Шофьорски категории - каква правоспособнl
Форум на българските шофьори
Събота, 28 Ноември, 2020, 07:57:03 *
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
driver-bg.eu
 
   Начало   Обяви Мрежа Галерия Търси Календар Членове Етикети Вход Регистрация Чат  
mobimax.bg
collapse
Страници: [1]   Надолу
  Изпечатай  
Автор Тема: Шофьорски категории - каква правоспособнl  (Прочетена 681 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
МИНКО ИЛЧЕВ
Непоносимост към отрепки, боклуци, непорасли и с комплекс за размера на... стажа!!! И затова БЕЗДЕЙСТВАЩ:
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1669/-320
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1538
Теми: 83



Активност
2%

Пасе патки всякакви! Образование - начално вечерно


« -: Неделя, 25 Октомври, 2020, 23:12:46 »
ОтговорОтговор

     Има изменения в последните години с цел уеднаквяване за ЕС. Като цяло не са много големи, но в конкретни случаи съществени. Ще се придържаме към Закона като нормални мъже (може и жени). А обяснения от рода на: логично е - не е логично, ама тъй са ми казали, по мое време беше друго (в повечето случаи не е било друго или много по-различно) - тези неща да оставим за момченцата или свръх ниско интелигентните! Общоизвестният принцип: "Което не е забранено, е разрешено!" Така че "логични" допълвания на Закона и ограничения поради "нелогичност" - НЯМА! Ако някой е чул нещо, ама сега (или дори никога) го няма - не съществува.



                                                 Глава четвърта
                        ПРАВОСПОСОБНОСТ НА ВОДАЧИТЕ НА ПЪТНИ
                                           ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА



     Чл. 150а. (Нов - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от
3.01.2018 г.) За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от
него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно
средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да
е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на
чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е
изгубено, откраднато или повредено.
     (2) (Изм. - ДВ, бр. 54 от 2010 г., в сила от 19.01.2013 г.) За определяне
правоспособността на водачите моторните превозни средства се делят на следните
категории, различни от тези по чл. 149, обозначени с латински букви:
     1. (изм. – ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) категория АМ - мотопеди -
двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не
по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, букви "а" и "б" от Регламент
(ЕС) № 168/2013 (категория L1е и категория L2е), с изключение на тези с конструктивна
максимална скорост, по-малка или равна на 25 km/h, и леки четириколесни превозни
средства, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква "е" и приложение I от Регламент
(ЕС) № 168/2013 (категория L6e);
     2. категория А1:
     а) мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm?, с максимална
мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg;
     б) триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW;
     3. категория А2 - мотоциклети с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение
мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg, като удвоената реална мощност не е
по-голяма от нетната мощност на двигателя;
     4. категория А - мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над
15 kW:
     а) (изм. – ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) мотоциклети - двуколесни
превозни средства без кош (категория L3e) или с кош (категория L4e), с двигател с работен
обем над 50 cm?, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост,
по-висока от 45 km/h, както са определени съответно в чл. 4, параграф 2, букви "в" и "г" от
Регламент (ЕС) № 168/2013;
     б) (изм. – ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) триколесни моторни средства -
превозни средства с три симетрично разположени колела (категория L5e), с двигател с
работен обем на цилиндъра над 50 cm?, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна
максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 4, параграф 2, буква
"д" и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;
     5. (изм. – ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) категория В1 - четириколесни
превозни средства (без тези от категория L6e) с маса без товар не повече от 400 kg
(категория L7e) (550 kg за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в
която маса не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни
средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW, както
са определени в чл. 4, параграф 2, буква "ж" и приложение I от Регламент (ЕС) №
168/2013; тези превозни средства трябва да отговарят на техническите изисквания, които
се прилагат към триколесни моторни средства от категория L5e, освен ако в нормативен
акт са предвидени отделни технически изисквания за тях;
     6. категория В - моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не
надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс
водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с
ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg; без да се нарушават
разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства,
моторни превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с
допустима максимална маса, надвишаваща 750 kg, при условие че допустимата
максимална маса на състава не надвишава 4250 kg;

