Винетките са временно решение и до няколко години трябва да преминем на тол система. Това каза в предаването "Седмицата" на Дарик радио председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. Работна група на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията трябва да избере консултант за тол системата. Обсъждате се няколко варианта.
Първият вариант са пропускателни пунктове и бариери, където се плаща такса за преминаване по съответната магистрала.
Вторият вариант е т.нар. "телепас" - електронно устройство като винетка, само че вътре с чип, се залепва на предното стъкло и при преминаването на портална рамка се теглят пари.
Третият вариант е електронен тол през GPS система. Устройството постоянно изпраща сигнал и на база на изминатото разстояние в края на месеца или годината се плащат определените такси", обясни Лазаров.
Очаква се след две години тази система да заработи първо за транзитно преминаващите товарни превози. След това е локалният товарен трафик. Леките коли ще се оборудват с такива устройства последни. Най-рано през 2017 г. ще имаме нова система за таксуване по пътищата, предаде Dariknews.bg.
На въпрос дали с подобна система не е по-скъпа, Лазаров отговори отрицателно: ,,Това са базирани локални станции - центрове. Софтуерът, който ще управлява системата е малко по-усъвършенстван, но няма да бъде по-скъпо".
Лазаров посочи, че колите в България, които сега се движат без винетка, са между 5 и 7%: ,,Винетка се купува и заплаща само за пътища от републиканската пътна мрежа. Ако ползваме само уличната мрежа на големите градове, там стикер може да не купуваме. Но няма как да определим колко жители на столицата примерно ще тръгнат за провинцията и колко винетки ще се продадат".
Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" изрази още позиция, че скоростта на магистралите трябва да се вдигне. ,,В България нашите магистрали са тесни, липсва ни скоростното платно реално. Противодействието бързи-бавни автомобили на магистралите е основен проблем. ТИР-овете например имат ограничение 90 км/ч. Едно изпреварване от тежък камион на друг и един автомобил, който ги застига, е реална предпоставка за пътно произшествие", обясни Лазаров. :) ;)
Похвална идея. Обаче колко по-лесно щеше да бъде да се направи въпросната винетка електронна и по този начин да се въведе по-стриктен контрол. Както е в много държави в Европа.
На мен не ми харесва тол системата. Мисля, че е много по удобно с винетка. Не искам да се сравняваме с Германия, но там всички изходи си имат уникални имена. Как ще стане това в България?
Цитат на: abator - Петък, 23 Декември, 2011, 18:42:44
На мен не ми харесва тол системата. Мисля, че е много по удобно с винетка. Не искам да се сравняваме с Германия, но там всички изходи си имат уникални имена. Как ще стане това в България?
Не може да се отрече, че в Германия е най-добрата система за таксуване на товарните автомобили.
Това с електронните винетки и GPS системи е доста интересно. Нали сме си хакери българите, някой ще измисли , как вместо 10000 км на месец си минал само 1000 и за толкова ще си платиш. Все пак в живеем в България, страната на свевъзможните невъзможности, както казваше шефа ми в Австрия :)
Цитат на: velizar - Вторник, 27 Декември, 2011, 01:23:34
Това с електронните винетки и GPS системи е доста интересно. Нали сме си хакери българите, някой ще измисли , как вместо 10000 км на месец си минал само 1000 и за толкова ще си платиш. Все пак в живеем в България, страната на свевъзможните невъзможности, както казваше шефа ми в Австрия :)
Електронната винетка представлява едно касово бонче, което удостоверява, че си платил. Стоят си отстрани на пътя полицаите и си проверяват на лаптопа номерата на преминаващите превозни средства и разбират кой има винетка и кой няма. Лесно и просто.
Цитат на: admin - Вторник, 27 Декември, 2011, 08:47:43
Цитат на: velizar - Вторник, 27 Декември, 2011, 01:23:34
Това с електронните винетки и GPS системи е доста интересно. Нали сме си хакери българите, някой ще измисли , как вместо 10000 км на месец си минал само 1000 и за толкова ще си платиш. Все пак в живеем в България, страната на свевъзможните невъзможности, както казваше шефа ми в Австрия :)
Електронната винетка представлява едно касово бонче, което удостоверява, че си платил. Стоят си отстрани на пътя полицаите и си проверяват на лаптопа номерата на преминаващите превозни средства и разбират кой има винетка и кой няма. Лесно и просто.
Така още по-лесно не се плаща. А и да си видял личен камион или лека кола на полицай, да има винетка ? Някой намат и ГО? Знам 7 такива камиона ;D