• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Обезопасяване на товари чрез колани за укрепване

Започната от bigdedi, Вторник, 19 Март, 2013, 17:48:46

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

bigdedi

Обезопасяване на товари чрез колани за укрепване
Oсновно физично правило при превозите на товари е следното : ако не се прилагат сили върху товара, то той продължава своето движение напред, със скоростта, с която се движи превозното средство (напр. – камион).

Ако камионът натисне спирачките, или завие, товарът се стреми да продължи своето движение в първоначалната посока (направо).

С други думи, единствена ситуация, при която товарът не упражнява някаква сила върху околната среда (с изключение на тежестта си, разбира се), е, когато карата в права линия с постоянна скорост.

Колкото повече се отклонявате от идеалната ситуация на пътя (рязко спиране, силно ускорение, остри завои, смяна на лентите), толкова по-силни са силите, които товарът прилага на ,,околната среда". За шосейни превози, тези сили са предимно хоризонтални. В тези ситуации, триенето между товара и другата повърхност(пода на ремаркето), обикновено не е достатъчно, за да спре товара от изпадане. Няма да е правилно и да предполагаме, че тежестта на товара ще го задържи на мястото му. При рязко спиране, например, силите, прилагане от товарът към предницата на превозното средство могат да бъдат почти равностойни на теглото на самия товар. Така, при рязко спиране, товар от 1 тон ще ,,бутне напред" със сила от около 1000 daN. При катастрофа обаче, силите могат да бъдат много по-големи. Ще спрем вниманието си върху видовете колани за укрепване на товари.

Но първо :

Маса и тегло – каква е разликата?

Въпреки, че често са обърквани като понятия, масата и теглото са две различни неща. Важно е да се разбере разликата, за да се схванат принципите на обезопасяване на товарите.

Масата е свойсто на веществата. Всеки обект си има маса, която е свързана с количеството вещество, което съдържа. Масата на обект не зависи от околната среда.

Теглото, от своя страна, е сила, причинена от гравитацията.  Теглото на даден обект е силата, с която Земята привлича този обект.

Масата се измерва в грамове (g), или техните кратни – килограми (kg) и тонове (t). Силите, като теглото, се измерват в Нютони (N). Теглото на маса от 1 килограм е приблизително 9,81N на морско равнище, което за практичност може да бъде закръглено на 10 N или 1 daN (дека-Нютон).

Приемаме, че теглото на 1 килограм маса е 1 дека-Нютон.

Колани за укрепване на товара 


Има няколко вида колани :
Едноконечни – предназначени за укрепването на товари към превозни средства, които не разполагат със захватни точки. Този тип колани най-често се използват за стягане на товара към пале или като допълнителни за стягане на товара на "пачка".



Двуконечни – това са стандартните колани с два свободни края с куки.

Колани тип "примка" – това са колани на които двата края са като примки. Те се използват за затягане на хоризонталните греди на ремаркето , най-често когато се използват групажни разделителни греди, или се возят варели.




Всеки колан има определени технически параметри, обозначени на етикета на всеки колан. Всеки етикет и колан  има различен цвят ,според който се определя от какъв материал е направен колана .На етикета пише кога е произведен колана, дължина на колана и силите на опън (LC), както и сила на натягане на тресчотката (STF). Измерват се в Нютони(N). От това каква е силата на опън на колана се определя за колко тона е колана. Товароносимостта и силите на опън и натягане зависят и от това, как ще се използва колана – праволинейно или П-образно. Друга важна информация от етикета е какъв тип са куките на колана (SHF). Куките могат да бъдат отворени, или с предпазители против откачане. Различните видове куки се отбелязват с няколко букви (A,B,C,D). Вече има колани с тресчотки със специален механизъм, който предотвратява претълкулване на товара при освобождаване на колана (особено при кръгли товари). Механизмът освобождава колана постепенно.

Според вида и теглото на товара трябва да се определи какви и колко колана да се сложат. Има няколко важни показателя:

Колко е теглото на товара?
Какъв е коефициента на триене между пода на ремаркето и палето или самия товар?
Колко е ъгъла, който прави колана между товара и пода на ремаркето.
Колкото коефициента на триене е по-голям, толкова броя на коланите намалява. Коефициента на триене се увеличава с поставяне на гумени подложки против хлъзгане.

Ъгълът, който прави колана между товара и пода на ремаркето е добре да е близък до 90 градуса. Колкото е по-малък този ъгъл, толкова повече колани трябва да се използват. Също така трябва да се избират колани с по-голяма сила на натягане на тресчотката и сила на опън на колана.

Предпазни ъгли и шлаухи

Има няколко вида предпазни ъгли – с ъгъл по-голям от 90 градуса, и по-малки от 90 градуса.

Те спомагат след като ъгъла се стегне с колана, стените му да прилепват по-плътно към товара.

Друг вид ъгъл е стандартен ъгъл с гърбица която спомага за по-доброто прилепяне към товара. Има такива и с две гърбици на едната страна на ъгъла. При тях напрежението от колана се предава повече на стените на самия ъгъл и отслабва напрежението на ръба. Така се избягва деформации на товата. Тези ъгли имат предпазни стени които предотвратяват изхлузване на колана.

Недостатък на ъглите е, че всеки ъгъл е за определена ширина на колана.
Палетни ъгли – използват се за по-меки и нежни товари с прави ъгли. Най-често товари от кашони на палети, или товари в дървени сандъци.

Наподобяват ъглов профил. Имат различна дължина(80см.1,20м.2,40м). Могат да се режат и на по къси парчета. Има палетни ъгли, които по страните си имат отвори за поставяне на гърбици за по плътно прилепяне на страните на ъгъла към товара.
Предпазните ъгли служат за   по-добро прилепване на колана към товара, за предотвратяване на претриване и износване  на колана в ръбовете на товара. Чрез предпазните ъгли колана се натяга равномерно от двете страни на товара при П-образно стягане. Предпазните ъгли имат определени стойности на сила на натягане на тресчотката.

Предпазни шлаухи.

Има два вида шлаухи: Цели – те са по-меки, колана се вдява през шлауха. Най-често се използват, когато се налага стягането на бетонни елементи, кангали от арматурно желязо или пачки метални профили. По-дългите модели цели меки шлаухи се използват при коланите за автовози, когато се налага да се стягат гумите на колите.

Другия вид шлаухи са разцепени – те са по-твърди. За да се монтират на колана само трябва да се разтворят и колана да влезе в тях. Използват се при стягане на рола от ламарина или ламарина на пачки.Те са по-подходящи и когато товара има по-остри ръбове. Приложението на шлаухите е същото като това на предпазните ъгли.


http://www.avtoparkove.com/%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8/

bigdedi