Ха шефчето ми купи "ново" камионче TGA XXL460 E3 2005год.
Камиончето си е супер ...ретардер, махагон, станция, допълнителен клима на тавана, ролубари с доп. фарове, пълен спойлер пакет, въздушно окачване отпред, хладилник , и каквото още се сещате....
И за капак... автоматик!
Та имам ноекой въпроси?
На тръгване много ми подскача... защо? Каква е тънкостта при потегляне и маневра в положение D1, D3
На маневра колко време мога да го карам на положение Dm/ Rm.
Мога ли да превключвам от положение Dm на положение (примерно) D3 по време на движение?
Мога ли да превключвам въобще ключа за начално избиране на потеглящата предавка по време на движение?
На място трябва ли да натискам спирачката докато превключвам ключа за начално избиране на предавката?
Въх, не съм очаквал ти да имаш въпроси :)
Първо,честито за новата придобивка колега!Милиони безаварийни километри то пожелавам с новата макина и с здраве да си я караш. ;D На тръгване всичките подскачат,ще свикнеш няма да се плашиш.По време на маневри спокойно си слагаш на бавните и си маневрираш,нямаш определено време,също така в движение можеш да сменяш от д1 на д или от R1 на R.Когато си в спряло положение,с задействана паркинг спирачка не е необходимо да натискаш спирачката,дори и да си в движение без да натискаш спирачката пак влиза на скорост и само раздаваш газ после. ::) :P
Тенкю, тенкю! ;)
Честито! Със здраве да си го караш! Ако има нещо, което не му харесва на камиона, ще ти го изпише на дисплея. Понякога при маневриране с тежки товари ти вади съобщение за претоварване на съединителя. Някои колеги са ми разправяли, че са карали с такава кутия по инерция, но аз не съм си позволявал да си правя експерименти.
Щом си скачат всички на потегляне , не ми се мисли какво е зимно време...
Веригите на шията и за стълба самообесване..
Или ме поправете ако бъркам.
За нищо,колега!!!!!По инерция не ти препоръчвам да го караш.Има много голяма вероятност след каране по инерция да не включи на скорост,а последствията от една такава ситуация ги знаем всички.Лек път от мене с новата машинка. ;D
Цитат на: loshdancho - Неделя, 01 Юли, 2012, 00:08:54
Щом си скачат всички на потегляне , не ми се мисли какво е зимно време...
Веригите на шията и за стълба самообесване..
Или ме поправете ако бъркам.
Скачането е докато свикнеш, после няма да имаш проблеми ;) :)
Аз по инерция не карам,.
Днес затрупах въпроси компютърджията и имам да пробвам много неща и да се уча на машината.
Дано ме издържи....
За момента чакам документи да му се извадят и си карам ACTROS но разликата е огромна.
Първите впечатления от машината са ми:
Много меко вози дори прекалено меко с това въздушно окачване отпред... ще го попилея някъде по дупките , вътре не се чува и усеща нищо в сравнение с MERCEDES AKTROS MP1.
На баир ми потегля първо назад докато преместя крака от спирачката на газта... Лошо за моята квалификация.
Много тих в кабината , малко е муден , май не е малко доста е, но за това е ненгажиращ с операции по управлението.
За маневри е смърт, не се подава на плавно управление в баир на маневра... и тука има да се уча как става номера.
Тръгването в наклон без да тръгне назад става единствено с помощта на ръчната, компютърджията ми обясни, че се предлага от MAN софтуер с бутон , който при задействането му предотвратява това тръгване на новите модели го имало вече серийно...
А колко струва операцията по вграждането на софта и бутона не каза.....
Колега-виж си лафета.Аз също карам автоматик и подскача много при потегляне.ходих до Балкан стар и в краина сметка се оказа разбит лафет...
С лфета няма проблеми ...за сега.
Гадината подскача най-много соло, дори превърта гуми при тръгване.
