🌍🚄 Под Балтийско море се строи най-дългият в света предварително сглобен подводен тунел за пътен и железопътен транспорт!
Мащабен инфраструктурен проект на стойност €7.4 милиарда ще свързва Дания и Германия чрез 18-километровия Fehmarnbelt Tunnel – истинско инженерно чудо, което ще промени пътуванията и икономическите връзки в цяла Европа. Проектът се изпълнява от датската държавна компания Femern и се очаква да бъде завършен през 2029 г.
🔧 Какво прави този тунел уникален?
Той е най-дългият в света предварително сглобен подводен тунел – съставен от 90 огромни бетонни елемента, всеки дълъг 217 м и тежащ над 73,000 тона.
Елементите се изливат в специално създадена фабрика в Лоланд, след което се транспортират по вода и внимателно се поставят на морското дъно с прецизност до 15 мм, използвайки подводни камери и GPS.
Тунелът ще има пет отделни тръби – две за автомобили (по две ленти в посока), две за влакове и една за спешна поддръжка.
⏱️ Пътешествие, което променя всичко:
🚗🚄 Само 10 минути с кола и 7 минути с влак между Рьодбю (Дания) и Путгарден (Германия) – вместо досегашните 45 минути с ферибот.
Пътуването между Копенхаген и Хамбург ще се съкрати от 5 на 2.5 часа.
Очаква се тунелът да обслужва над 12,000 автомобила и 100 влака на ден.
🌿 Инженерно решение с мисъл за природата: Проектът срещна съпротива от природозащитни организации заради застрашени морски видове. В отговор, са предвидени екологични мерки, включително създаване на 300 хектара защитена природна зона на новообразувана суша.
💬 ,,Свързваме не само две държави, а целия север с централна Европа," казва директорът на проекта Хенрик Винценсен. Освен транспортната революция, се очаква тунелът да донесе нови работни места, икономически растеж и туристически интерес към южна Дания.
📌 Интересен факт: За разлика от тунела под Ламанша, който минава под морското дъно, Fehmarnbelt е ,,легнал" директно върху него – инженерно постижение без аналог в света досега.
Източник: BBC