Нова стратегия за безопасност на пътя забранява на шофьорите да ядат, пият, пушат, гледат дивиди или пишат есемеси. Предстои правилата да бъдат обсъдени от правителството.
Те предвиждат още в колите на водачи, заловени два пъти да карат пияни, да бъдат монтирани специални дрегери за алкохол. Ако апаратът покаже над 0,5 промила, двигателят изобщо няма да запали.
Да се глобяват не само пияните шофьори, но и пътниците в колите им, пише в документа.
В училищата да се преподават основните правила за безопасност и как се кара колело, е друга идея от стратегията.
За намаляване на катастрофите се предвиждат и промени в пътната инфраструктура - кръгови кръстовища, подобряване на маркировката.
Два пъти те хващат пиян, слагат ти дрегер в колата
Ако два пъти шофьор бъде заловен да кара пиян, да му се сложи т. нар. заключалка за алкохол в колата.
Това е специален дрегер, който се монтира в автомобила и по този начин водачът не може да подкара собствената си кола, защото е пил.
Така провинилите се шофьори ще бъдат принуждавани да се самоконтролират и да не посягат към ключовете на колата си, когато са се почерпили.
Преди да запалят двигателя, шофьорите ще бъдат задължени да направят тест с дрегер, който да отчете количеството алкохол в кръвта им.
Ако машинката покаже над 0,5 промила, тогава двигателят изобщо няма да може да запали. Това е едно от предложенията, които са залегнали в наскоро изготвената стратегия за безопасност на движението, която предстои да бъде гласувана от Министерския съвет, разказа за "24 часа" секретарят на комисията Алекси Кесяков.
Статистиката показва, че за последните 10 години по пътищата на страната от катастрофи са загинали 10 627 души, а 98 770 са ранени. Въпреки че 2010 година е с най-малко жертви - 775, стратегията предвижда да се въведат различни мерки, с които убитите на пътя да намалеят с още 50%. Целта е да се включат всички министерства, неправителствени организации и обществото.
Сред най-честите причини, заради които стават кървавите катастрофи, са скоростта, алкохолът и умората.
Затова и в Европа моделът със заключващи механизми е въведен първо за училищните автобуси.
"След обсъждане това предложение може да се приложи и у нас, защото има достатъчно модерни технически средства, с които да се влияе", обясни още Кесяков.
Според друга идея, когато шофьор бъде хванат пиян да вози пътници, тогава трябва да се пише глоба и на пътниците. Истината е, че вината трябва да бъде споделена и е нужно да има съучастие в това престъпление, категоричен е Кесяков. Цифрите показват, че по-голямата част от загиналите на пътя са пътници, а по-малко са шофьорите.
Друга мярка, която предстои да бъде въведена, е забраната да бъдат регистрирани коли, които нямат електроннна система за стабилност, след 2014 г.
Това ще се отнася само за новорегистрираните автомобили. Ценното на тази система е, че когато колата се завърти, тя се включва автоматично и стабилизира автомобила. Според данните на експертите 60% от катастрофите са заради загуба на управление.
Всички джипове и коли, които са сложили допълнителни решетки отпред, трябва да ги премахнат. Целта е да се ограничи възможността от кървави инциденти с пешеходци, обясниха още от Пътна полиция.
Да се спре с всичко, което разсейва шофьорите, е сред основните задачи, които си поставя още националната стратегия. Ще бъде забранено да се яде, да се пие или пуши, както и да се гледа DVD или пък да се пишат есемеси.
Това е въведено вече в САЩ и според инструкцията наООН е забранено на служителите. Ако бъдат хванати да правят някои от тези неща, докато карат колата си, те ще бъдат оценявани повторно дали могат да бъдат служители на ООН.
"След като тази система работи, нищо не пречи тя да се въведе и у нас", допълни още Кесяков. Според него освен контролния орган и работодателите трябва да се намесят и да вземат участие в опазването на живота и здравето на работниците си.
"Където може, всички трябва да се включат и да помагат, защото темата за безопасността на хората не е само тема на КАТ, а на цялото ни общество", категоричен е още Кесяков. Затова според друга идея са необходими и дисциплинарни наказания за шофьорите, които по време на работа получават актове.
Стратегията предвижда още, че за да намалеят убитите по пътищата, задължително трябва да се промени и пътната инфраструктура - да бъдат създадени кръгови кръстовища, да се оправи маркировката по пътищата.
