Контролерна мрежа на двигателя, 10 Контролерна мрежа за диагностика, 11 дозиращ модул за AdBlue, 12 Сензор за отработените газове, 13 Оксидиращ катализатор, 14 SCR катализатор, 15 SCC(Slip catalytic converter) катализатор
Ама го написах като професор от ХТИ