     7. категория ВЕ - без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на
типа за съответните превозни средства, състав от пътни превозни средства, с теглещо
превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке, когато допустимата
максимална маса на ремаркето или полуремаркето не надвишава 3500 kg;
     8. категория С1 - моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D,
с допустима максимална маса над 3500 kg, но не по-голяма от 7500 kg, които са
проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните
превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима
максимална маса, която не надвишава 750 kg;
     9. категория С1Е:
     а) без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за
съответните превозни средства, състав от превозни средства с теглещо превозно
средство/влекач от категория С1 и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса
на ремаркето или полуремаркето над 750 kg, при условие че допустимата максимална маса
на състава не надвишава 12 000 kg;
     б) без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за
съответните превозни средства, състав от превозни средства с теглещо превозно средство
от категория В и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или
полуремаркето над 3500 kg, при условие че допустимата максимална маса на състава не
надвишава 12 000 kg;
     10. категория С - моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D,
чиято допустима максимална маса надвишава 3500 kg, които са проектирани и
конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни
средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална
маса, която не надвишава 750 kg;
     11. категория СЕ - без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на
типа за съответните превозни средства, състав от пътни превозни средства с теглещо
моторно превозно средство от категория С и ремарке или полуремарке с допустима
максимална маса над 750 kg;
     12. категория D1 - моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз
на не повече от 16 пътници плюс водача и с максимална дължина, непревишаваща 8 m;
към моторните превозни средства от тази категория може да се прикачва ремарке, чиято
допустима максимална маса не надвишава 750 kg;
     13. категория D1E - без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на
типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства с теглещо превозно
средство от категория D1 и ремарке с допустима максимална маса над 750 kg;
     14. категория D - моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз
на повече от 8 пътници плюс водача; към моторните превозни средства, които могат да се
управляват със свидетелство от категория D, може да се прикачва ремарке, чиято
допустима максимална маса не надвишава 750 kg;
     15. категория DE - без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на
типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства, при които теглещото
превозно средство е от категория D, и ремарке с допустима максимална маса над 750 kg;
     16. категория Т - колесни трактори (Ткт); към тази категория се приравняват и
трамвайните мотриси (Ттм).


     От впечатленията ми при задаване на въпроса: може ли да се тегли ремарке над 750 kg с категория "В"? Възникват много спорове и естествено тези по техни думи с "голям" стаж и много "можещи", не възприемат нищо и никакъв цитат от Закона не може да им внесе поне някакви съмнения. А разширението обхвата на категория "В" е от 19.01.13 година, а последно е изменено от 3.01.2018 г.


     Чл. 155.
     (9) (Изм. – ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.) Състав от пътни превозни
средства, състоящ се от моторно превозно средство от категория В и ремарке с допустима
максимална маса над 750 kg, когато допустимата максимална маса на състава надвишава
3500 kg, но не надвишава 4250 kg, се управлява от лица, преминали обучение и издържали
съответния изпит. Правото да се управлява такъв състав се указва в свидетелствата за
управление чрез съответния код на Общността.


   

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!
Форум на българските шофьори
« -: Неделя, 25 Октомври, 2020, 23:12:46 »

 Активен
Valiosport
Начинаещ
*

Рейтинг: +6/-0
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 20
Теми: 0



Активност
2.4%


Ел. поща
« Отговор #1 -: Събота, 07 Ноември, 2020, 17:32:12 »
ОтговорОтговор

Само едно допълнение ще направя към поста ти колега, понеже се спомена категория и В и по специално окачване на ремарке над 750 кг без превоспособност за категория В+Е, когато масата на състава не надвишава 4250кг. :


в) след код 95 се създава код 96:
„96. Водач на превозно средство, който притежава право да управлява състав от моторно превозно средство от категория В с ремарке с допустима максимална маса над 750 kg, когато допустимата максимална маса на състава надвишава 3500 kg, но не превишава 4250 kg.“;
г) след код 102 се създава код 103:
„103. Водач на превозно средство, който притежава право да управлява моторно превозно средство от категория D и право за управление на тролейбус.“



Значи за да може да се управлява такъв състав трябва да има вписан код 96 срещу категория В(поправете ме ако греша), само да спомена че никога не съм имал такива кодове, преди когато имах само А, В и С, а книжката беше от новите

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Рейсаджия
Форум на българските шофьори
« Отговор #1 -: Събота, 07 Ноември, 2020, 17:32:12 »

 Активен
МИНКО ИЛЧЕВ
Непоносимост към отрепки, боклуци, непорасли и с комплекс за размера на... стажа!!! И затова БЕЗДЕЙСТВАЩ:
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1669/-320
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1538
Теми: 83



Активност
2%

Пасе патки всякакви! Образование - начално вечерно


« Отговор #2 -: Вторник, 10 Ноември, 2020, 20:18:06 »
ОтговорОтговор

     С категория "В" от много време може да управлява състав до 3500 килограма, като например кола с 2000 килограма и ремарке до 1500 килограма. Когато се надвишава 3500 и са до 4250 е точно код 96. Кара се курс явяваш се на изпит смяна на книжката - но на подобна цена е "ВЕ" и няма особен смисъл. Много важно е дали знаят за този код?!
     Много е важна масата на теглещото МПС, ако превишава 2750 и с ремарке от 750, прави 3500 и не може само с "В" да се тегли ремарке дори малко над 750..

