• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Наредба за служебните командировки и специализации в чужбина

Започната от dinko_68, Сряда, 19 Октомври, 2011, 17:24:24

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

dinko_68

НАРЕДБА ЗА СЛУЖЕБНИТЕ КОМАНДИРОВКИ И СПЕЦИАЛИЗАЦИИ В ЧУЖБИНА
В сила от 01.07.2004 г.
Приета с ПМС № 115 от 03.06.2004 г.

Обн. ДВ. бр.50 от 11 Юни 2004г., доп. ДВ. бр.80 от 14 Септември 2004г., изм. ДВ. бр.86 от 1 Октомври 2004г., изм. ДВ. бр.36 от 26 Април 2005г., изм. ДВ. бр.96 от 30 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.2 от 6 Януари 2006г., изм. ДВ. бр.23 от 16 Март 2007г., изм. ДВ. бр.98 от 27 Ноември 2007г., изм. ДВ. бр.64 от 18 Юли 2008г., изм. ДВ. бр.10 от 6 Февруари 2009г., изм. ДВ. бр.73 от 17 Септември 2010г., изм. ДВ. бр.19 от 8 Март 2011г.

Раздел I.
Общи положения

Чл. 1. С наредбата се уреждат условията и редът за командироване, осъществяване и отчитане на служебните командировки и специализации в чужбина, правата и задълженията на командироващите органи и на командированите лица.

Чл. 2. (1) Командировка в чужбина е изпращането на лица за извършване на конкретна служебна работа в чужбина по нареждане на съответния командироващ орган.
...(3) Средствата за командировки и специализации в чужбина на предприятията се определят от техния ръководител или от колективния им орган на управление при спазване на действащото законодателство.
...Раздел II.
Условия и ред за командироване и за изпращане на специализация

Чл. 5. (1) Командироването или изпращането на специализация в чужбина се извършва въз основа на писмена заповед.

(2) Заповедта по ал. 1 съдържа:

1. наименование на ведомството или предприятието, което командирова или изпраща на специализация;

2. основание за издаване на заповедта;

3. имената на командированото лице или на лицето, което се изпраща на специализация, месторабота и длъжност;

4. началната дата и продължителност на командировката или специализацията в календарни дни, включително дните за пътуване, почивните и празничните дни;

5. държава и населено място, в което се командирова или изпраща на специализация лицето;

6. финансови условия на командировката или специализацията - пътни, дневни и квартирни пари, паспортни, визови и други такси и разходи за служебен багаж и начина за тяхното уреждане;

7. задача на командированото лице или на лицето, изпратено на специализация;

8. вид на транспортните средства и маршрут;

9. ръководител, предложил командировката или специализацията;

10. други обстоятелства, свързани с конкретните условия на командировката или специализацията;

11. име, длъжност и подпис на лицето, издаващо заповедта, и печат на ведомството или предприятието;

12. наименование на ведомството или предприятието, за чиято сметка са разходите за командировка в случаите по чл. 4, ал. 1.

(3) (Нова - ДВ, бр. 73 от 2010 г., в сила от 28.08.2010 г.) При командироване по чл. 121, ал. 3 от Кодекса на труда работодателят и работникът или служителят следва да постигнат съгласие по отношение на:

1. продължителността на работния ден и размера на междудневната и седмичната почивка и на почивките в работния ден;

2. размера на платения годишен отпуск;

3. размера на трудовото възнаграждение;

4. заплащането на извънреден труд;

5. безопасните и здравословните условия на труд.

(4) (Нова - ДВ, бр. 73 от 2010 г., в сила от 28.08.2010 г.) Уговорените условия по ал. 3 не освобождават работодателя от задължението за предоставяне на необходимата информация по чл. 127, ал. 4 от Кодекса на труда.
...Раздел III.
Пари за пътни, дневни, квартирни и други разходи

Чл. 12. Командированите лица имат право на пътни пари съгласно заповедта за командировка в размер на действително извършените разходи по най-краткия или икономически най-изгодния маршрут.

Чл. 13. (1) Пътуването може да се извърши със самолет, влак, лек автомобил, автобус, кораб или с други сухопътни, въздухоплавателни и плавателни превозни средства.

