Здравейте колеги!
Новобранец съм в бранша,насочих се към транспорта понеже мисля че има хляб пък и винаги са ме влечали камионите и изпитвам особено чувство дори когато се возя.Та купих МАН 19 463 1998г с тенденцията да пренасям насипни товари.така че ми предстои сега закупуване на гондола,документи...имам време да се запозная с машината просто и преди да започна работа с нея искам да съм наясно със всичко.
Забелязах ,че има моторна спирачка много ме вълнува въпроса със спирането,примерно забелязвам когато съм с колата,камионите натоварени и пускат надолу с 50-60км и много рядко натискат спирачката.На МАН-а имам едно лостче отдясно на волана като това за мигачите е с копче на върха му и на лоста нещо като джойстик с - и + нагоре е минуса надолу плюса.Това ли ми е ретардера?Искам да знам и кога и как го ползвам.
Благодаря ви!
Причина за редакция : Правопис
Баце аз не знам кво е ма ти го бутни бре или че ручи или че цвърчи едното е ретардер другото телма,ма шом има +и- бем ли го що за животно ще е.
Трябва да го снимам явно. ;D
Интардер е колега .
По-добре го закачи на компютър и виж софтеура как е .
И смени филтъра на кутията и маслото.
Тук има достатъчно теми за това - прочети ги и умната...
Навремето ме учеха ,че спирачките са само за да ги има на камиона ,пък то сега телми ,ретардери интардери ,софтуер -абе искам си стария Мерцедес !
Цитат на: shankylov - Неделя, 11 Септември, 2011, 11:27:40
Трябва да го снимам явно. ;D
Няма нужда от снимки :)
Това е темпомата и лимитера на камиона ! Като буташ лоста към стъклото (посока + ) започва да поддържа скоростта с която се движи камиона! Ако го задържиш ускорява , ако го дръпнеш към теб (посока -) камиона намяля скоростта . Изключва се като дръпнеш палеца който се намира на самата ръчка , или натиснеш моторната спирачка, работната спирачката или съединителя! На върха на лоста има бутон с надпис MEMORI - като го натиснеш камиона ускорява до последната скорост с която си карал на темпомат . Паметта се пази докато изгасиш двигателя! Същото лостче се използва и за лимитер , но за целта трябва да го вкл. от бутон на таблото. Тогава можеш да си избираш на колко км да ограничиш с + и - !
това е копчето :
(http://alfa.kachi-snimka.info/thumbs/cqs1315743898o.jpg) (http://alfa.kachi-snimka.info/viewer.php?id=cqs1315743898o.jpg)
На снимката се вижда и въпросния лост ! Ако имаш ретардер трябва да има още един лост ! Аз нямам .Предполагам и ти :)
Колеги благодаря ви за отговорите.моя е същия като на снимката,значи в крайна сметка нямам ретардер и разчитам само на моторната спирачка и спирачките ::)
Колега на смимката реда копчета, първите до километража дори едното от твоите е натиснато обясни ми за какво са. И онова което си очератал го имам!
Причина за редакция - правопис!
Това което съм натиснал е много ценно копче :) като го включиш дори и камиона да не е на контакт можеш да командваш възглавниците на влекача , като нивото на което ги оставиш се запазва при товаро-разтоварна дейност (при товарене само докато има достатъчно въздух в системата !) Това над него спада възглавниците и камиона става по-нисък .Не знам какъв е смисъла от него , но аз го ползвам когато трябва да надигна малко задницата на ремаркето ( с люлка съм ) ! Третото от горе надолу е за подгряването на огледалата ,а най-долното да сменяш бензиномера на таблото да показва нивото на горивото в двата резервоара ! При теб подредбата може да е друга , така че ако искаш снимай твоето табло и ще ги разчетем по символите !
Подредбата е същата кажи ми сега другите два реда копчета?Не всички ги знам.
Причина за редакция : Правопис
Малии виде ли че тоз + и - били разковничето.Браво Годжи че те черпим един + баце.
Първия ред отгоре надолу :
1- кратко натискане освобождава бугето за кратко - времето зависи от товара .