     Лошо е, че много малко хора го знаят, дори и служителите на Пътна полиция. Засега това го проверих само на едно място може да е не е показателно. С един такъв патрул обсъждах точно това и им обяснявам пише: "МОЖЕ да се упражнява ремарке над 750 килограма, при условие, че съставът не надвишава 4250 килограма (на друго място 3500). И КАТаджиите не, та не. Единствените компетентни по този въпрос са тези с караваните и "В".



Значи за да може да се управлява такъв състав трябва да има вписан код 96 срещу категория В(поправете ме ако греша), само да спомена че никога не съм имал такива кодове, преди когато имах само А, В и С, а книжката беше от новите

     Дали изобщо има някой с код 96 (не че има много смисъл)? Отидох в КАТ Плевен и попитах какви кодове слагат. За код 103 (тролейбус) знаят и слагат, 96 не знаеха, но отворихме Закона и вече знаят. Останах с впечатлението, че те научиха нещо и аз какво не знаят. Попитах и за код 95 - квалификация на водача. Обаждаха се по телефони и казаха: - Код 95 не се слага от 2013! "Шах и мат" и къде точно са го слагали този код, като тези книжки след 2013 година има такова място?!

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!
Valiosport
Начинаещ
*

Рейтинг: +6/-0
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 20
Теми: 0



Активност
2.4%


Ел. поща
« Отговор #3 -: Вторник, 10 Ноември, 2020, 23:55:14 »
ОтговорОтговор

Код 96 се кара допълнителен курс на обучение, цената е по ниска отколкото на B+E, но за мен това е безсмислено, малко като поткатегориите, разрови се в Интернет има школи които организират курсове, да не цитирам имена за да не се приеме като реклама.
Има и друго, в талона на автомобила ти е дадено О1 и О2, като О2 е за ремарке без спирачна уредба, а О1 за ремарке със спирачна уредба. Имаш и графа F3(допустима максимална маса на състав от пътни превозни средства). В случая моята кола е 1300кг и максимално можех да тегля 1290 или 1390кг ремарке(не помня вече) със спирачна уредба. Та на практика въпреки че имам B+E пак не мога да тегля 2 тона каравана. Този код 96 се обезсмисля в моя случай дори да го имах, може би щеше да има смисъл ако бях с бус и в графа F3 пише 4250кг максимално допустима маса на състава. По закон както е казано с В категория над 750кг нямаш право(дори и това е много за мен) за водач който не е преминал обучение как се кара ремарке назад и да се съобразява с по-голямата дължина. Шофьор си и знаеш че любитела няма как да ги знае тези неща. След 3 седмици ще ходя до нашия КАТ че имам работа и ще попитам на гишето как стои въпроса с код 96, понеже братовчед ми взе B категория.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Рейсаджия
МИНКО ИЛЧЕВ
Непоносимост към отрепки, боклуци, непорасли и с комплекс за размера на... стажа!!! И затова БЕЗДЕЙСТВАЩ:
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1669/-320
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1538
Теми: 83



Активност
2%

Пасе патки всякакви! Образование - начално вечерно


« Отговор #4 -: Четвъртък, 12 Ноември, 2020, 14:03:56 »
ОтговорОтговор

Код 96 се кара допълнителен курс на обучение, цената е по ниска отколкото на B+E, но за мен това е безсмислено, малко като поткатегориите, разрови се в Интернет има школи които организират курсове, да не цитирам имена за да не се приеме като реклама.

     Цената може да е по-ниска, ако едното е 300, другото 450, но времето и цената за медицинско и свидетелство е същата.
     Подкатегориите да са безсмислени? Едно момче на 16 години му се кара законно мотор, би могъл да изчака някакви си 8 години и да си изкара "А". Или да изкара "безсмислената" категория "А1", след 2 години следващата "безсмислена" категория "А2" и след още 2 вече на 20 може да получи пълна правоспособност за мотор.