Потегляй на ръчна и няма да подскача и да тръгва на зад. :) Чичо-ми кара тга 18.430 D20 и потегля само на ръчна.Дано сам бил полезен :)
Разбира се ,че си полезен.
И на мен ми минава тази идея, но си имах чувството, че допълнително товаря съединителя.
Ще се пробва.
За подскачането, може би подаваш малко повече газ при тръгване и като е мощна машината . По равно опитвал ли си да тръгваш без газ? Имаш ли педал за съединителя. На Волво Еуро5 гледах че имат такъв педал, макар че са автоматици, а новия Актрос е само с 2 педала. Аз също нямам опит с автоматик на камион, но е вероятно скоро да ме метнат на такъв. Инче преди време имах мощно спортно BMW аутоматик. Като тръгвах с много газ, непревърташе гуми но почти се " отлепяше " от земята с вдигната предница . А докато му свикна с подаване и отнемане на газ , подскачаше като рязарен бик. :)
Аз явно съм карал от по-новите автоматици и не съм имал проблем с подскачане или потегляне по наклон. На малки наклони съм си махал крака от спирачката и камиона си стои на място. :)
Скоростите са "робот" нямат педал за съединителя.
Махнеш ли крака от спирачката моменталически тръгва по наклона.
А за да потегли му трябват около 900 об/мин празният ход е на 500об/мин времето за достигането на тези обороти се изминава по инерция в наклона... много е неприятно.
Ако дадеш рязко газ подскача и пробуксува, ако даваш плавно си върви назад докато стигне 900об/мин....
Каране си трябва за да се свикне ... квалификация да се натрупа.
Цитат на: abator - Неделя, 01 Юли, 2012, 10:18:39
Аз явно съм карал от по-новите автоматици и не съм имал проблем с подскачане или потегляне по наклон. На малки наклони съм си махал крака от спирачката и камиона си стои на място. :)
E убава работа ми ако е от старите до са требаше си фърлил минимум 5 амбреажа -майтап баце ич не ги чувам автоматиците,ма таз тема ме кефи яко,та реших и направим едно ъпче.
Лошио кви са тия D1,D3 ,мислех има едно D и оно си щтрака или има опция сам да си го щтракаш,само питам бре я таквиз дръгели само съм ги сънувал ,ма кат те слушам не съм изпущил мноо.
Тва с 500-900 оборота да не ти е полусъединителя бацин ;) :D :D :D :D
Цитат на: Rammbon - Неделя, 01 Юли, 2012, 10:17:55
За подскачането, може би подаваш малко повече газ при тръгване и като е мощна машината . По равно опитвал ли си да тръгваш без газ? Имаш ли педал за съединителя. На Волво Еуро5 гледах че имат такъв педал, макар че са автоматици, а новия Актрос е само с 2 педала. Аз също нямам опит с автоматик на камион, но е вероятно скоро да ме метнат на такъв. Инче преди време имах мощно спортно BMW аутоматик. Като тръгвах с много газ, непревърташе гуми но почти се " отлепяше " от земята с вдигната предница . А докато му свикна с подаване и отнемане на газ , подскачаше като рязарен бик. :)
При Волво автоматик( I-Shift) няма педал на съединителя.Този педал който ти си видял е педал с който се регулира волана.
Цитат на: Бриги Бичкията - Неделя, 08 Юли, 2012, 11:54:13
E убава работа ми ако е от старите до са требаше си фърлил минимум 5 амбреажа -майтап баце ич не ги чувам автоматиците,ма таз тема ме кефи яко,та реших и направим едно ъпче.
Лошио кви са тия D1,D3 ,мислех има едно D и оно си щтрака или има опция сам да си го щтракаш,само питам бре я таквиз дръгели само съм ги сънувал ,ма кат те слушам не съм изпущил мноо.
