• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

"Гражданска отговорност" и служебното глобяване

Започната от Bon_Jotov, Неделя, 16 Октомври, 2011, 00:32:55

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bon_Jotov

Уважаеми колеги,
представям Ви статията "Бонус-малус-мегамалус", посветена на пропуските в законодателството относно гражданската отговорност.
Държа да подчертая, че с настоящите си действия не предизвиквам никакви конфликти с автоското право!

Оригинална статия: http://born-with-wind.blogspot.com/2011/10/blog-post_14.html

Бонус-малус-мегамалус
Бонус за шофьорите с чисто минало, минус за неизрядните водачи и два минуса за тези, които само гледат .


С въвеждането електронната полица ,,Гражданска отговорност" следва и прилагането на системата бонус – малус, осигуряваща финансови отстъпки за водачите на МПС, които не причиняват пътно-транспортни произшествия и по-солени такси за тези шофьори, позволили си своеволия на пътя. Къде и защо тогава мегамалус?

Веднъж за мама и веднъж за леля Августа.
По смисъла на Закон за застраховането (Глава Дванадесета, Раздел I, чл. 77, ал. 1 и чл. 78, ал.1) всички собственици, ползватели, държатели и упълномощените от тях водачи на МПС, регистрирано в страната, се задължават да имат сключат полица ,,Гражданска отговорност". Междувременно, Наредбата за регистрация на МПС (Глава първа, чл. 1, ал. 1) пък дели моторните превозни средства на два вида: пуснати в движение ( т.е регистрирани ) и спрени от движение; чл. 9, ал. 1 и чл. 10, ал. 3 задължават водачите да платят съответните такси при регистрация на МПС и за получаване на регистрационни табели; Глава шеста, чл. 38, ал. 1 налага на водачите да заплатят такса при процедура за привеждане на МПС към статут ,,спряно от движение". От трета страна Закон за местните данъци и такси (чл. 55, ал. 1) определя начина за изчисляване на данък МПС, който всеки собственик на превозно средство е длъжен да плаща всяка година (като всеки данък). Никъде в тези законови уредби обаче не е предвидена вратичка за специфични случаи, като по този начин  система не оставя въздух на някакви си 600 000 собственици на МПС, формиращи около 25% от регистрираните автомобили в България.

Какво е мегамалус? Освен ежегодният задължителен данък, ,,Гражданска отговорност" се оказва също неотложно плащане, дори и да не използваш МПС-то. Двоен минус за тези, решили за момент да са само зрители. Законът не е предвидил случаи, в които МПС временно да може да се освобождава от задължителната полица, без да се налага водачите да губят цял ден на опашки в районния КАТ и  даплащат за спиране от движение. Ако пък извадиш автомобил от движение и в последствие желаеш наново да го регистрираш, отново трябва да се простиш с ден в КАТ и с такси за регистрация и табели. Системата е тромава и обременяваща  крайните и потребители – шофьорите.

Риболов с динамит.
И ако до тази година глоби за неподновена ,,Гражданска отговорност" се налагаха рядко, заради мудната обмяна на информация между застрахователи, Гаранционен фонд и КАТ, то с въвеждането на Електронната застраховка и единната електронна система  това ще става бързо. Комисията за финансов надзор очаква КАТ  ,,служебно да глоби" тези 600 000 собственици на незастраховани автомобили. Очакваните приходи от 300 млн. лева (ако всеки собственик получи акт с максимална глоба от 500лв.). В какви канали ще бъдат вложени тези постъпления обаче никой не се е наел да разясни. С глобите се и очаква на теория обхвата на застрахованите автомобили да скочи до задължителните 90%, наложени от ЕС.

