Накратко историята е следната.Вчера един хубавец взе да ми обяснява за неща,като къс и дълъг диференциал.По неговите думи къс диференциал променя предавателното число и така се стига по-бързо до максимална скорост,а с дълъг по-бавно.Аз мисля че няма такова нещо,а това за което ми говори става чрез главното предаване.Тъй като и аз не съм много на "ти" с дифовете,ще ми е интересно ако някой ми разясни има ли такова нещо,като къс и дълъг диф?Аз мисля че не,защото диференциала прави всичко друго,но не и да променя предавателно число.
Напротив, има промяна. Ако замениш диференциала с по-къс, скоростите ще станат по-къси и машината ще стане малко по-пъргава, но:
- скоростомера започва да отчита грешно
- километража отчита грешно изминатите разстояния
- за да се движиш със същата скорост като с дългия диференциал са необходими по-големи обороти
- повишен разход на гориво
- скъсен живот на двигателя
- максималната скорост, която можеш да достигнеш е по-ниска
Според мен не си заслужава. Конструктора е сметнал каквото има за смятане. ;D
Abator е прав с по-дългия висока максимална скорост, а с по-късия добро ускорение ,но по-ниска максимална скорост.
Има едни и същи модели камиони с различни диференциали.
Аз съм свикнал да им казвам голям и малък - според размера на корпуса.
Става въпрос за предавателното отношение на главното предаване, а не на диференциала. pumix е прав. И се променя чрез смяна на зъбни колела (пиньона и короната).
Диференциала е нещото, което осигурява възможността на двете двигателни колела да се въртят с различни обороти- при завой вътрешното изминава по-кратък път, съответно се върти по-бавно. Грешката идва от факта че са обединени в общ възел. Говорим за блокиране на диференциал и бързо/бавно главно предаване (ГП).
Късо или бавно ГП има при камионите които обикновено трябва да преодоляват голями наклони- например разните самосвали работещи по изкопите, бетоновози, и така нататък. Печели се проходимост, за сметка на максималната скорост.
Дълго или бързо ГП се слага на камионите работещи повече по равнинен терен и хубави пътища. Основната идея е при висока скорост двигателя да работи с ниски обороти, което намалява разхода на гориво.
Mandor, аз точно това имах впредвид.Много хора бъркат,като мислят че главното предаване и дифа е едно и също нещо.В гугъл също разрових и никъде не пишеше диференциал да променя предавателното отношение(число).
Цитат на: pumix - Петък, 18 Май, 2012, 11:03:24
Mandor, аз точно това имах впредвид.Много хора бъркат,като мислят че главното предаване и дифа е едно и също нещо.В гугъл също разрових и никъде не пишеше диференциал да променя предавателното отношение(число).
Баце арно ма има една приказка бърз диференциал и бавен диферинциал,тоест зъбите са му у поечко на единио и у по малко на другио,тоест променя съотношението ;) и кат турнеш скорости и т.н. получаваш предавателно число общо еди колко си ,като то се променя във взависимост от предавката на която си. ??? ??? ??? ???
Арно де,може и така да е,както казах не съм много в час с дифовете.Ма я мъцно за кои зъби говориш,по-точно за зъбите на кое зъбно колело.В диференциала има планетни и сателитни зъбни колела,та кои от тех я праат тая щуротия. ???
По принцип пиньона баце ,но тъй като там като са променени се променя и касетата,тъй че реално на всички,но има чешити само пиньона е с променени брой зъби,пример е диференциал на Икарус,на автобусите е един на тролейбусите друг. ;)
Ааааа......схванах са.Дам за пиньона съм съгласен и аз за това говорих пиньон и корона.Само да уточниме че те са от главното предаване,а не от дифа.
А тва за Икарусите нормално,все пак едното е с ДВГ,а другото с ел.двигател.Разликата в оборотите е доста голяма.
