Управление на тежкотоварен автомобил в зимна обстановка
Форум на българските шофьори
Петък, 29 Март, 2024, 03:32:39 *
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
driver-bg.eu
 
   Начало   Обяви Мрежа Галерия Търси Календар Членове Етикети Вход Регистрация Чат  
collapse
Страници: [1] 2 3 ... 8   Надолу
  Изпечатай  
Автор Тема: Управление на тежкотоварен автомобил в зимна обстановка  (Прочетена 29265 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Boroman21
Потребител герой
*****

Рейтинг: +144/-32
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1088
Теми: 13



Активност
0%

for Life


borqn_bogdanov
Ел. поща
« -: Сряда, 21 Декември, 2011, 23:29:06 »
ОтговорОтговор

Реших да напиша темата за да има какво "старите" и по мъдри шофьори да посъветват начинаещите професионални водачи като мен  как да управляват безопасно тежкотоварен автомобил при зимни условия.Мисля че темата ще е полезна на всички и ще даде поне някакви  теоретични знания за това как да избегнем скока в преспите и канавките .
Първо на мен ми изниква в  главата въпроса за това как се работи  зимата с ретардер и изобщо желателно ли е или само моторна + крачна?Как бихте реагирали вие "стари"  капи ако видите в огледалото че ремаркето започва да ви изпреварва в насрещното платно?

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
Форум на българските шофьори
« -: Сряда, 21 Декември, 2011, 23:29:06 »

 Активен
georgi87
Потребител герой
*****

Рейтинг: +107/-257
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 567
Теми: 8



Активност
0%

Ел. поща
« Отговор #1 -: Четвъртък, 22 Декември, 2011, 00:27:51 »
ОтговорОтговор

Баце няма стари няма млади като има да става нещо то си става.От ония дни една т.нар стара капа 58-ми набор караше с 80 км/ч по леда.И като ремаркето тръгна на ляво той нави десен волан съответно ремаркето направи единичка надясно и се ударихме в дърветата.Късмет е че се ударихме с лявата страна че ако беше челно сага да не пиша.Кажи ми баце какъв акъл да взема от тоо бил карал 12 години руската релация с Камаз в ДАП Белене.И сега като кара Мерцедеса върти да обира луфта който го няма и композицията върви на зиг-заг.Отделно на това като кара стигне до 8-ма бавна и кара на нея и изобщо не му прай впечатление че камиона ручи повече или пък да види на дисплея че има още една и като му кажа той ми вика ти ме подсещай че забравям.А в нощта на катастрофата беше вече върха като рече че ще го кара с пълна газ на 7-ма бърза.Няма да ви казвам също че като му се наложи да включва задна направо му се реве голема мъка иначе се хвали че е цар на хенгерите а прицеп не може да кара.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
Форум на българските шофьори
« Отговор #1 -: Четвъртък, 22 Декември, 2011, 00:27:51 »

 Активен
Mystang
Пълноправен потребител
***

Рейтинг: +36/-162
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 209
Теми: 3



Активност
0%


Ел. поща
« Отговор #2 -: Четвъртък, 22 Декември, 2011, 01:12:31 »
ОтговорОтговор

Аз нямам много години опит.Според това какво съм опитал до сега съм стигнал до заключението че зимата се кара на по-голяма дистанция и без резки маневри.Т.е. без рязка газ,без силно натискане на спирачките,без резки преминавания в лентите и особенно ако не се вижда асфалта без никакъв интардер.При по-лек товар даже и моторната не ползвам.А колкото до ремаркето.Казвали са ми тръгне ли спиране няма.Да чукна на дърво ми се е случвало само веднъж да ми тръгне ремаркето настрани при спиране на поледица.Успях да го хвана като пуснах спирачките и дадох газ за момент след което продължих да спирам без да отлепям поглед от огледалата.Добре че нямаше много трафик отпред или по-точно бяха далеч и имаше време за  реакция.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
LKW
Потребител герой
*****

Рейтинг: +199/-87
Неактивен Неактивен

Spain Spain

Публикации: 540
Теми: 15



Активност
0%

Teodor Vasilev Stoqnov
Ел. поща
« Отговор #3 -: Петък, 23 Декември, 2011, 04:44:54 »
ОтговорОтговор