2- освобождава бугето или го вдига (зависи от модела)
3- лимитер на скоростта
4- блокаж на диференциала
Втория:
1- вкл. "дългите" на халогенните фарове .ако си забелязал са двусекционни. При мен светват двата фара поставени допълнително на кабината.
2- вкл . "шпионина" две червени лампички в кабината които светят слабо - използват се за осветяване на интериора през нощта колкото да си намериш цигарите :)
3- реостат за силата на подгряване на седалките
4 - не знам и при мен не работи . Ако някой друг знае ще ми е интересно ::) има един задраскан символ за Паркинг
Цитат на: Бригадира - Неделя, 11 Септември, 2011, 16:30:44
Малии виде ли че тоз + и - били разковничето.Браво Годжи че те черпим един + баце.
Мани че прочетох "баце" като бира :-[ Отивам до магазина :)
Благодаря ти колега!мн полезна информация...притеснително е само че нямам ретардер...докато свикна и мога да преценявам добре кой знае колко ферода ще заминат:))))))тая моторна спирачка доколко мога да разчитам на нея?и по спускане постоянно ли я задържам?да не прецакам нещо?
обяснете ми общо взето как пускате баирите,особено ти колега с камиона като моя?
Причина за редакция: Всяко изречение в българския език започва с главна буква!
Ще се наложи да разчиташ на нея , особено при по-тежък товар и продължително спускане !Аз я ползвам постоянно,дори и само когато намалям. Няма неефективна моторна , а неправилна педавка! Старите шофьори казват - "На която катериш , на нея спускаш " ! При МАН- а е една половинка надолу!Ако не познаваш пътя
малко е на усет работата , като го покараш ще свикнеш ! Когато ще спускаш дълго трябва да свалиш предвката за да се вдигнат оборотите (моторната е по-ефективна при по високи обороти ) , но не прекалявай - ако държиш дълго време около червения сектор може да издуха гарнитура на глава ( не е болка за умиране , но не е приятно ,още повече че камиона си е твой) За да ти е по-лесно да избираш предавката погледни на оборотомера ,че има един син сектор ! Избираш такава предавка ,че като задържаш моторната стрелката да стои по средата му! Твоя камион е по-мощен от моя и може би ще спускаш по-бързо от мен :)
Колега...особено съм ти благодарен за съветите!Спирам камиона на един паркинг където има около 20 камиона,стари шофьори все къде с хубави камиона ,къде не но усещам некво негативно отношение,понеже и съм новобранец леко ме гледат отстрани все едно сеир чакат,още повече камиона мой и никакво внимание.Питах един за възглавниците понеже нямаха памет за положение на транспорт и да ми каже долу-горе как да ги карам а той с половин уста както искаш си ги карай ;D.За какво е това всичко все още не разбирам,но бял кахър дет се вика.Не е работа за всеки това е ясно,но покрай баща ми съм израснал по камионите и пътищата,имам желание с това да се занимавам,за това лека полека ще вляза в час.Няма роден научен опита е голяма работа и не мисля че е срамно да питаш нещо което не ти е ясно.Мисля че камиона е огромна отговорност,честно казано съм се удивлявал какви индивиди карат камиони,но в моя град покрай този психо тест сега започна да се отсява плявата от сеното. :))))))
Късмет ви желая и много безаварийни километри!
Благодаря още веднъж!!!
Причина за редакция : Правопис
Колега не се притеснявай аз преди 5-6 години исках да започна работа в БГ-Транс и отивам с връзки и съм пътувал само Русия и арабските държави,а тази фирма караше само Европа та шефа им вика тука срок доставки има, тогава и граници имаше и тир-карнети и ми казва това да не е училище за шофиори.Много се ядосах ама махнах с ръка и му теглих една та сега от фирмата и помен няма, фалира, а оня дето беше шеф сега се мъчи да пробие с неговите дъргели в някоя релация.Споко ще се научиш само желание да имаш!
Цитат на: godji - Неделя, 11 Септември, 2011, 15:59:03
Това което съм натиснал е много ценно копче :) като го включиш дори и камиона да не е на контакт можеш да командваш възглавниците на влекача , като нивото на което ги оставиш се запазва при товаро-разтоварна дейност (при товарене само докато има достатъчно въздух в системата !) Това над него спада възглавниците и камиона става по-нисък .Не знам какъв е смисъла от него , но аз го ползвам когато трябва да надигна малко задницата на ремаркето ( с люлка съм ) ! Третото от горе надолу е за подгряването на огледалата ,а най-долното да сменяш бензиномера на таблото да показва нивото на горивото в двата резервоара ! При теб подредбата може да е друга , така че ако искаш снимай твоето табло и ще ги разчетем по символите !