Баце изглежда не съм фанал некой тънък момент ма да те питам,след като имаш променен пиньон и корона според теб сателити и планетки дали са същите или те са лекинко променени,говорим за големина и съответно брой зъби,също така е прието да се назовава всичко ,което е у ,,прасето,, диферинциал,тамън с всичките му атрибути,тоест аз главно предаване разбирам за скорости евентуално силоотводна кутия или с други думи кутия предаваща или разпределяща движение (ако има такава разбира се)
Иначе предавателно съотношение е това съотношение,което е повлияно от скорости,разпределителна кутия(ако има) ,диференциал(барабар с пиньона и короната) и евентуално редуктор на колелата (ако има)
Сори ако не съм вникнал у детайли,но така е прието да се водят сметките и е нормално да бъде така.
Според мен джаджата ,която освобождава дадено колело от напрежение в определени моменти не може да се нарече диференциал само по себе си-лично мнение (даже не и знам и точното название) :D :D :D :D
Пишем да не заспим баце,толко съм запознат колко и с ядрената физика.
Баце,начи главното предаване е пиньон и корона,а диф е касетата барабар с планети и сателити.Това съм сигурен че е така.Това нали за обикновен диф,без блокажи,електроники,системи разни и т.н.Сателитните колетия предават въртящио момент на полуваловете,а планетните осигуряват различни ъглови скорости при завой.(това чичо гугъл го каза).Абе кой го измисли това,та са да си бием тиквата тука?Нема ли го лошио он че ни драсне 2 реда на бърже кое,как,какво и защо?
Чуй са баце ,тъй като пишем с левио крак не си ме разбрал,та ти го мъцнем на нашенски ,значи сателити ,планети или т.н. са един вид зъбни колела промениш ли им броя зъби те сами по себе си са в състояние да повишават или намаляват предавателното съотношение,тва разбира се по принцип иначе в действителност не мога да кажа как е,но определено е възможно с тъй наречената касета да се променя предавателно съотношение.
Туй са го изчоплих от бръмбаро,Лошио кат ти дръпе една лекцийка ,че онемееш тъй че смисли се над мойте щуротии и че установиш логика неква,па дали е така ич да не ти е зор. ;)
http://www.youtube.com/results?search_query=How+Differential&oq=How+Differential&aq=f&aqi=g4&aql=&gs_l=youtube-reduced.12..0l4.807871.807871.0.812702.1.1.0.0.0.0.211.211.2-1.1.0...0.0.S3LzgQYnVos
Е мъцни на ората бре Лошио ,туй клипче ли е що ли е ,мноо тънко ми минаваш.
Баце, ич не мой помогне лошио на твоя бръмбар.
Пумикс ти го е казал правилно - играта става точно с различни корони и пиньони.
И наистина са си елемент от главното предаване, само дето седят в ония тумбестите кутии, де всички им викаме диф-ове.
И когато познаваш конкретните модели на дъргелите, ти стига да погледнеш издалеч по средата на моста, че да разбереш дали бяга, или дърпа ;D Принципа е - голяма корона в голяма кутия се слага.
А планети, сателити - вършат работа само у завоя, или колкото да ти буксува колелото у калта.
Светна ме Лошио баце на бире и обеща да пояде мойте компетенции по въпроса ,та за тва го джвакам,ма изглежда се смислил и ме пропущи. ;) ;)
Да мъцнем и аз. ;D
Всичко е в предавателното отношение между короната и пиньона,т.е.главното предаване.Объркването иде от общата кутия,в която са поместени главно предаване и диференциал.Народът си е харесал да му вика на всичко това диференциал,и толкоз...Както феродо,както ксерокс...Дали е бърз или бавен един диф,зависи само от това предавателно отношение.Кутиите на диференциалите според мен са универсални,няма големи и малки кутии,защото освен всичко се гонят и параметри като просвет на пътя,универсалност заради по-ниската цена на продукта.Касетата,включваща сателитите и планетите,си е една и съща,полуоските са в зависимост от това дали е с редуктор на колелетата или е без.Така че,искаш ли бърз камион,който да пъпли по баира,поръчваш на производителя на камиона ти бърз диференциал/с по-ниско предавателно отношение между зъбите на короната и пиньона/и обратно...Ако си с бавен диф,за да поддържаш 85км/ч при Волво ФН12,трябва да държиш около 1800 об/мин.
Това за бавен или бърз диференциал си е шофьорско наречие.