... Имаш и графа F3(допустима максимална маса на състав от пътни превозни средства). В случая моята кола е 1300кг и максимално можех да тегля 1290 или 1390кг ремарке(не помня вече) със спирачна уредба. Та на практика въпреки че имам B+E пак не мога да тегля 2 тона каравана...

     Графа (F.3) я има, ама на колко има вписано нещо? А помните ли колко проблеми имаше с талоните в Гърция? Тази графа евентуално имат тези с фабричен теглич. Има разни графи, но десетки години ще са нужни да се използват. Но без вписана маса на състав винаги може да се направи проблем извън страната.


... По закон както е казано с В категория над 750кг нямаш право(дори и това е много за мен) за водач който не е преминал обучение как се кара ремарке назад и да се съобразява с по-голямата дължина...

     Да не твърдиш, че с "В" не може да се тегли ремарке повече от 750 кг? Поне няколко пъти е цитирано, че МОЖЕ.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!
Valiosport
Начинаещ
*

Рейтинг: +6/-0
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 20
Теми: 0



Активност
2.4%


Ел. поща
« Отговор #5 -: Събота, 14 Ноември, 2020, 12:04:42 »
ОтговорОтговор

Нещата с подкатегориите не стоят точно така, на теория ги има, ама на практика, примерно искаш А1, трябва да намериш и мотор със съответната мощност, предполагам няма да се кара курса на същия мотор който ще е за А категория. Аз когато карах за моторист на 18 години взех А категория и имах само забрана за над 350 кубиков мотор преди навършване на 21 години, след това автоматично може и на 1000 кубика да се кача, старите книжки нямаха подкатегории в тях, а имаше А1 в закона, предполагам с някакъв код се отразяваше. Сега гледам че искат 24 години за А категория и за D и Е.

Да това казвам че с В не може да се окачва ремарке над 750кг без код 96. Не знам как тълкуваш закона.


) (Изм. – ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.) Състав от пътни превозни
средства, състоящ се от моторно превозно средство от категория В и ремарке с допустима
максимална маса над 750 kg, когато допустимата максимална маса на състава надвишава
3500 kg, но не надвишава 4250 kg, се управлява от лица, преминали обучение и издържали
съответния изпит. Правото да се управлява такъв състав се указва в свидетелствата за
управление чрез съответния код на Общността.

Тук се казва в закона че за да се образува такъв състав с ремарке над 750кг и масата на състава да не надвишава 4250кг се преминава обучение и след издържаване на изпита в свидетелството за управление се отразява код 96.

Няма как да имаш 1500кг автомобил и да теглиш 1 тон каравана само с категория B. Може само ако имаш код 96 или В+Е.
Въпросните 4250кг не те интересуват ако си с лека кола. Това е ограничение в килограмите ако си с бус примерно който тежи 3 тона, да не може да сложиш например 2 тона ремарке(да кажем платформа с автомобил), щото ставаш 5 тона.
Това че си с 1 тон кола, не дава право да влачиш платформа 1 тон с още 1 тон кола върху нея и въпреки че състава е 3 тона пак трябва код 96 или В+Е, защото ремаркето надвишава 750кг.

Преди като карах курсовете питах инструктора дали трябва С+Е категория за ремарке когато съм с трактор с голямо транспортно ремарке. Отговора беше че трябва и полицаите също го изискват(от колеги съм чувал). Просто габаритните размери на едно съвременно тракторно ремарке няма нищо общо със старите(дори си имат знаци че са извънгабаритни). Има логика в това, едно триосно ремарке или цистерна спокойно стига 45-50 тона.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Рейсаджия
МИНКО ИЛЧЕВ
Непоносимост към отрепки, боклуци, непорасли и с комплекс за размера на... стажа!!! И затова БЕЗДЕЙСТВАЩ:
Потребител герой
*****

Рейтинг: +1669/-320
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1538
Теми: 83



Активност
2%

Пасе патки всякакви! Образование - начално вечерно


« Отговор #6 -: Неделя, 22 Ноември, 2020, 18:06:10 »
ОтговорОтговор

Нещата с подкатегориите не стоят точно така, на теория ги има, ама на практика, примерно искаш А1, трябва да намериш и мотор със съответната мощност, предполагам няма да се кара курса на същия мотор който ще е за А категория. Аз когато карах за моторист на 18 години взех А категория и имах само забрана за над 350 кубиков мотор преди навършване на 21 години, след това автоматично може и на 1000 кубика да се кача, старите книжки нямаха подкатегории в тях, а имаше А1 в закона, предполагам с някакъв код се отразяваше. Сега гледам че искат 24 години за А категория и за D и Е.

