Още от както започнах работа на самосвал,колегите ме предупреждаваха за възможност от обръщане.Аз се чудех как е възможно толко голяма машина да се катурне ,до момента в който не го изпитах.Не бе както го очаквах с гръм и трясък,изведнъж ,но съм късметлия че спрях първичния си инстинкт към бягство и оцелях,оставайки в кабината.Тук предлагам да споделяме опита си и видяното в подобни ситуации.
Усещането не е много приятно,аз не съм обръщал целия камион но ми е падал легена и на камиона и на ремаркето и една гондола на колега е падала на 1 метър от кабината ми,това е за три годишния ми стаж като самосваладжия!!!
Цитат на: motto_man - Вторник, 04 Февруари, 2014, 21:52:01
Още от както започнах работа на самосвал,колегите ме предупреждаваха за възможност от обръщане.Аз се чудех как е възможно толко голяма машина да се катурне ,до момента в който не го изпитах.Не бе както го очаквах с гръм и трясък,изведнъж ,но съм късметлия че спрях първичния си инстинкт към бягство и оцелях,оставайки в кабината.Тук предлагам да споделяме опита си и видяното в подобни ситуации.
Особено чичовите самосвали дет са обръщани по 100 пъти и легена се вдига на една страна, не трябва да си магьосник да ги катурнеш.Ама като Иво и брат му Юри изправят шасита и легени на обърнати камиони така ще е. ;D
Едно наборче от казармата, от тея по чернокраките, де населяват южните склонове на града ,дойде да кара самосвал в двойката във Варна.
Нищо и никаква работа уж - ЗИЛ самосвал. И в казармата си караше 130.
Да, ама не - успя да го обърне във варненското езеро. ;D ;D ;D ;D
Точно срещу ДАП-а, де постояно се изсипват строителните отпадъци. ;)
Ма тогава нямаше айфони и цифрови фотоапарати :P
Зил да се обърне е по-трудно, да не казвам невъзможно. Трябва да си неграмотен, за да стане. Проблемът е при дългите самосвали и гондоли. Центърът на тежестта се вдига много на високо и при най-малкия наклон се обръща. Един познат разтоварва на едно криво място, където окачването силно се деформира. Имаше хоросан и като вдигна коша, не падна товара. Цялото шаси се изкриви, но не се обърна. Става въпрос за газка. На мен ми се е случвало да падне коша от задното ухо при шкода мадара. Там при вдигане на страни, в задния край се ограничава с една шайба хваната на 2 болтчета. Болтчетата скъсани и коша в задния захват се изсули. Това стана на сметището. Трудно го наместих, за да се прибера. Добре, че баща ми носеше в камиона по 2-3 крика за смяна на гуми и ми помогнаха.
Е при мен беше по-лесно,като ми падна легена на 4-оската на обекта имаше кран който разтоварваше тухли та го закачихме и го вдигнахме да го наместиме,а легена на ремаркето и гондолата паднаха в бетоновия възел и ги вдигахме с фадромата!!!
При разтоварване на по-дългите самосвали и гондоли трябва да са на равен терен иначе е голям проблем,може да го обърнеш настрани,по тази тема има доста клипове в раздела Гондоли и самосвали.
При нас назначиха нов колега които цял живот работил пазач,изкарал C-категория и започна работа.Самочувствието му беше до небето,кой като него ще кара камион и му дадоха зила. Първи курс - скална фракция до обекта(около километър беше пътя), може и да неми повярвате но беше качил 10 тона и при опита да изсипе заяжда задния капак и както беше вдигнал(през цялото време държеше газта почти в дъно за да вдигне) до половината и айде на една страна.
След седмица го черпихме че е бракувaл Зила.
Да споделя и аз виждал съм различни случай( де са вика да не дава господ) но най интересния беше преди години в КЦМ - Пловдив На цинковия концентрат две гондоли се паркирали в съседни клетки за изсипване и на едната залепи товара и при падането бутна и другата направо луда работа ??? ???