За спадането една идея...
Така като стана на въпрос за този модел ман гледам че на татко има 2 лоста от дясната страна на кормилото. Значи е със ретардер ли а не интардер ???
Ето снимки: самоче той е 19.464
(http://alfa.kachi-snimka.info/images/cqs1320354053w.jpg)
(http://alfa.kachi-snimka.info/images/opt1320354073w.jpg)
А защо моторната спирачка на този модел Ман 19.463 не е ефекетивна на 6-ста скорост? Или на 4 и 5-а добре спира, а на 6-ста само бучи, и нищо или спира с на 10%- неефективно. Моторната спирачка се включва с метал бутон отляво на седалката на пода и е само с 1 степен. Камиона е 1995г.
Еми явно на 6 - та са ти доста ниски оборотите, не знам на 100% само си гадая, някой по вещ да се изкаже.
Цитат на: Jack77 - Четвъртък, 02 Август, 2012, 20:35:43
Еми явно на 6 - та са ти доста ниски оборотите, не знам на 100% само си гадая, някой по вещ да се изкаже.
Точно защото оборотите са малко. Колкото по високи са оборотите на двигателя, толкова и по-ефективна е моторната спирачка.
Цитат на: Дамян Йончев - Четвъртък, 03 Ноември, 2011, 23:01:21
Така като стана на въпрос за този модел ман гледам че на татко има 2 лоста от дясната страна на кормилото. Значи е със ретардер ли а не интардер ???
Ето снимки: самоче той е 19.464
(http://alfa.kachi-snimka.info/images/cqs1320354053w.jpg)
(http://alfa.kachi-snimka.info/images/opt1320354073w.jpg)
При МАН е интардер, няма значение с какво лостче е.
С какво охлаждане е този интардер ? Водно от охладителната система или маслено, от маслото на скоростната кутия и дали има отделен радиатор само за него. Какво да смяня, за да е по-ефективна, масло, филтър ако има или друго ? При мен е на 4 степени и спирам с от 1500 до 1300 оборота с него за около 3-10 секунди и го изключвам и след 5-6 секунди пак . За да се охлажда казват старите шофьори. Така 6-10 пъти и го оставам да се охлажа и спирам със спирачки и половинки. Редувам едно, после другото или и двете според пътя. Моторната си е само бутон, хлопащ, и неработещ , мамка му :'(
Цитат на: Rammbon - Петък, 10 Август, 2012, 17:46:57
С какво охлаждане е този интардер ? Водно от охладителната система или маслено, от маслото на скоростната кутия и дали има отделен радиатор само за него. Какво да смяня, за да е по-ефективна, масло, филтър ако има или друго ? При мен е на 4 степени и спирам с от 1500 до 1300 оборота с него за около 3-10 секунди и го изключвам и след 5-6 секунди пак . За да се охлажда казват старите шофьори. Така 6-10 пъти и го оставам да се охлажа и спирам със спирачки и половинки. Редувам едно, после другото или и двете според пътя. Моторната си е само бутон, хлопащ, и неработещ , мамка му :'(
С водно охлаждане е най-вероятно. Не ти ли покачва бързо стрелката за температурата на таблото? Аз пътувах преди време с един такъв МАН до Франция и мога да ти кажа, че грееше ужасно много ретардера. Максимум 10 секунди и трябваше да се изключи, докато охлади малко. Представяй си какво изживяване е на спусканията към Игуменица. На този МАН беше същата история моторната спирачка. Все едно с нея или без нея. А скоро пътувах до Гърция и Румъния с едно Рено Магнум и останах очарован от ретардера. С 24 тона на четвърта степен спира композицията все едно си на крачна спирачка. А стрелката едва-едва се повдига. И то на около 35 градуса околна температура.