Специалистите твърдят, че е особено важно да се монтират пред всеки знак "Стоп" легнали полицаи. По този начин шофьорите ще бъдат принудени да намалят скоростта и да спрат.
"Огромен брой от жертвите са заради подминаване на тези знаци с висока скорост. Идеята е по този начин да го друсне шофьора и така информацията за опасността да мине не през зрението, а през други сетивни органи", допълни още Кесяков.
Опитът показва, че най-често възрастните водачи подминават табелите, защото не виждат знака. Затова, където може, е важно пътната инфраструктура да бъде подобрена. Това включва добра маркировка, необходими мантинели или гумени предпазни огради, казаха още специалистите.
Колите да излъчват сигнал "Катастрофа"
В колите може да бъде монтирана автоматична система за навременно уведомяване на екипите на "Бърза помощ" за спешна реакция при тежки катастрофи.
Според експертите има специални устройства, които се слагат около въздушните възгавници на колите. При силен удар възглавницата се надува и системата автоматично може да издава сигнал за тежък инцидент. Чуждият опит показва, че информацията се улавя чрез клетките на мобилните оператори и тя светкавично може да се изпраща в спешните центрове на "Бърза помощ". Бързата реакция е от огромно значение за спасяването на човешките животи, коментира Алекси Кесяков. Все пак хората трябва задължително да имат запаметени в телефоните си спешните номера за помощ.
Алекси Кесяков: 16-годишните няма да са сами зад волана
- Г-н Кесяков, ще имат ли право 16-годишните да карат кола?
- Ще има по-ранна форма на обучение на водачите. Една от идеите е от 16-годишни децата да започнат да вземат определени курсове, за да се запознаят с правилата на движение по пътищата. Така учениците да преминават определен етап на обучение и едва след това да може да се явят на изпит. Когато го издържат, да им се дава право да шофират. Това обаче задължително да става с придружител. По този начин учениците ще са навъртели поне 2000 километра. След като навършат 18 години, тогава ще могат да получат правото на шофьорска книжка. Това е опит, който е заимстван от Франция, Америка и Италия.
- Това означава ли, че децата няма да имат право да карат още от 16-годишна възраст?
- 16-годишните няма да получават пълни права да карат сами. Те ще имат възможност за обучение. Никой не е казал, че децата ще могат да карат още на 16 години. Това са изказвания на неподготвени хора. Един тийнейджър трябва първо да отиде да се запише, да вземе теорията, после при определени условия да му се даде правото да кара заедно със зрял шофьор. Когато навърти определен брой километри, пак да продължи обучението. Накрая, когато стане на 18 години, ако не е правил грешки, да има последен изпит и да получи правото да кара.
- Ще имат ли временни книжки тийнейджъри?
- Такива се дават в Германия. Те обаче му дават възможност да кара само в присъствието на друг шофьор. Все пак трябва да е ясно, че в момента никой не може да каже точно какво предстои, защото не се знае още кой модел ще изберем.
- Какво предстои сега, след като вече е готова стратегията?
- Още много работа. Стратегията трябва да бъде одобрена от Министерския съвет, след това ангажиментите по безопасността да се поемат от всички министерства.
- Какви препоръки ще дадете на хората през лятото?
- Нека да карат с по-умерена скорост, защото виждаме, че по пътищата на страната ни се избиват непрекъснато невинни хора. Нека да си слагат коланите, за да предпазват живота си. Освен това, докато карат, да мислят за хората, които возят. Все пак шофьорите са отговорни за техния живот. Нека водачите не се правят на кукумявки, че виждат през нощта, и да спират да почиват.
Учат малките да карат колело, дават им сертификат
Илюзия е схващането, че всеки знае да кара колело и затова не му е нужно някакво допълнително обучение, коментира Алекси Кесяков.
Според идеята, залегнала в стратегията за безопасност на движението, в училищата трябва още от най-ранна възраст децата да се учат на основните правила на безопасност.
Според специалистите е необходимо да започне да се преподава и каране на колело. След това, когато децата покажат, че са научили всички необходими правила за движение, да им се издава сертификат.
Става дума да се спазва общата политика в училищата, защото сега никой не учи децата на правилата за движение и те често попадат под гумите на автомобилите.
Затова е необходимо да се въведе и задължително специална екипировка - като каски, обувки, наколенки и т.н. Това ще запази живота на децата ни, коментира още Кесяков.
Според мен крайно време е да се издаде забрана на писането на SMS (нали измислиха HandsFree–тата) !