Тва с 500-900 оборота да не ти е полусъединителя бацин ;) :D :D
Снимката е от интернет, полусъединител си има специална скорост D
M(маневра) R
M(маневра)
И грешка малка от моя страна... включва на 600-700об/мин-1
Всички са като близнаци. Така е това е досадното на този автоматик, донякъде компенсираш за маневри като ползваш бавните Д1 и Р1. А иначе забелязал ли си дали бързо си сменя скоростите до 12-та? Че наща болест тъй правеше и все минавах на ръчен да го коригирам. Компютърджиите викат наред е ама за мен това не е нормално. Както и да е. Определено вози по меко и по тихо спрямо трактросчето и лека и безаварийна.
За бързо ... не знам..не съм карал друг за да сравня, за мен си е муден, но не хрка и чука при превключване .
След като потегли превключва много меко плавно.
На баир се обърква :
1. веднага включва на по-малка ако не може да подържа скоростта.
2 това го прави много рано..още преди да достигне до максималният въртящ момент, явно гони мощност и макс. скорост.
3 когато премине на по-малка скорост се оказва, че почва да набира и пак превключва на тази, на която е бил...
4. след което отново няма въртящ момент и пак превключва на по-малка, на нея вече е изгубил от честото превключване инерцията и сваля още една скорост, на която е на 1600об/мин-1 и се зоби до последно.
5 ако искаш да го прилъжеш да не превключва трябва да му отпускаш газта за да задържа едни обороти когато превключи първият път.. но е много трудно, защото наклона не е еднакъв от начало до край...
6. ако отпускаш газта се стига до момента, че с го изпуснал...
...изхода е: в баир само на ръчен режим...
В заключение ZF има още да гонят лидерите за момента.
Създали са скорости от които има още какво да се желае като софтуер.
Може би не се изразих правилно за "бързото" сменяне. Та въпросния камион е ТГА и не съм го карал толкова много, но и другите колеги се оплакваха от същото. Сменя ги до 12-та като съответно там е на 1000об. и дори на баир не се "сеща" да свали. Айде като е празен викам не е голямо натоварването, но и пълен го прави същото. Затова на ръчен като актроса и чиста работа.
Точно там е тънкостта за икономията на гориво:
Да изстиска до последно двигателя и да не превключи. Около 1050-1150 оборота е най-големия въртящ момент, там силата е най -голяма. Трябва да превключи тогава (една идея) ПРЕДИ ДА ПАДНЕ В ОБОРОТИ, В КОИТО НАМАЛЯВА ВЪРТЯЩИЯТ МОМЕНТ.
Съответно и разхода е най-малък...
При мен е точно обратното... на равното мога да го прилъжа да върви с 92км/ч с 1130об/мин-1
но в баира се обърква и отива в 1600-1700об/мин-1
А тук ще ме извиняваш ама не съм съгласен. Сега не ми се търсят характеристики в нет-а, но най големия въртящ момент е някъде към 1500-1600. Казвам го наизуст но е там някъде. А на 1000-1100 оборота определено си се товари двигателя и то се усеща. Няма лошо да го караш на тези обороти но ако си на равен път и само да поддържаш скороста.
Точно това товарене е показателя за използване на въртящият момент на МОТОРА ...не този който се подава към колелата(за това си има скорости)..
Когато свалиш предавка увеличаваш броя пъти горене в мотора, увеличаваш количеството отдадена топлина и енергия за единица време, увеличаваш охлаждането и отнетата енергия от него , увеличаваш изгорелите газове и вързаните с това термични загуби от изпуснатата в атмосферата топлина , увеличаваш броя обороти на двигателя и свързаното с това триене, което също отнема от К.П.Д...
Опитай да катериш до последно на една скорост..
В един момент двигателя като че умира...Това е момента, в който силата е по-малка от нужната за изкачване на баира...Когато свикнеш на какви обороти започва да намалява въртящият момент ...сменяваш една идея преди това, хората са го направили така,че след превключването двигателя да попадне отново в зоната на максимален въртящ момент и да ползваш високо К.П.Д.