Никой обаче не е предвидил, че Х водачи от тези 600 000 просто не могат да платят ,,Гражданска отговорност" в момента на изтичането и , но искат да задържат регистрираните си автомобили. Няма значение дали автомобилът е с механическа повреда и ползвателят не може да си позволи ремонт веднага. Нито ако колата е блъсната и също чака парче от семейния бюджет за сервиз. Дори случаите, в които шофьорът просто нямат достатъчно капитал, за да си позволи застраховката (или не може да започне разсрочено плащане заради финансова нестабилност) и предпочита да остави возилото в гараж. При все, че цената на ГО ежегодно нараства, като през 2011г. се стигна до психологическия среден праг от 200лв.

Работеща алтернатива.
Единната електронна система  предполага сезон на масовите глоби, но именно тя е и инструмента, който може да даде справедливо отношение към водачите. Едно възможно и правилни решение би било чрез  законови промени да се въведе уредба, която да уреди специфичните ситуации за временно освобождаване на МПС от застраховка ,,Гражданска отговорност".

Решението е полица ,,Временно извън движение", освобождаваща собствениците на МПС от ,,Гражданска отговорност" при изключителни случаи, и задължаваща ги (чрез строг контрол от страна на КАТ и предвидени сурови глоби) да не използват автомобилите си докато не сключат ГО. Друг механизъм за надзор е възможно да са камерите. Нови мобилни устройства така и така ще се купуват с пари от Гаранционен фонд.

Издавана от новата електрона система, новата полица ще отчита пред КАТ броя ,,замразени" МПС и същевременно няма да дърпа обхвата на ,,Гражданска отговорност" надолу. Междувременно задължителният данък МПС по силата на Закон за местни данъци и такси остава в сила за всички регистрирани автомобили и де факто собственик на МПС ще плаща за това, което ползва.

Качулка преди дъжд!
Изпитваме обезателна нужда от уредба, която да упражнява стриктен контрол над извършваните дейности и осуетява всички опити за измами, а не само да кърпи пробойни от собствената си неактивност и късогледство. Електронната система изглежда добро начало и ако най-накрая институции като КАТ и Гаранционен фонд започнат да върши адекватно и навременно задълженията си ( не само да слушаме за проекти и акции), хитрините наистина биха секнали. И никой не би се запитал дали с въвеждането си ,,Временно извън движение" ще се превърне в рай за шарлатани.

Bon_Jotov


admin

#1
Хубава тема. Обаче да попитам аз, автомобилите на полицията освободени ли са от задължението да имат валидна застраховка "Гражданска отговорност"? Защото в този сайт по-долу проверих номерата на 3 полицейски автомобила на полицията в Благоевград и трите се оказаха без застраховка. При необходимост ще им напиша номерата.

http://eisoukr.guaranteefund.org/searchpolicy?pc=1,3&l=bg
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

admin

#1
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

Bon_Jotov

Доколкото съм запознат, не, не са освободени. Никъде в Закон за застраховането ( http://bizines.dir.bg/zakoni/zzastr.htm ) не се споменава изключение за служебни автомобили или МПС на служби.

admin

Цитат на: Bon_Jotov - Неделя, 16 Октомври, 2011, 01:17:37
Доколкото съм запознат, не, не са освободени. Никъде в Закон за застраховането ( http://bizines.dir.bg/zakoni/zzastr.htm ) не се споменава изключение за служебни автомобили или МПС на служби.

Ами тогава как "нашата" полиция ни пази? Не се бях замислял, но утре ще проверя достатъчно номера на полицейски автомобили и възнамерявам да попитам в понеделник Комисията за финансов надзор за какво точно става дума.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

godji

С проверка на номерата няма как да стане , защото при тях гражданската се прави не с полица за всеки автомобил , а с договор за застраховане на определен брой автомобили . Поне при военните е така , а предполагам и в полицията не е по-различно. Застрахователя не знае номерата на автомобилите които застрахова ,и няма как да ги публикува за да провериш дали този автомобил има застраховка .
БЪДИ РАЗУМЕН !КАРАЙ ВНИМАТЕЛНО !Не карайте и не поствайте когато сте пили - после може да съжалявате !

admin

Цитат на: godji - Неделя, 16 Октомври, 2011, 10:46:37
С проверка на номерата няма как да стане , защото при тях гражданската се прави не с полица за всеки автомобил , а с договор за застраховане на определен брой автомобили . Поне при военните е така , а предполагам и в полицията не е по-различно. Застрахователя не знае номерата на автомобилите които застрахова ,и няма как да ги публикува за да провериш дали този автомобил има застраховка .