Забрана за пиене на вода,кола,чай и други напитки ми звучи малко фантастично.....
За забраната за пушене докато се шофира е просто най-глупавото нещо което съм чувал скоро ;D
Вие какво мислите ?
Остава да забранят да се прави фелацио на шофьора .... :D
ЛЕКИ ПЪТИщА !
Ами например тук в Англия и Ирландия наистина е забранено да се пуши в камионите ( води се работно място ) и на повечето камиони даже има стикери. За пиенето на течности , много често го пускат по светещите табели ( dont drink and drive) , а за телефоните ( есемеси , разговори ) е абсолютно забранено!
Не че аз не си пуша в кабината ( с Бг рег съм ) , като си жаден няма да търсиш паркинг я , а за телефона си го ползвам с хендсфрии , а есемеси пиша скришом ( макар че знам че е забранено ).
Но доста често забелязвам други колеги си говорят по телефоните , жени пишат есемеси в леките коли и така докато някой се плясне!
Цитат на: SOLAR - Понеделник, 15 Август, 2011, 02:31:00
Остава да забранят да се прави фелацио на шофьора .... :D
ЛЕКИ ПЪТИщА !
Аз си му казвам издухване на кабината ма карай.
Мисля в Белгия и Люксембург също е забранено пушенето,а в Испания течностите,сега остана да ни задължат да караме с костюми,бели ръкавици.
А очила дали ще можем да носим,музика да слушаме.
Цитат на: SOLAR - Понеделник, 15 Август, 2011, 02:31:00
Остава да забранят да се прави фелацио на шофьора .... :D
ЛЕКИ ПЪТИщА !
Всичко, което не е забранено, е разрешено. :)
ЦитатВсичко, което не е забранено, е разрешено. :)
Ми то и в казармата беше така.
Беше. А сега вече и войници не ходят мамините синчета. А съм склонен да вярвам, че мъж, който не е бил войник, и жена, която не е раждала, нищо не знаят.
За пушенето съм съгласна, но не за цигарите , а за наркотиците.За пиенето също , но не за водата или безалкохолното, а за алкохолните напитки.А като гледам как са я подкарали за измислянето на законите, скоро може и да забранят да се возят в МПС -то пасажери, защото според мен и те разсейват доста шофьорите.
А бе шантава държава-шантави закони.Пък за заплащане никой дума не обелва, само споделят колко бил минималният праг за оцеляване(в момента са нужни около 550 лв. на човек за месец).
Оф, мога още да пиша ма какъв ли е смисъла, като никой няма да вземе отношение.
Интересното е, че хората, които ще вземат това решение не са шофьори и си имат назначени такива. Със същия успех и аз мога да гласувам промени в гръдната хирургия например. >:(
Тия големи малоумници бре.....по добре да махнат 70-80 годишните шофьори...........2-ма приятели имам загинали вследсвие на катастрофа с такива-при едната 80-годишен влезнал в насрещното на магистралата....как ще карам и няма да пуша-май трябва да ставам секретарка ;)
Също и тези коли които се движат в най-лява лента и карат под 90км/ч.
Такава колона беше станала на А6 заради такъв автомобил,че не беше истина просто,но човека си кара с 70км/ч и не му дреме колко камиона има наредени отзад.
Цитат на: abator - Понеделник, 15 Август, 2011, 12:53:08
Интересното е, че хората, които ще вземат това решение не са шофьори и си имат назначени такива. Със същия успех и аз мога да гласувам промени в гръдната хирургия например. >:(
Тези които ги мислят си нямат и на идея какво става на пътя в реални условия.
Например за богето.В повечето страни трябва да е пуснато богето,ако има товар,но ми се случи да съм лек 4тона камиона и ремаркето и по този закон аз трябва да карам със спуснато боге,но тогава имаше сняг и не беше почистен на А7 в Германия и ме занасяше колкото и бавно да карам,за това на своя глава го вдигнах и нямах проблем със занасянето.
Големи малоумници са тия.
С две думи , това също е политика за събиране на пари ! Катастрофи са ставали и ще стават ( дай боже по леки поне ) , и то не само защото си пушим цигарата докато караме или пиеш вода(безалкохолно) да се поободриш. Да не говорим че и откакто масово навлязоха лаптопите и много колеги ги поставят отпред на барчето - са също забранени!!!!!!!! Дори съм изпреварвал такива ( поляци , литовци , немци и др. ) и се вижда как гледат филм по време на движение или клипове с музика ! Те такива са едни от най опасните в движение,а не докато си пушиш цигарата ( макар че ми се е случвало огънчето да ти падне в краката и почваш да се пробваш да го угасиш или махнеш) и това също е прецедент. Но ето също тема за коментар : лаптопите на таблото !!!!!!!!