(2) При пътуване със самолет командированите лица имат право на билет икономична класа, освен при изпълнение на неотложни задачи, когато пътуването с билет икономична класа е обективно невъзможно.

(3) При пътуване с влак командированите лица имат право на допълнителен билет за място в спален вагон първа класа, ако това е посочено в заповедта за командировка.

(4) При пътуване с личен или служебен автомобил на командирования водач се изплаща 50 на сто от стойността на самолетен билет за съответната дестинация за покриване на транспортните разходи по най-изгодната тарифа или равностойността на изразходваното гориво по разходни норми, определени от производителя на моторното превозно средство, съпътстващите такси за платени магистрали и паркинг, свързани с автомобила.

Чл. 14. Не се полагат пътни пари за командировани лица, когато те ползват под някаква форма безплатно пътуване.

Чл. 15. (1) За покриване разходите на командированите лица в чужбина се изплащат дневни и квартирни пари в размери и валути съгласно приложение № 2. Допуска се изплащане на друга валута в нейната равностойност по курса на Българската народна банка в деня на плащането.

http://www.odit-bg.bg/doks/%D0%A0%D0%B0%D0%B7%D0%BC%D0%B5%D1%80%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5%20%D0%B8%20%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B8%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5%20%D0%B2%20%D1%87%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0.pdf

...Чл. 18. (1) С дневните пари се осигуряват средства за храна, вътрешен градски транспорт и други разходи.

Причина за редакция: Забранено е писане с изцяло главни букви в заглавието и в публикациите!!!

dinko_68


bad_kras

>>>www.sbps.eu<<<  *** СБПШ ***             

bad_kras

>>>www.sbps.eu<<<  *** СБПШ ***             

комбайнер

Благодарности на колегата за "законната таблица".

Първия извод е, че дневните за евро държава са  - 35 евро
                                         за "друга" държава   - 30 долара


Втория извод е, че   35 Е = 0,10Е/км * 350км

                       А това са средно 5 часа управление - за командировъчните!?

                       

abator

Цитат
Чл. 32. (1) Единната ставка се прилага за шофьорите и стюардесите при автомобилните превози и се обвързва с пропътуваните километри и други специфични показатели въз основа на заповед на ръководителя на ведомството или предприятието.

В приложение № 3 към чл. 31, ал. 1 се вижда, че

Цитат
1.   Шофьори и         евро        27 евро при
   стюардеси при                       единична езда и
   автомобилни                       21 евро при двойна
   превози                                  езда, включително
                                         квартирни пари

Източник: lex.bg

bad_kras

А аз лично тук в Европа не съм виждал хотел на цена под 47 евро.  Така че пак има доста разминавания в определението за тези командировъчни.
>>>www.sbps.eu<<<  *** СБПШ ***             

dinko_68

Прав си колега,че не се спазват,но не е ли наше правото и задължението да търсим отговорност за това неспазване на този закон и дали ще спре това безчинство ако самите ние не си потърсим правата и продължаваме да се примиряваме,като си казваме "Закони има , но кой ги спазва?".............

abator

Хотела не е за сметка на дневните пари. Хотела се покрива от така наречените квартирни.

На мен тази наредба не ми харесва, защото според нея сме най-прекараните. Не ни се полагат квартирни, а дневните се определят от ставка, която се обвързва с пропътуваните километри. В сравнение със всички останали професии, само нашите командировъчни са свързани със свършена работа. На другите професии им се полагат точно определени командировъчни. Примерно, на техник изпратен в Румъния му се полагат 35 евро, дори и да не е свършил никаква работа за деня. Да не говорим, че сме ограничени във времето на управление от Регламент 561. Все ми се струва, че ако тази наредба се атакува в съда, нещата могат да бъдат различни.