Възможно е. Но аз все пак ще проверя още номера. Например на паркинга за лични автомобили. Ще видя там какво ще покаже сайта.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

godji

БЪДИ РАЗУМЕН !КАРАЙ ВНИМАТЕЛНО !Не карайте и не поствайте когато сте пили - после може да съжалявате !

Механик-водач

Не съм убеден ,че личните автомобили на повечето служители в МВР имат винетки.
Беден е не този, който има малко, а този, който иска да има повече.
Никога не спори с глупак. Хората може да не разберат кой е умният!

комбайнер

Да не муша целия текст от колегата Bon_Jotov като цитат, ама имам питане.
Да вярвам ли на очите си. Нещо бавно сгрявам. Щом колата не е спряна от движение, си плащам "гражданската застраховка",
независимо от това дали ще го правя на един път или на вноски. И при двата случая си плащам цялата сума за годината.
Колеги, правилно ли съм разбрал?

Механик-водач

Беден е не този, който има малко, а този, който иска да има повече.
Никога не спори с глупак. Хората може да не разберат кой е умният!

velizar

Цитат на: admin - Неделя, 16 Октомври, 2011, 01:05:04
Хубава тема. Обаче да попитам аз, автомобилите на полицията освободени ли са от задължението да имат валидна застраховка "Гражданска отговорност"? Защото в този сайт по-долу проверих номерата на 3 полицейски автомобила на полицията в Благоевград и трите се оказаха без застраховка. При необходимост ще им напиша номерата.

http://eisoukr.guaranteefund.org/searchpolicy?pc=1,3&l=bg
Колега, как проверяваш дали даден полицейски  автомобил има ГО, като не му знаеш номера на рамата, както се иска в споменатия линк.
Сега аз да си кажа мъката. Според този линк, една моя кола има ГО, но според http://www4.fsc.bg/insn/Index.aspx на комисията по финансов надзор, същата кола няма. За друга пак моя кола е обратно а имам валидни ГО , или само валидна и хартия  >:(

admin

Цитат на: velizar - Понеделник, 17 Октомври, 2011, 00:10:47
Цитат на: admin - Неделя, 16 Октомври, 2011, 01:05:04
Хубава тема. Обаче да попитам аз, автомобилите на полицията освободени ли са от задължението да имат валидна застраховка "Гражданска отговорност"? Защото в този сайт по-долу проверих номерата на 3 полицейски автомобила на полицията в Благоевград и трите се оказаха без застраховка. При необходимост ще им напиша номерата.

http://eisoukr.guaranteefund.org/searchpolicy?pc=1,3&l=bg
Колега, как проверяваш дали даден полицейски  автомобил има ГО, като не му знаеш номера на рамата, както се иска в споменатия линк.
Сега аз да си кажа мъката. Според този линк, една моя кола има ГО, но според http://www4.fsc.bg/insn/Index.aspx на комисията по финансов надзор, същата кола няма. За друга пак моя кола е обратно а имам валидни ГО , или само валидна и хартия  >:(

При мен и без въвеждане на номер на рамата си излиза, че колата ми има застраховка. Пише си подробно в коя компания е и номера на полицата.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

godji

И при мен си излиза само с регистрационния номер , даже 3 години назад !
БЪДИ РАЗУМЕН !КАРАЙ ВНИМАТЕЛНО !Не карайте и не поствайте когато сте пили - после може да съжалявате !

godji

БЪДИ РАЗУМЕН !КАРАЙ ВНИМАТЕЛНО !Не карайте и не поствайте когато сте пили - после може да съжалявате !