Е вярно е ,че всички минават покрай теб и си заминават.. но на финала ще се учудиш от разхода.
Единственото условие е: да не ти грее мотора на тези обороти...И газ до дупка.
За MAN не можах да намеря, но ето SCANIA R500
(http://www.driver-bg.eu/index.php?action=dlattach;topic=2245.0;attach=3846;image)
Здравейте, карам MAN TGA 18.400 автоматик, от 1 година. Подскачането идва поради факта, че подаваш много газ. Имай в предвид, че камиона потегля 1 сек. след натискането на педала, за тази 1 сек кракът ти инстинктивно продължава да натиска педала надолу докато камиона потегли обаче вече педала е отишъл много надолу. Трябва да се запомни мястото на педала където потегля плавно. Иначе зимно време е зор.
Предполагам вече си свикнал - въпросът ти е отпреди година, дано помогна на други колеги дето четата темата.
Новите МАН-ове наистина имат копче за задържане на спирачката при тръгване на наклон, при по-старите решението е ръчната, въпрос на навик според мен. Системата с копчето също трябва да се вкл и изкл по време на движение защото пречи в някои ситуации.
Карам МАН ТГА автомат и Скания ръчка. Това което ми прави впечатление, е че Мана върви прилично и дърпа на баир на доста по-ниски обороти от Сканията. Просто мотора има висок въртящ момент в по-ниски обороти - около 1100 - 1200. Сканийката за да върви си иска обороти. Иначе по планини и баири е по-добре да се кара автоматика в ръчен режим от ръчката на волана, щото иначе постоянно превключва, като на всяко превключване се изфорсирва двигателя. Ама то това му е хубавото на този автоматик - кеф ти ръчно ,кеф ти автоматично.
Подскачане при ASTRONIK не трябва да има
Най-вероятно имаш проблем в съединителя или в управлението на кутията
Проблема не е с амбреажа... а с шофьора... не му разбира, ама бързо се учи, вече почти не подскача.
Даже му хванах цаката на превключването в наклон и при набиране.
Има опцията KICK DOWN, датчик за наклон, и датчик за налягането на възглавниците, влиятелно е положението на педала за газта.
Колеги пак искам съвет, МАН-а на който се уча е с 8 скорости (бърз и бавен блок и половинки) предполагам стандартно изпълнение, та въпроса ми е следния: тези половинки как се вклюучват т.к. само веднъж карах и ги ползвах и инструктура ми каза, ти се научи да използваш бавния и бързия блок пък половинките ги остави и не съм много на ти с тях, но разбрах, че единият изпитващ държал на скоростите.Давам само един пример и вие ще ми кажете дали правилно съм запомнил, примерно караш на 6-та включваш палеца после натискаш съединителя съответно минава на 6,5 скорост,после изключваш палеца, съответно после като натиснеш съединителя падаш отново на 6-та.
Цитат на: dimitar83 - Сряда, 15 Август, 2012, 18:18:41
... примерно караш на 6-та включваш палеца после натискаш съединителя съответно минава на 6,5 скорост,после изключваш палеца, съответно после като натиснеш съединителя падаш отново на 6-та.
На 99% от дръгелите се включват така,но на някой ако натиснеш палеца предварително почва да стърже от скоростите и се сменя при натиснат съединител буташ палеца или цъкаш копчето.
Абе кви са тия подскачания при Мана,карал съм Волво автоматик и толко мазно си ги включваше,че нема накъде повече,говориме и за баири и за равното.Да не би нещо да се износват тия съединители,кви подскоци,така ли ще го пуснат от завода немците,или шведите-да рипа като коза?Аре стига....
