НА ПАЗАРА на труда в момента има криза за шофьори на камиони. Преди това липсата ги хвана лекарите, техниците, инженерите, а най-напред бяха заварчиците. Всеки що-годе читав представител на изброените професии си събра багажа и замина да работи извън страната за пари, които да отговарят на уменията му. И ще продължи да е така.Всъщност, ако човек се загледа в статистиките, в България няма липса единствено на чиновници и пенсионери. И ако нещата продължат да следват естествения си ход, движени единствено от дългата ръка на пазара, няма да е далеч времето, когато в България ще има две професии - държавен служител и пенсиониран държавен служител.Всъщност изчезването на работната ръка в цели професии отдавна би трябвало да е дало сигнал както на държавата, така и на бизнеса. Време е не за увеличение на доходите, не за вдигане на заплати, а за истински скок на заплащането.Вероятно мрачни макроикономисти веднага ще прозрат в този призив сценарий как поемаме по пътя на Гърция. Разрухата и провалът са на една крачка разстояние и пр. Бизнесът пък ще извади статистики с колко се е увеличила заплатата и с колко малко - производителността на труда, и как вдигане на доходите на работниците всъщност ще донесе гибел на всяка една фирма и фирмичка в страната.Да, ако погледнем просто показателите на Националния статистически институт, се вижда, че заплатите са нараснали. През 2011 г. средната е била 671 лв., а през първото тримесечие на тази е вече 859 лв.Но също от тези статистики ще разберем и че основният ръст се дължи на вдигането на минималната работна заплата идоходите начиновницитеИ двата показателя бележат почти двойно увеличение за същия период. А за съжаление, увеличенията на заплати в бизнеса са спорадични и са само изключения, които потвърждават правилото, че заплатите в България не са се увеличавали от 2008 г. насам.Когато от Агенцията по заетостта обявиха кризата за шофьори на камиони, която гази транспортните фирми, ми стана интересно какви са предложенията за тези 536 свободни работни места. Проверката в електронната трудова борса показа - заплати по 390, 500, в единични случаи 1000 лв. Останалото е заплащане на акорд. Ако караш и имаш товари, вземаш някой лев, ако не караш, не вземаш. Поразпитах и познати собственици на транспортни фирми каква е работата. Описаха я по следния начин. Тръгваш тази вечер от Италия и утре до обяд разтоварваш в Швеция. Ако те хванат, че караш извън правилата за почивка, се оправяш сам. Навлото, което взема фирмата за товара, не позволява да се наеме втори шофьор.Всички тези утежняващи работата на тираджията обстоятелства важат и при работа за фирма, която е извън страната. С малката подробност, че испанските компании предлагат заплата на шофьор от 2500 евро нагоре.Паралелно разгледах и обявите за медици - лекари и медицински сестри, които в момента са на второ място по липси от пазара на труда. За сестра и акушерка заплатата е в диапазона 244-580 лв. за лекар 700-1200 лв. Подобни са и обявите за другите липсващи професии - инженери, среден технически персонал, заварчици и пр. Ами при тези условия най-нормалното нещо е читавите хора да си съберат багажа и да си намерят работа във всяка една от другите 27 държави в ЕС. Ограничения на пазара вече няма. И ако българският бизнес иска да е конкурентоспособен на пазара на труда, е крайно време да направи всичко възможно да увеличи заплатите на работниците си. Защото дори да успее да си внесе афганистанци, сомалийци или джигитайци за работници, те също ще последват българите на Запад.Всъщност за пълзящата криза на пазара на труда и глад за читави работници вина има и държавата. От години министерствата на труда и на образованието се опитват да изградятсистема запрогнозиранена нуждите отработна ръкаИ тази система уж трябва вече и да работи. Да, де, но в прогнозите липса на шофьори няма. И то при положение, че от 2009 г. насам износът на произведени в България стоки расте, очевидно расте и нуждата от транспорт. Може би, при нормален анализ, би могло да се помисли и за инвестиции в обучението на нови шофьори през тези 5 години. Може би тази система би могла да прогнозира и какви нива на заплащане ще са нужни, за да бъдат задържани тези шофьори да работят за български фирми. Но не стана. Просто защото нито държавата, нито бизнесът проявяват истински интерес към изграждането и задържането на професионалисти. Вместо това предпочитат да обясняват, че големите заплати са гадна империалистическа измислица.Сори, пичове, но е крайно време да приемете реалността. Или вдигате заплатите, или сами си карайте камионите, самолекувайте си се, абе като цяло оправяйте се с живота сами.