Ех тия старите ,магьосници бе.Колега старите "капи" не правят нищо по различно от теб ,мен и който и да е друг шофьор на камион през зимата просто карат по-бавно (както и трябва да се кара зимно време).
Чудех се да пиша ли в тази тема да не пиша ли (защото аз несъм стара капа ,е правил ме е човек който е зад волана от 74та и продължава да е зад него ,дано това да се брои).
Колегата по-горе е обяснил за ретардера , за спирачките затова аз няма да коментирам само ще кажа винаги се стреми да спираш по малко със спирачки , а сваляй скороста на камиона със скоростите особено ако има лед.Колкото е по-хлъзгаво толкова до по малка скорост стигаш при спиране.Почне ли да ти блести през ноща пътя от фаровете значи пътя е хлъзгав и трябва да се върне газта и трябва много да се внимава със спирачките и свалянето на по ниска предавка (особено при наличие на завой).ВАЖНО в завой зимно време НЕ се натиска спирачка , не се дава газ ,не се сменят скорости , не спазването на тези неща води до поднасяне ,а се намаля преди него."Черен лед" това е тънак "филм"(слой) върху асфалта.Има го в началото и края на зимния сезон.Получава се от това ,че през деня асфалта се нагрява и през ноща когато темпрературите паднат около 0 градуса се получава конденз ,този конденз мръзне и става хлъзгав лигав слой.Другия вариян за черен лед е маглата ,която пада на асфалта и като прибавиме и прахуляка и минусовите температури и ето я "лизгавицата".Кофтито при черния лед е ,че трудно се вижда и е на места (караш на сух асфалт и от един път ти идва).Усоините места ,това са места със сянка през деня и когато в края на сезона снегът почне да се топи на тези места слънцето не може да ги изсуши и през ноща почват да мръзнат.Пътна маркировка , колкото помага (лично аз съм "за" в България да има винаги идеална пътна маркировка ,лошо е че много много не се спазва) толко може и да навреди при мокро време и сега зимата при кишата , в момента в който почнем да спираме и някоя от гумите стъпи на боята става все едно си стъпил на лед ,особено ако и е по-нова.Същото се отнася и при завой.Затова трябва да се имат на предвид ,ленти, пешеходни пътеки ,указателни стрелки и островчета от пътна маркировка.Мостове и виадукти , зимата асфалта на пътя може да е сух ,но имали мостове и виадукти асфалта върху тях много често е хлъзгав.Защо се получава така , защото имали мост или виадукт значи или има река или има някакво дере или има някаква височина.При реките се получава конденз от водата които асфалта попива и който почва да мръзне ,при дерета или височини се получава течение ,а от него и поледица по асфалта. Катерене на баири зимно време с камион: едно от най-важните неща е камиона да има гуми с добър грайфер и гумите да са правилно монтирани , гумите за двигателните мостове и гумите за управляемия мост да са с подходящт шарка на грайфера.При катерене на заснежен баир с камион  НЕ трябва да се сменят предавки и ТРЯБВА подаваната газ да е равномерна (не трябава да има менене на обороти).Сменят ли се предавки или подава ли се неравномерна газ камиона почва да боксува.Преди баира се избира подшодяща предавка според наклона ,товара и самия път (имам предвид завой ако има) и с нея до края.Спазване на дистанция при катерене на баири: ако баира катерат няколко камиона спазването на дистанция е задължително.Защо ,защото по е безопасно ,защото дистанцията дава възможност да ни изпреварват леките коли ,защото дистанцията ни дава възможност да катериме баира с равномерни обороти защото камиона пред нас не ни убива скороста ,защото дистанцията ни позволява ако камиона пред нас почне да боксува да имаме време ако обстоятелствата позволяват да го заобиколим.Много честа грежка при катерене на баири е когато дадения баир има и големи прави участаци и се подлъжем на правия участък да подадем повечко газ или смяна на предавка ,а след правия участък има завой.Тогава вариянтите са два или почваме да боксуваме още на правото или преди завоя защото тогава ще ни се наложи да върнем газта или предавка.
При положение ,че платното е с няколко ленти в една посока на движени и от снега не се вижда маркировката на лентите трябва така да караме ,че да има дистанция от двете страни (ако караме посредата и лентите са три примерно) другите да могат спокойно да ни изпреварват от ляво илиот дясно.При по тесни пътища със завой (особено ако са в България) и сме с ремарке и снегът е доста и ако имаме възможност е хубаво да се изнасяме по от далече ,защото много често от снега края на платното не се вижда и под снега може да се крие някоя канавка или голям камък.Спусканията са друга тънка част: винаги трябва така да спускаме така ,че почти да не ни се налага  използване на спирачки , а за ретардер трябва да забравим.Много често правилото "с тази предавка с която катерим с нея и спускаме" не важи.Има случай когато камиона е по стабилен от кола върху сняг защото е по тежък но тръгнели почти никога не може да се овладее.