Цитат на: dimitar83 - Сряда, 15 Август, 2012, 18:18:41
Колеги пак искам съвет, МАН-а на който се уча е с 8 скорости (бърз и бавен блок и половинки) предполагам стандартно изпълнение, та въпроса ми е следния: тези половинки как се вклюучват т.к. само веднъж карах и ги ползвах и инструктура ми каза, ти се научи да използваш бавния и бързия блок пък половинките ги остави и не съм много на ти с тях, но разбрах, че единият изпитващ държал на скоростите.Давам само един пример и вие ще ми кажете дали правилно съм запомнил, примерно караш на 6-та включваш палеца после натискаш съединителя съответно минава на 6,5 скорост,после изключваш палеца, съответно после като натиснеш съединителя падаш отново на 6-та.
Над оборотомера имаш светлинен индикатор, кога са включени, и кога не. Общо взето е така, както го помниш.
Цитат на: ivopifeca - Сряда, 15 Август, 2012, 19:05:12
Абе кви са тия подскачания при Мана,карал съм Волво автоматик и толко мазно си ги включваше,че нема накъде повече,говориме и за баири и за равното.Да не би нещо да се износват тия съединители,кви подскоци,така ли ще го пуснат от завода немците,или шведите-да рипа като коза?Аре стига....
Е то и при Ивеко много готино превключват, ама като чета при МАН-чо е често срещано, поне при по-старите. Не е толкова фрапиращо, но си иска малко усет и тренинг. Е ако го насвиря както си знам няма накъде да рипа. ;D ;D ;D
Цитат на: JoroBoro - Сряда, 15 Август, 2012, 20:07:02
Над оборотомера имаш светлинен индикатор, кога са включени, и кога не. Общо взето е така, както го помниш.
Правилно си запомнил, а на светлинния блок много не разчитай че не винаги работи. Ама и инструктора ти много не го слуша главата , не би трябвало така да ги разделя нещата.
Та само да попипам Лошия доволен ли си от този Ман и конкретно от автоматика.Питам че ми се отдава възможност да пояздя Ман автоматик е не е ТгА ами ТГХ пак автоматик евро5 .Карах го малко по влекач първите ми впечатления са много добри няма подскачане няма тропане абе само гас и спирачка ;D та какво да очаквам от този Лъв.Само да кажа че карам Ман от 9 години но не автоматик
Във фирмата имаме и един Магнум, и така се наложи, че шофьора на Магнума трябваше да замести шофьора на TGAто автоматик. Като се прибра от курса, шофьора на Магнума каза на шефа му да му смени камиона с автоматика " Това е най мързеливия камион който съм карал някога!" ти си прави сметка дали е добър или не :D :D :D Също така на по голям байр трябва да го караш на ръчен режим (или поне този от фирмата ни е така), защото в байра се чуди на коя предавка да е!
Точно това не ми е много ясно,че го карах по влекач ама като му закачим ремаркето и му тури едни 22-23тона кво ли ще прави че е рахатлък то тва ясно ама как е с разхода по добре ли е от ръчката или пък по зле.За ръчките нямам ядове ама такова де мисли вместо мен съм си бос ;D ;D ;D
При нас разхода на автоматика е по нисък от разхода на ръчката :)
Така казват и доста от колегите на пътя ;)
Мого по- нов е от този, който карам.
Но това е камион за спокоен и внимателен шофьор, поради причината, че режима на смяна се определя от положението на педала, няма бутон за баир или икономия.
Ако му даваш газ, веднага сваля скорост надолу, трябва всичко да става плавно и с възможно най-малко газ на най-малки обороти.
Поради изброените причини, преди баир просто натискаш бутона и го блокираш на мануал, след което ти си решаваш колко газ да му подаваш.
Значи при товари около 24 тона, с TGX автомат и TGA ръчка, разликата е минимум от 5/100 по-малко в полза на автомата. При мен практиката това показа. Бях голям противник на автомата, но се оказа, че е много удобен за каране. Вече съм фен на автоматизираните кутии. ;D
Та да се похваля карам Ман тгх автомат от скоро го карам нямам кой знае какви километри навъртяни с него но нямам никакви оплаквания с подскачане и прочие.Сменя си ги без никакви проблеми от място няма подскачане няма нищо само си щрака отзад и тва е ;D.Както каза Данчо това е камион за по спокойно каране :)
Малиии, ТGX, автоматик ,Е5, добре се представяш.