Технически погледнато се изчислява какви сили и обороти може да предаде и с какво предавателно отношение е.
Един "бърз" диференциал, в комплект с краен редуктор става бавен, към това като поставиш и различните видове скорости избора за варианти става огромен.
Производителите търсят оптималният вариант за дадената модификация.
Изчислява се въртящият момент при тръгване, той трябва да е достатъчен за да може камиона да поеме при старт с максималният товар по максимален наклон(за пътните условия, в които предвиден).
Натоварването и оборотите на кардана, по-малки обороти по-голямо натоварване и амортизация(кардан, висящ лагер, корона -пиньон, ), по-големи обороти означават и по-големи загуби от триене и износване на лагерите. Всяка една въртяща се част има коефициент на триене и загуби, което е свързано с разход на гориво, отделно действа и като маховик (консумира въртящ момент и после отдава натрупаната енергия като инерционен момент. Колкото по голяма и тежка е толкова повеще енергия ще отива за неиното въртене, но ще е по здрав детайла(възела) и цената по-голяма.
Размера на гумите също е от голямо значение за въртящият момент и скоростта на камиона.
Качвал съм камион от 315/60 на 315 /85 разликата беше към 11% скорост по спомен
И от 295/85 на 315/85 разликата беше към 7,5% скорост.
Така мисля че е малко по-ясно:
Та да запитам вече риторично. :)
Диференциала(планети и сателити ) имат ли отношение към предавателното числа на главното предаване.
И ако нямат , което е верният отговор, към какво имат отношение.
Тоест един диференциал е с повече зъби на сателитите от друг , който е с повече зъби на планетите.
Каква ще е разликата и ефекта ?
На твоя въпрос мога само да гадая.Предполагам нещо свързано с различните скорости на колелата в завой. ??? ??? ???
Цитат на: loshdancho - Неделя, 20 Май, 2012, 09:32:06
Та да запитам вече риторично. :)
Диференциала(планети и сателити ) имат ли отношение към предавателното числа на главното предаване.
И ако нямат , което е верният отговор, към какво имат отношение.
Тоест един диференциал е с повече зъби на сателитите от друг , който е с повече зъби на планетите.
Каква ще е разликата и ефекта ?
Нормално не се върти, тогава е без значение. Когато е в завой, тогава ще има разлика.
Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Неделя, 20 Май, 2012, 12:20:32
Нормално не се върти, тогава е без значение. Когато е в завой, тогава ще има разлика.
Правилно! Нещата в съотношението зависят от главното предаване, което е съставено от пиньон и корона. Точно по тази причина не бива да се поставят различни гуми на двигателния мост, за да не започне постоянно въртене на планетните и сателитните зъбни колела. Това би довело до преждевременното им износване.
Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Неделя, 20 Май, 2012, 12:20:32
Нормално не се върти, тогава е без значение. Когато е в завой, тогава ще има разлика.
Мислиш ли?
Аз мисля , че големината и броя зъби на сателитите няма отношение към броя на оборотите на колелата в завой.
Каквито и зъбни колела да сложиш усреденият брой на сбора на оборотите на полуоските е равен на броя на оборотите на касетата (короната) оборотите на сателитите са без значение за оборотите на колелата.
Те ако са по-големи са по тежки и здрави(диаметъра на зъбното колело е от значение за предаваните моменти), но това е свързано с по-голяма касета, по-голямо "прасе" и по-голям заден мост.
Ако са по малки се въртят по бързо и по бързо се износват, отделно от това техният радиус е по-малък.
Практикува се монтирането на 4 малки вместо две големи сателитни колела, по този начин ще контактуват черти пъти повече зъби и ще предават момент черти пъти по-голям ако е едно сателитно колело със същият диаметър. Намалява се габарита и се увеличава здравината.
Да не се забравя , че и трябва всичко да е балансирано за това са Х 2.
Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Неделя, 20 Май, 2012, 12:20:32
Нормално не се върти, тогава е без значение. Когато е в завой, тогава ще има разлика.
Помисли обаче в какъв процент от общия пробег е налице абсолютно движение направо. В една част от цялото движение превозното средство се намира в състояние на завиване.