Източник: 24часа
Освен изброените по горе професии, ще останат и шофьори и пенсионирани шофьори. Не знам къде да бръкна за статистика, но нещо ме кара да мисля, че шофьорската професия е най-многочислена, ако бъркам ме поправете. Тя не се различава много от хамалската такава. Трудоемка е, мизерна е, демек непривлекателна, но е добре платена и квалификационно непретенциозна, съпоставимо с други по-високо платени професии, където си трябва яко наблягане на нАуката.
Парите в този бранш няма да се повишат значително, защото няма от къде да дойдат, първо заради некадърност, алчност и нелоялна конкуренция, които у нас са национален спорт, както и заради глобализацията и окрупняването в отрасъла, само ще се занижат критериите. Докато се изниже цялото колхозник през девет фирми в десета, както и моя милост, където ще ни лъжат, ще ни мажат, в зависимост от нашето търпение и идиото-устойчивост, а по нататък какво ще дойде, времето ще покаже. Дотогава може да навлязат и безпилотни транспортни единици.
Като гледам и бая журналисти са се навъдили,,,,,, и тях глад ги чака яко ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Здравейте така е за сьжаление ,,,, ( новите работодатели ) т.е тези който купиха по 2-3 камиона промениха нещата .Няма как да си лягаш с мисьлта че работника ти те краде и после този човек ( шофьор ) да очаква да бьде вьзнаграден или заплатен . А причини да не се плати след СВЬРШЕНА работа колкото искаш . Искам да попитам следното - след като даден камион работи примерно вьв Дания нали залащането е по-техният стандарт а заплащането на шофьора е по-бьлгарски или ако мине номера но не минава . Лек пьт на всички колеги и здрави гуми
Заплащането В Дания е едно от най-ниските в Света ,,,,,,,,,,,,,,, всеки, който си мисли, че шефът му взима много пари на негов гръб да си купи камион и да почне да богатее яко !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Иво,ти нали беше загасил лампата,какво пак ръсиш бисери тук.Като ти е трудно с камиона,давай го за старо желязо и се връщай в Кокел,там си звезда и винаги ще те вземат :).
Някога да съм се оплаквал от нещо ??????? А не само в Кокел,,, навсякъде, където съм работил ще ме вземат веднага ,,,,,,,,,,,,
Нали този форум не ти харесваше,и каза че повече не искаш да пишеш в него,просто се учудвам.За Кокел,мисля че ще те вземат ;D ;D ;D ;D.
Моля Ви, не се заяждайте по между си. Това с нищо не помага на форума.
По темата: Не само транспорта, а цялата българска икономика се крепи на ниското заплащане на труда. Никой не иска да инвестира в скъпи инструменти. Вместо това, бизнеса предпочита да наеме малко повече хора, които да работят почти без пари.
Даа, никой български бизнесмен не инвестира в скъпи инструменти, но пък всичките не пропускат да инвестират първо за лакомото си дупе. За скъпи коли, скъпи вилички, почивчици в чужбина и н.
Цитат на: port 1 - Неделя, 02 Август, 2015, 20:30:26
Даа, никой български бизнесмен не инвестира в скъпи инструменти, но пък всичките не пропускат да инвестират първо за лакомото си дупе. За скъпи коли, скъпи вилички, почивчици в чужбина и н.
Епа ,като има кой да им го плаща ;)