Цитат на: bad_kras - Понеделник, 15 Август, 2011, 13:37:37
С две думи , това също е политика за събиране на пари ! Катастрофи са ставали и ще стават ( дай боже по леки поне ) , и то не само защото си пушим цигарата докато караме или пиеш вода(безалкохолно) да се поободриш. Да не говорим че и откакто масово навлязоха лаптопите и много колеги ги поставят отпред на барчето - са също забранени!!!!!!!! Дори съм изпреварвал такива ( поляци , литовци , немци и др. ) и се вижда как гледат филм по време на движение или клипове с музика ! Те такива са едни от най опасните в движение,а не докато си пушиш цигарата ( макар че ми се е случвало огънчето да ти падне в краката и почваш да се пробваш да го угасиш или махнеш) и това също е прецедент. Но ето също тема за коментар : лаптопите на таблото !!!!!!!!
Скоро изразих мнение в раздел "GPS", че ползването на лаптоп за навигация може да бъде опасно. Сега ще допълня, че ако лаптопа не е добре закрепен, може направо да счупи предното стъкло при едно екстремно спиране. А и самият лаптоп да стане на парчета.
:) :) :)Законите трее се спазват,щом е написан има защо .Аз като стар нарушител ,ем че си пафкам ем че си лафим по тела,па ако моех и копчетата да целим и sms шех си пишем и всичко това при ограничение 40 и забранено изпреварване с 100 и лев мигач прескачайки безопасно движещия се и трезво мислеш де ми се мотляви от цела минута.
Има тъпи закони ,има и т......(такива ;) )де ги спазват ,аз не съм от тях и никога няма да бъда.
Много приказки отново г-н Алекси Кесяков, а важното само с две думи. А то е:
Цитат...промени в пътната инфраструктура - кръгови кръстовища, подобряване на маркировката...
Имате ли понятие какво е "пътната инфраструктура" ?
За алкохола отново много приказки, а в съда резултата е нулев. А за наркотици нямат дрегери, а пробата се взема от урината - в закона пише "кръвна проба". Голямо ха-ха-ха ! Напушвай се и карай !
Забраната за:
Цитат...да ядат, пият/безалкохолно/, пушат...
Поредна глупост г-н Кесяков, поредна !!! Това означава - шофьорите ще са нарушители, а за полицията - с нова хранилка. Защо на камионите хладилника е поставен на "една ръка разстояние" от водача ? За да се обслужват по време на движение с вода и храна без да спира ! Имате ли си представа какво е да управляваш МПС 4.5 ч. без да пиеш вода ? Пътувал съм с колеги които чоплят семки за да не заспят нощем. Професионалните шофьори НЕ СА ЕКСКУРЗИАНТИ !!! ТЕ СА ДЛЪЖНИ ДА КАРАТ !!! Преди години бях пушач и зная какво е да не запалиш цигара.
Ходили ли сте в другите страни освен на банкетите ? Във Франция има забрана за пушене на обществени места и хората като влезнат в колите си веднага запалват.
А радиото може ли да си го включа/изключа ?!?
За останалото съм съгласен - забрана за телефони, DVD.
И така бъдещи КОЛЕГИ-НАРУШИТЕЛИ .....
ЛЕКИ ПЪТИщА !
Това колеги се отнася за младите шофьори,до колкото разбрах от проектозакона за младите водачи до 25год.възраст.
Цитат на: tirtonev - Четвъртък, 18 Август, 2011, 23:31:26
Това колеги се отнася за младите шофьори,до колкото разбрах от проектозакона за младите водачи до 25год.възраст.
tirtonev, На 23 г. могат да се вземат ''Д, Е'' категории. Човека с придружител ли ще работи ?
Отнася се за 16 годишните.
ЛЕКИ ПЪТИщА !
Ненормалното в цялата история е, че разни чиновници са поели в ръцете си материя, която въобще не им е позната. И само си мислят, че мерките, които вземат, могат да доведат до смислени резултати.
SOLAR;Не съм тук да спорим,влез в БТВ-новините,от 14.08.