dinko_68

колега abtor,ДА,командировките за шофьори са 27 евро на ден,но според закона са написани точно така:
-ако командировката е повече от 30 дни,сумата която се полага на командированото лицето след тях е с 25% по малко от предвидената в наредбата т.е.
минус 25% от 35евро=26,25евро,затова от lex.bg го пишат 27евро....
освен това тук ще поясня ако на някой не му е ясно,че освен тези дневни пари- които ти се полагат за изхранване,вътрешен градски транспорт и други разходи-командированият има правото и на още минимум 65евро така наречени от закона квартирни пари,което сумарно излиза на 87евро на ден минимум а тавана според закона на квартирните пари е 130евро,в отделни случаи за други държави е почти равносилно като стойности

dinko_68

Цитат на: bad_kras - Четвъртък, 20 Октомври, 2011, 21:31:10
А аз лично тук в Европа не съм виждал хотел на цена под 47 евро.  Така че пак има доста разминавания в определението за тези командировъчни.
bad_kras хотели по Европа има и за 31евро и аз съм убеден,че ги знаеш -Formula 1 ;),но това е друга тема,преди малко го написах,че ни се полагат 27евро и те са за храна, вътрешен градски транспорт и други разходи но не и за хотел,колегата abator и той го споменава,че за хотел ти се полагат така наречени квартирни пари които са в размер според законодателя от минимум 65евро за ден,като могат да стигат до 130

abator

Ами аз не съм юрист и дано аз да не съм разбрал правилно наредбата. Може би ще е най-добре да се допитаме до някой юрист.

dinko_68

Цитат на: abator - Четвъртък, 20 Октомври, 2011, 22:15:10
Хотела не е за сметка на дневните пари. Хотела се покрива от така наречените квартирни.

На мен тази наредба не ми харесва, защото според нея сме най-прекараните. Не ни се полагат квартирни, а дневните се определят от ставка, която се обвързва с пропътуваните километри. В сравнение със всички останали професии, само нашите командировъчни са свързани със свършена работа. На другите професии им се полагат точно определени командировъчни. Примерно, на техник изпратен в Румъния му се полагат 35 евро, дори и да не е свършил никаква работа за деня. Да не говорим, че сме ограничени във времето на управление от Регламент 561. Все ми се струва, че ако тази наредба се атакува в съда, нещата могат да бъдат различни.
колега никъде не е упоменато,че дневните се определят от ставка, която се обвързва с пропътуваните километри,а това за атакуване в съда може да се обмисли сериозно и да се направи една професионална консултация

dinko_68

Цитат на: dinko_68 - Четвъртък, 20 Октомври, 2011, 22:59:03
Цитат на: abator - Четвъртък, 20 Октомври, 2011, 22:52:16
Ами аз не съм юрист и дано аз да не съм разбрал правилно наредбата. Може би ще е най-добре да се допитаме до някой юрист.
и аз съм ЗА,да се допитаме до юрист.........
....но ми е интересно да разбера мненията по тия въпроси на колкото може повече колеги,а също така и разни предложения и други странични въпроси в тази насока

abator

ЦитатЧл. 31. (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) Персоналът на сухоземните транспортни средства получава командировъчни пари на ден за времето на изпълнение на международни рейсове съгласно индивидуалните ставки, определени в приложение № 3.

ЦитатЧл. 32. (1) Единната ставка се прилага за шофьорите и стюардесите при автомобилните превози и се обвързва с пропътуваните километри и други специфични показатели въз основа на заповед на ръководителя на ведомството или предприятието.

Цитат
1.   Шофьори и         евро        27 евро при
   стюардеси при                       единична езда и
   автомобилни                       21 евро при двойна
   превози                                  езда, включително
                                                  квартирни пари


Това са частите от наредбата, които ме наведоха на по-горните ми разсъждения. Обаче, като ги гледам сега написани, започвам да се чудя дали съм прав. В чл.31 се говори за индивидуална ставка, а в чл.32 за единна ставка. В цитата от приложение 3 съм силно притеснен от това, как се осъществява двойната езда при стюардесите.

dinko_68

ЦитатЧл. 32. (1) Единната ставка се прилага за шофьорите и стюардесите при автомобилните превози и се обвързва с пропътуваните километри и други специфични показатели въз основа на заповед на ръководителя на ведомството или предприятието.
от този Чл. 32. (1) не става ясно за какво обвързване с километри става въпрос и затова е необходима консултация с юрист но според мен каквото и да значи,не трябва дневните пари да падат по този минимум от 27евро а защо пък да не се тълкува,че този член дава право на работодателя да плати на командирования повече от този минимум при изминаване на определени от него или повече километри....
сигурен съм,че щом си позволяват да заобикалят тази наредба то значи имат "вратичка" и точно тук е дилемата-каква е тя и как да се затвори...

dinko_68