Дано да съм бил полезен.

Лека зима и запомнете зимата не е сезон за подценяване независимо от вчера ли караме или от 40години.Понякога с 10-15километра по-надолу могат да ни спасят живота и да направят пътуването ни удоволствие.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Шлафен цузамен в майне бунгало до сабале рано.Клайне дупен.
Много обичам млади и арни спедиторки.
http://www.youtube.com/watch?v=jwVu3crtQuY
http://www.youtube.com/watch?v=lwbyMYfLv_I
WWW.elmaz.com
Бриги Магнито
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1788/-3244
Неактивен Неактивен

Bulgaria Bulgaria

Публикации: 4813
Теми: 304



Активност
0%

Старши некадърник


WWW Ел. поща
« Отговор #4 -: Петък, 23 Декември, 2011, 08:26:12 »
ОтговорОтговор

Сърдечни благодарности на LKW за положения труд.
Зимите керии са си вятър и мъгла,ма си е купон бре и мъката си е по-големшка и неволите си ги бива.
Само искам да допълна ,моя милост ползва спирачки зимата и то бая си търкам феродото,но използването им е хубаво да става плавно ,както с газта ,волана и т.н.
Също е готино зимно време преминаването през споменатите по-нагоре от колегата мостове и прочее да става без промени в скорост и без мноо въртене на гевреко,че после боли и то мноо.

Лек път на всички по зимните пътища и весела коледа.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен


Boroman21
Потребител герой
*****

Рейтинг: +144/-32
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1088
Теми: 13



Активност
0%

for Life


borqn_bogdanov
Ел. поща
« Отговор #5 -: Петък, 23 Декември, 2011, 12:28:18 »
ОтговорОтговор

Много благодаря за мненията на колегите по-горе , 100% ще бъдат полезни на всички шофьори.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
МИНКО ИЛЧЕВ
Непоносимост към отрепки, боклуци, непорасли и с комплекс за размера на... стажа!!! И затова БЕЗДЕЙСТВАЩ:
Глобален модератор
Потребител герой
*****

Рейтинг: +2216/-323
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 2108
Теми: 135



Активност
3.2%

Пасе патки всякакви! Образование - начално вечерно


« Отговор #6 -: Петък, 23 Декември, 2011, 12:56:37 »
ОтговорОтговор

    Мислех за подобна тема, поздравления. Камиона който карам, е с двустепенна моторна, тя може ли да подхлъзне?
     Камион през зимата, почти не съм карал. Мога да кажа, за съчленен МАН автобус. Той е с три моста, най-задния е двигателен, при хлъзгаво и рязко подаване на газ, се сгъва в съчленената част и се върти, отнема се газта и се оправя. Спиране с ретардер, по изключение е много удачно, отзад го опъва и на импулси, автобуса няма  АБС беше '99г. Когато е заледено, от няколко дена, леда е мръсен с кал и пясък. Докато е студено, сцеплението е доста добро, като се стопли и отгоре започва да се топи става много хлъзгаво. Маршрута на автобуса беше през "Студентски град", когато бяха годините с много строежи, често беше кално, при мъгла лесно се овлажнява, хлъзга се като лед. Тролей Икарус, в хлъзгаво задължително и ръчна, държи среден и заден мост и понякога изключвах електрическата спирачка, тя е на двигателния среден мост. И лятото при интензивно спиране "вкарвах" ръчна, повечето тролей в София, не могат да спрат инак.
     Температурата 4 градуса, е особена точка на водата. Тя е с най-ниска плътност, при тази температура, във водните басейни, спира конвекцията (разместването на водните пластове с различна плътност). И замръзва отгоре, а под леда температурата е между 0 и 4 градуса. Това много ни касае, ПОД 4 ГРАДУСА ВОДАТА МНОГО ЛЕСНО ЗАМРЪЗВА. На места с течение, не е никакъв проблем да замръзне, при 4 градуса, съм се въртял на мост с кола. Някой превозни средства, при температура 0-4 градуса, свети жълта звездичка и под нула става червена.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!
Mandor
Потребител герой
*****