Цитат на: bochopz - Четвъртък, 06 Февруари, 2014, 16:55:03
При нас назначиха нов колега които цял живот работил пазач,изкарал C-категория и започна работа.Самочувствието му беше до небето,кой като него ще кара камион и му дадоха зила. Първи курс - скална фракция до обекта(около километър беше пътя), може и да неми повярвате но беше качил 10 тона и при опита да изсипе заяжда задния капак и както беше вдигнал(през цялото време държеше газта почти в дъно за да вдигне) до половината и айде на една страна.
След седмица го черпихме че е бракувaл Зила.
Как ги е качил тези 10 тона скална фракция. Аз с шкодата не съм качвал повече от 8т и то като се има предвид че на шкодата самосвала е по-дълъг. Второ че крика максимум първия пръстен да му се вдигне и ако не започне да пада няма шанс да се вдигнат другите. На газка съм качвал 3 кубика бетон, скъса болтовете на кардана към скоростната кутия на 3 метра от мястото за разтоварване. Мъчихме се да вдигаме и не се помръдна. Разтоварваха малко на ръка, докато сменим скоростната кутия. Като я сменихме, бяха хвърлили единия кубик и разтоварихме останалото.
Цитат на: dimich87 - Четвъртък, 06 Февруари, 2014, 09:25:13
Добре, че баща ми носеше в камиона по 2-3 крика за смяна на гуми и ми помогнаха.
Колега,крик в кабината или каквото и да било не е идея в самосвал.Аз гледам да изхвърля всичко от нея.Че един колега при обръщане беше син у главата с едно крикче.Как оцеля не знам.От опита ми на табан знам колко е гадно изсипването.Особено със сегашния ми МАЗ 551605 ,големи бараки,подлагаш от едната страна,той се люшне към другата,спускаш.Затова съм виждал самосвали с опцията за много бавно спускане на легена.Това ме спаси при едно ВМС ,където не се отвори задния капак,иначе като пуснеш изведнъж не е приятно.По едно време бях отишъл при шефа да се кача на булдозер,защото точно заради тях ни се случват тия беди.И най-важното е че непретоварен камион трудно ще се обърне,но пак си зависи от задкормилното устройство,затова трябва всичко нови да започват да карат на табан
Има си сандъци за инструмент точно зад кабината. Баща носеше доста инструмент там. Отделно под коша имаше голям сандък за вериги и допълнително инструмент. При газките имахме сандък за инструменти под коша. Това са все камиони с къси кошове и няма голяма опасност от преобръщане. Падане на коша става при вдигане на страни от задния захват, понеже е недомислен. При задно разтоварване коша няма къде да отиде. В гората съм карал с вдигнат кош за да не буксува камиона и не съм имал проблеми.
От 4 години не се отървахме от камионите, а от 2 години не съм се качвал на камион. Вече не искам и да чуя да работя като шофьор. Единствено лека кола или за мене да си свърша работа с един трактор и ремарке.
Много интересен е казуса с трактор и ремарке. Нямам С+Е, но за трактор с ремарке не правят никакви проблеми. Спирали са ме 2 пъти за проверка.
И аз 4-оската съм карал с вдигнат леген като затъна някъде!!!
Цитат на: dimich87 - Четвъртък, 06 Февруари, 2014, 20:01:03Как ги е качил тези 10 тона скална фракция. Аз с шкодата не съм качвал повече от 8т и то като се има предвид че на шкодата самосвала е по-дълъг. Второ че крика максимум първия пръстен да му се вдигне и ако не започне да пада няма шанс да се вдигнат другите. На газка съм качвал 3 кубика бетон, скъса болтовете на кардана към скоростната кутия на 3 метра от мястото за разтоварване. Мъчихме се да вдигаме и не се помръдна. Разтоварваха малко на ръка, докато сменим скоростната кутия. Като я сменихме, бяха хвърлили единия кубик и разтоварихме останалото.
Ми качва ги като има надстройка 60-70 см,крика на коша беше от Ивеко,фракцията беше 0-63мм. и няма как да се образуват кухини, товариш докато започне да пада и кантара показа 9910кг.нето.
А Аз, като не съм обръщал..... с какво да се похваля? :-[
Цитат на: loshdancho - Петък, 07 Февруари, 2014, 16:17:44
А Аз, като не съм обръщал..... с какво да се похваля? :-[
И аз не мога да се похваля с обръщане.
