Засега мисля че не го пипа,но при този стар мотор ми казаха,че 15-ка било по добре...де да знам вече.Минах 1000 км откакто я закупих,толко е и маслото-смених го веднага...Кое е по доброто на 10-40?
10W40 е по-рядко масло спрямо 15W40.
С други думи при лабораторни условия маслата се тестват за колко време ще изтече едно и също количество през калибриран отвор. Числото преди буквата означава свойството на маслото да остава по-рядко при ниски температури, а числото след буквата означава свойството на маслото да запазва гъстотата си при високи температури.
Или иначе казано, колкото е по-голяма разликата между двете числа, толкова маслото е по-качествено и запазва вискозитет при различни температурни режими. При ниски температури 10W40 ще запази повече свойството си да бъде бъде течно спрямо 15W40. От друга страна обаче 10W50 ще запази свойството си да остане по-гъсто при високи температури спрямо 10W40.
Също така има значение и географската област, в която се експлоатират превозните средства. За топъл климат е подходящо масло с голямо число след буквата, докато за студен климат е важно числото преди буквата да е по-малко, за да бъде маслото достатъчно летливо при ниски температури и да осигури незабавно смазване на системата при студен старт на двигателя.
Съществуват и масла като например Castrol 0W60, което се явява широкоспектърно масло и е подходящо както за студен, така и за топъл климат. Именно това масло запазва визкозитет при доста широк диапазон от температури на околната среда.
И не на последно място има разлика и в базовите масла, които се използват при производството. Обикновено 15W40 е на базата на минерални масла, докато при 10W40 има както такива на основа на минерални масла, така и на база на синтетични масла. Последните се отличават с по-голяма устойчивост към разкъсване на масления филм, което би довело до директно триене на движещите се части една към друга.