Рейтинг: +491/-22
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 739
Теми: 33



Активност
0%


« Отговор #7 -: Събота, 24 Декември, 2011, 11:08:39 »
ОтговорОтговор

Хидравличен ретардер:


Електрически ретардер (Телма):


Моторна спирачка:


И трите действат на двигателния мост, като само намаляват скоростта, без окончателно спиране.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Да пишеш на български с латински букви е все едно да пишеш с лайна по стената - чете се, но не е приятно.
Продавам 405,бензин,на части
На шестия ден Господ видя, че не може да направи всичко и създаде инженерите.
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-722
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #8 -: Събота, 24 Декември, 2011, 11:20:16 »
ОтговорОтговор

Как бихте реагирали вие "стари"  капи ако видите в огледалото че ремаркето започва да ви изпреварва в насрещното платно?
Много просто гледаме да не го допуснем.
 А ако стане, на мен ми се е случвало 3-пъти в новобранските години, предварително трябва да сте разбрали -кое хваща първо в вашата композиция:ремаркето или влекача но дори да хваща ремаркето първо има определен ъгъл, който ако се премине композицията не може да се изправи със спирачка.
Ако хваща влекача само газ е спасението ,като подаването на газ се съчетае с въртене на волана в посока обратна на посоката на чупене на ремаркето. Добре е да се направят няколко опита с малка скорост и да се отработят нещата .
 Примерно с 15-20 км/ч. се натиска рязко спирачка  и се наблюдава ремаркето, дори за по-напредналите като второ упражнение- може да опитат да спрат рязко в завой(като преди това трябва да  са сигурни,че могат да се справят с поднасянето на ремаркето).
 В една критична ситуация ако си неподготвен вероятността за инцидент е много по голяма.
 При по-старите модификации камиони имаше два вида допълнителни спирачки специално за тази цел(ватманка и електричка -действат само на спирачките на ремаркето)ако забележиш ремаркето до теб почваш да помпаш на бутона и да подаваш газ като следиш ремаркето и когато започне да се изправя (ако продължиш се получава камшичен ефект) спираш да натискаш бутона.
За съжаление на по-новите се разчита само на електроните системи за стабилност(ASR, EBS,ESP, и т.н.)някои от тях дори са интелигентни:при опасност от повличане на колелата (превключване на по-малка предавка) сами си подават газ и натискат спирачки на определени колела и мостове.
 Една подробност- ако ABS  не работи вероятността да се измъкнете от такава ситуация намалява значително(всички системи за стабилност черпят основно информация от гривните в колелата за ABS)

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

« Последна редакция: Събота, 24 Декември, 2011, 11:55:44 от loshdancho » Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
Бриги Магнито
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1788/-3244
Неактивен Неактивен

Bulgaria Bulgaria

Публикации: 4813
Теми: 304



Активност
0%

Старши некадърник


WWW Ел. поща
« Отговор #9 -: Понеделник, 26 Декември, 2011, 11:53:02 »
ОтговорОтговор

Момци четнох и реших да мъцна,моторни ,ретардери,телми и прочее зимата си е малко рисково начинание да се ползват няма гаранции,че дори и на 1 степен на ретардер или телма(моторна ако е на степени) двигателният мост няма да загуби сцепление и да поднесе,тъй че ползването им си е малко като игра на тото.
Относно ремаркето ,не знам как ги правите нещата,но пущината реши ли просто си захваща на нейде на къде и е кеф това с ватманки,електрички и сите ,,умни,, системи до нейде си важи ,но за мен истината си е една казва се ниска скорост при тъй нареченият Джак кнайф ,тръгне ли смотаното полуремарке на нейде обикновенно стига до непочистеният банкет,канафка ,мантинела там или увеличава сцеплението си или просто удря нещо(подпира се) и съответно е възможно от скършено на ляво да стане скършено на дясно ,но в общи линии контрола е загубен и нещата са в ръцете на система ,,квото такова,,
Преди да ми оплюете мнението да ви питам ,слизате си некой планинско пътче със завойчета на 1-ва и пущината тръгне ,нямате или не помагат ,,умните системи,, давате газ да се изправи,то се изправя да речем,ма нали точно тая газ Ви прави пътник,поради факта ,че следва завой и предните колела или пък целия влекач или дори цялата композиция е вече пътник ,а с нея и Вие,та въпроса ми е имате ли сърце да извършите изправяне на ремаркето по някакъв от описаните начини при положение,че изправянето може да доведе до губене на тракция на цялата композиция?
Момци  Смотан слушал съм мноо кой и как майсторски си изправял ремаркето,но нещо не си е работа,по-добре е как казва loshdancho да не се допуска,но колко и да внимавате реши ли пущината , просто си тръгва и понякога управия няма.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен


loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-722
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #10 -: Понеделник, 26 Декември, 2011, 12:27:02 »
ОтговорОтговор

От написаното следва: винаги да има резерв от скорост.
 Тоест с по-малка скорост да се движите и ако тръгне ремаркето да може да подадете газ  и това да не доведе до критична ситуация. Малко трудно звучи за изпълнение, но ми се е налагало да подавам газ при смяна на по-ниска предавка на заледен път ,защото колелата не искат да зацепят заради по-голямото съпротивление.
 Най-лошото е да ти поднесе ремаркето в завой и тогава спасение почти няма.
Примерно на ляв завой ремаркето се чупи на ляво и стъпва на заледеното, а вие за да изправите композицията трябва да навъртите десен волан и да зариете в банкета,от което сцеплението на влекача са увеличава и ремаркето ви натиска все по силно защото неговото сцепление е по-малко.Още по- лошото е ,че прмаркето е в лявата лента а там е много възможно да се появи кола от насрещното и да я смачкате.
 За това опасността при левия завой е много по- голяма.
При обратната ситуация (на десен завой) ремаркето стъпва в банкета потъва и получава сцепление(друг е въпроса после как ще излезе) а влекача е сгънат но не е в насрещното.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
Бриги Магнито
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1788/-3244
Неактивен Неактивен

Bulgaria Bulgaria

Публикации: 4813
Теми: 304



Активност
0%

Старши некадърник


WWW Ел. поща
« Отговор #11 -: Понеделник, 26 Декември, 2011, 12:41:31 »
ОтговорОтговор

Ето Ви и идея за друг способ за намаляване през зимата-каране с десните колела у преспите (крие рискове разбира се  Намигване   )

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен


abator
Потребител герой
*****

Рейтинг: +479/-8
Неактивен Неактивен

Публикации: 811
Теми: 51



Активност
0%


WWW
« Отговор #12 -: Понеделник, 26 Декември, 2011, 13:32:33 »
ОтговорОтговор

Моето мнение е, че през зимния период, трябва да се кара само през светлата част от денонощието. Вижда се много по-надалеко и вероятността да останете изненадани на някой участък намалява. През деня температурите обикновено са по-високи и леда на много места се разтопява. В България обикновено пътищата се почистват и опесъчават през деня. Вечер контрола над снегорините явно е занижен и не си дават много зор.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-722
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #13 -: Вторник, 27 Декември, 2011, 18:36:49 »
ОтговорОтговор

Ако се вгледате внимателно(аз го гледах около 20-30 пъти) може да видите как шофьора не се паникьосва и използва ватманка или електричка и с мръсна газ  изтегля камиона.Даже се чува свистенето на гумите на ремаркето

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=QUV8PENjdDM" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=QUV8PENjdDM</a>


  А ето какво става като не работи ABS и колелата блокират.


<a href="http://www.youtube.com/watch?v=K2yNqk4-_T0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=K2yNqk4-_T0</a>

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

« Последна редакция: Вторник, 27 Декември, 2011, 19:07:53 от loshdancho » Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
MagnuM
Старши потребител
****

Рейтинг: +70/-7
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 343
Теми: 14



Активност
0%


« Отговор #14 -: Вторник, 27 Декември, 2011, 19:37:48 »
ОтговорОтговор

На 1 клип който си пуснал, ако не си забелязал гондолата се удря в снегорина и затова занася.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Намигване Не е важно за къде пътуваш, важно е да си на пътя Намигване
Новата страница на Българските шофьори!
https://www.facebook.com/pages/Bulgarian-TrucksDrivers/435921919851057
Етикети:
Страници: [1] 2 3 ... 8   Нагоре
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

* Реклама
* Google Plus
* Реклама
driver-bg.eu
Powered by PHP Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal
Валиден XHTML 1.0! Валиден CSS!