Интардера е с водно охлаждане,ако всичко е в ред не би трябвало да грее.Ако не са сваляни да се мият радиаторите не се щадете свалете ги измийте ги и край с този проблем.Карах ман тга 18.460 с интардер ако ще 1 час да пускам на ретардер няма греене само перката се включва а стрелката на температурата не мърда.Мана в това отношение е много подсигурен,но иска и малко грижи така че някой да свали радиаторите ;D
Цитат на: Rammbon - Петък, 10 Август, 2012, 17:46:57
С какво охлаждане е този интардер ? Водно от охладителната система или маслено, от маслото на скоростната кутия и дали има отделен радиатор само за него. Какво да смяня, за да е по-ефективна, масло, филтър ако има или друго ? При мен е на 4 степени и спирам с от 1500 до 1300 оборота с него за около 3-10 секунди и го изключвам и след 5-6 секунди пак . За да се охлажда казват старите шофьори. Така 6-10 пъти и го оставам да се охлажа и спирам със спирачки и половинки. Редувам едно, после другото или и двете според пътя. Моторната си е само бутон, хлопащ, и неработещ , мамка му :'(
Както колегата Крон каза производителя го е сметнал и не би трябвало да има проблеми. Затова радиатора трябва да е чист. Може да се почисти и без да се сваля /ако антифриза е чист/. Лично аз като си миех камиона редовно минавах и радиатора че между него и интеркулера става като тапа в долната част. И редовно падат доста мизерии, но веднъж ми се откъсна малко нафта от сърцето и като го минах с пара изпадаха многократно повече боклуци.
А и при тези манове перките често правят номера, и може да ти включва на по високи градуси. Има някои са само с силикон, а други имат един температурен датчик който според температурата подава въздух към перката.
Така че ако всичко ти бачка нямаш грижи за загряването, даже няма се сещаш за моторната. Но ако държиш на нея, бутона е електрически така че можеш да си го изведеш лесно на таблото.
Започне ли МАНа да грее на ретардер, задължително сваляне на радиаторите. Съгласен съм с колегата kron, МАНа има много добър ретардер, при добре почистени радиатори няма греене, пък ако искаш и 1 час карай на ретардер ;)
Например като при нас, гондолите (влечени от TGA 410, 430, 460) работят постоянно в трици когато товарят, въпреки че работи само да се позиционира и после се запалва да качи въздух, перката поема доста боклук и всичко отива по радиатори и от там идва греенето. При нас на всеки 4-5 месеца се сваля радиаторите на всеки от камионите (профилактично, не чакаме до последния момент). Така го избягваме поне малко греенето, а ако започне да грее може 1 месец след почистването, пак се свалят ;)
ЦитатА и при тези манове перките често правят номера, и може да ти включва на по високи градуси. Има някои са само с силикон, а други имат един температурен датчик който според температурата подава въздух към перката.
Така че ако всичко ти бачка нямаш грижи за загряването, даже няма се сещаш за моторната. Но ако държиш на нея, бутона е електрически така че можеш да си го изведеш лесно на таблото.
Ако силиконовото масло е в нормите като количество перката ще работи , системата е така направена, че дори да няма въздух перката да работи.
Първо има един допълнителен термостат на тръбата под водната помпа с въздушен клапан, който пуска въздух към перката,
Работният диапазон е от 0-до 7bar
0-2bar перката включена, а от 2-5bar изключена, след което от 5-7bar отново е включена.
По този начин на работа се предотвратява възможността при липса на въздух да откаже перката.
Ако откаже термостата е по-вероятно да не изключва перката, от колкото да грее камиона.
Имал съм подобна авария с отказал термостат и зимата е приключение от студ.
При изправен вентилатор няма как да загрее, поне на колегата с постоянно зацепена перка и товар 40т трудно достигаше 80-85 градуса в най големите горещини. А за датчика лесно се проверява.
При новите камиони,перките вече не са с силикон(масло),те са не електрически принцип,компютъра включва перката а не както при старите маслото ;D а по принцип и на място се мият радиаторите но специално при МАН имах случай когато свалихме радиаторите беше станала такава стена между двата радиатора че на място нямаше шанс.Така че иска си сваляне а както са писали колегите по горе при гондолите нормално е да е по често всеки знае в какви условия работят ;)лека и безаварийна на всички колеги :)