Успоредно разтоварване !
Това е покъртително !!!
Трябва да се забрани със закон.
Цитат на: loshdancho - Петък, 07 Февруари, 2014, 16:17:44
А Аз, като не съм обръщал..... с какво да се похваля? :-[
Нали знаеш какво казват старите дападжий,"Самосваладжия на който не му е падал легена не е никакъв самосваладжия"!!! ;D
Цитат на: Rammbon - Петък, 21 Февруари, 2014, 23:16:46
Успоредно разтоварване !
Е така беше и при мен ама гондолата на колегата ми падна до кабината!!!
Малко полегнала на една страна.
Цитат на: loshdancho - Петък, 07 Февруари, 2014, 16:17:44
А Аз, като не съм обръщал..... с какво да се похваля? :-[
Цитат на: batalov80 - Петък, 07 Февруари, 2014, 16:43:53
И аз не мога да се похваля с обръщане.
;D ;D ;D ;D ;D
Истинския самосваладжия поне един леген трябва да е хвърлил на земята.
:D :D В моя списък са трикратно падане на легена при странично разтоварване и трикратно изправяне на задни гуми заради заседнал товар на задния капак.Това за 22 години и над един мильон километра на самосвал.Във всичките шест случая нямаше и драскотина по камиона и легена просто късмет и комични ситуаций.
Това с изправянето на задни гуми съм го постигал с гондола, диференциала беше на една педя от асфалта.
И кабина съм паркирал под леген....Пикая до гумите на ремаркето докато разтоварвам, то пък пустото Волво не блокира ремаркето... и като дигна диференциала във въздуха материала го бутна и се сгъна на единица.... а аз да не ви казвам в какво състояние бях и как търчах около камиона , ама не смея да го обиколя, щото от всякъде бетонни клетки.
Накрая така се беше усукал, едвам го изманеврирах да го извадя от клетките.
Всичко се размина с уплаха......
А какво кара диференциала да се вдига във въздуха? Аз винаги пускам въздуха на възглавниците на дифа , а на ремаркето Шмица сам си ги управлява.
Когато товара като е повече и не може да изпадне, а остане на опашката. Трябва и 1-ва(бу-ге) ос на ремаркето да високо а 3-та ос в ниско.
Цитат на: Rammbon - Четвъртък, 10 Април, 2014, 21:27:07
Малко полегнала на една страна.
Това шаси не се изправя май
Цитат на: dino412 - Събота, 26 Април, 2014, 18:40:41
;D ;D ;D ;D ;D
Истинския самосваладжия поне един леген трябва да е хвърлил на земята.
:D :D В моя списък са трикратно падане на легена при странично разтоварване и трикратно изправяне на задни гуми заради заседнал товар на задния капак.Това за 22 години и над един мильон километра на самосвал.Във всичките шест случая нямаше и драскотина по камиона и легена просто късмет и комични ситуаций.
Изправянето назад е даже забавно, след втория път
Цитат на: loshdancho - Неделя, 27 Април, 2014, 00:59:23
Когато товара като е повече и не може да изпадне, а остане на опашката. Трябва и 1-ва(бу-ге) ос на ремаркето да високо а 3-та ос в ниско.
Когато ме учиха на гондола все това ми повтаряха, вдигай задължително богето преди изсипване, така и не го разбах това, не съм карал с боге, само 5-6 курса. Когато съм вдигал винаги до една трета не отлепи ли съм спирал за да погледна отзад какво става, никога не пикая по време на разтоварване, после когато пада легена може. Съветвам и други, НЕ ПИКАЙТЕ при разтоварване, особено близо до самосвала. Изсипването е най-важо и изискващо своето внимание. Най-гадната уловка е това да ти се отлепи задната част на товара, като на клипчето и да ти остане горе налеп, тогава си на кантар, демек или на лево или на десно и мъъъничък шанс днес да си късметлия
Заменен червен цвят!
Цитат на: loshdancho - Петък, 07 Февруари, 2014, 16:17:44
А Аз, като не съм обръщал..... с какво да се похваля? :-[
Кофтиииии, не можеш да се хвалиш............. :). Краз ли си карал.................. ;D.
https://youtu.be/gkTGQqytX6s