За подскачането, вече му свикнах, но за маневри в баир няма чалъм.Поради липсата на бутонче за спирачките е малко своенравен.
В баир за потегляне напред си ползвам спирачка(без да използвам паркингспирачка) просто когато съм спрял и стоя с натисната спирачка и искам да тръгна:
1.включвам на подходящата предавка.
2. натискам спирачката рязко до долу.
3. веднага след това си подавам нормално за баира газ( в смисъл повечко). Не трябва да се бавя нито част от секундата, иначе тръгва назад.
Докато се изпусне подаденият въздух точно толкова време му трябва да е в положение на залепващ съединител.
Не връща и милиметър назад, не задържа спирачки, не товари амбреажа.
Само малко смелост и няколко опита трябват за да се свикне.
Даже му схванах как прескача скорости- когато задържиш лоста за превключване до момента на превключване.
Става в автоматичен режим, в мануален режим, даже и на място.
Стрелките (покрай цифрата изобразяваща скоростта на дисплея) ти дават информация в мануален режим колко скорости можеш да свалиш или качиш в мануален режим ако задържиш ръчката.
Карал съм почти всички марки камиони и повечето видове трансмисии които са на американският пазар и смятам ,че I-SHIFT на волвото е най-луксозното и удобно нещо което е създадено за нас шофьорите.
За тръгването от място при наклон нямам ядове сам си включва и си тръгва без да дава откат назад ;D.Като цяло доволен съм сега в снега го карах предимно на ръчен режим и пак нямаше проблем,за И шифт на Волво съм чувал само хубави отзиви но нямам практичен опит че да твърдя какво е но вярвам на колегите.
Карам си аз през ноща и изведнъж пред мен на магистралата всички спряха, имаше катастрофа май. Както си бях в лявата лента спрял, чакайки да дръгне трафика камиона загасна, върти но неще да запали.
В един момент всички тръгнаха и аз останах в лявата лента в тъмната магистрала, в очакване да ме връхлети някой колега отзад.
Добре че не бях тогава с автоматик, ръгнах на пета или шеста и започнах да въртя на стартер, въпреки че камиона беше натоварен на макс, успях да го закарам така до аварийната лента.
Просто да споделя нещо което ми каза колега за това подскачане,та колегата беше с Даф автомат едно към едно от към кутия с Ман.Та на колегата му почнал да подскача така камиона при маневри назад и понеже камиона бил на километри някъде около 800 000км решили да отворят съединителя и от цялата работа излязло демферните пружини на феродовия диск иначе всичко друго си било наред но при свалена кутия сменили всичко и сега нямал никакви ядове.
Благодаря за полезната информация аз от месец карам Ман тгх 18 440 автомат та интересуваме как влияе магнита на тези скорости имали някаква тънкост (в смисъл на ръчка или автомат)
Цитат на: kobrata-kalugerovo - Неделя, 03 Ноември, 2013, 18:00:10
Благодаря за полезната информация аз от месец карам Ман тгх 18 440 автомат та интересуваме как влияе магнита на тези скорости имали някаква тънкост (в смисъл на ръчка или автомат)
При тга е така.
Има два скоростни датчика. Единият е без пломба и от него зима информация компа .
Другият е пломбиран и е за тахото. Лепиш и си караш, но нямаш ретардер и спирачките са малко странно своенравни.
Компютърджия съм питал лично, не му влияе магнита на техническото състояние.
Виж, ако лепнеш магнита на непломбираният датчик ще стане беля сигурно.
Интересува ме може ли да се повредят нещо скоростите ползвам магнит само за местене
Цитат на: kobrata-kalugerovo - Неделя, 03 Ноември, 2013, 18:38:37
Интересува ме може ли да се повредят нещо скоростите ползвам магнит само за местене
Не, специално съм питал.