     Такава категория "Е" отдавна не съществува. За "ВЕ" минималната възраст е 18 години, за "СЕ" и "D1Е" - 21 години и "DЕ" - 24 години.



Да това казвам че с В не може да се окачва ремарке над 750кг без код 96. Не знам как тълкуваш закона.


) (Изм. – ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.) Състав от пътни превозни
средства, състоящ се от моторно превозно средство от категория В и ремарке с допустима
максимална маса над 750 kg, когато допустимата максимална маса на състава надвишава
3500 kg, но не надвишава 4250 kg, се управлява от лица, преминали обучение и издържали
съответния изпит. Правото да се управлява такъв състав се указва в свидетелствата за
управление чрез съответния код на Общността.

Тук се казва в закона че за да се образува такъв състав с ремарке над 750кг и масата на състава да не надвишава 4250кг се преминава обучение и след издържаване на изпита в свидетелството за управление се отразява код 96.

Няма как да имаш 1500кг автомобил и да теглиш 1 тон каравана само с категория B. Може само ако имаш код 96 или В+Е.
Въпросните 4250кг не те интересуват ако си с лека кола. Това е ограничение в килограмите ако си с бус примерно който тежи 3 тона, да не може да сложиш например 2 тона ремарке(да кажем платформа с автомобил), щото ставаш 5 тона.
Това че си с 1 тон кола, не дава право да влачиш платформа 1 тон с още 1 тон кола върху нея и въпреки че състава е 3 тона пак трябва код 96 или В+Е, защото ремаркето надвишава 750кг.

     Обикновено спорът е с някой който не е чел, а ти четеш и твърдиш друго. Пише когато съставът е до 3 500 килограма е само "В", когато е повече  от 3 500 и по-малко от 4 250 само тогава е код 96. В Закона не знам защо е записано неясно и състав над 4 250 е "ВЕ":

     Чл. 150а.
     (2) (Изм. - ДВ, бр. 54 от 2010 г., в сила от 19.01.2013 г.) За определяне
правоспособността на водачите моторните превозни средства се делят на следните
категории, различни от тези по чл. 149, обозначени с латински букви:

    6. категория В - моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не
надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс
водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с
ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg; без да се нарушават
разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства,
моторни превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с
допустима максимална маса, надвишаваща 750 kg, при условие че допустимата
максимална маса на състава не надвишава 4250 kg;


     Чл. 155.
     (9) (Изм. – ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.) Състав от пътни превозни
средства, състоящ се от моторно превозно средство от категория В и ремарке с допустима
максимална маса над 750 kg, когато допустимата максимална маса на състава надвишава
3500 kg, но не надвишава 4250 kg, се управлява от лица, преминали обучение и издържали
съответния изпит.
Правото да се управлява такъв състав се указва в свидетелствата за
управление чрез съответния код на Общността.




Преди като карах курсовете питах инструктора дали трябва С+Е категория за ремарке когато съм с трактор с голямо транспортно ремарке. Отговора беше че трябва и полицаите също го изискват(от колеги съм чувал). Просто габаритните размери на едно съвременно тракторно ремарке няма нищо общо със старите(дори си имат знаци че са извънгабаритни). Има логика в това, едно триосно ремарке или цистерна спокойно стига 45-50 тона.

     Тази тема беше провокирана от точно това НЕВЯРНО твърдение! Като започне човек да търси информация за категориите и ако не е сигурен как точно се тълкуват нещата ще попадне и на "Форум на българските шофьори" и ще се довери на уж "професионални" шофьори. А то какво е някой чул от някого си и го повтаря десетки години.
     Ще обясня за пореден път, регламент 561 е от 2006 година, сега има уж нов, но той е базиран на него. Над 90% от шофьорите никога не са го чели, а важното е около 10 минути четене (дори със сричане). Служителите на ИА "АА" - нещо подобно. Закон и Правилник - преди повече от 30 години някои ги учиха само от листовките. Например - аха на този въпрос верният отговор е: б)!!! Впечатляващо! Кръстовище с две ППС - поне половината от "професионалните" шофьори не могат да оправят. И колко е по-тъп един шофьор толкова по-убеден е, че няма как да не го знае щом има "милиони" километри (в най-добрия случай са няколко пъти по-малко). Служителите на КАТ - нещо подобно, все още нямам достатъчно на брой случаи за да изказвам становище! Къде е истината? Истината се намира в ЗЗДвП и ППЗЗДвП, ако нещо не е написано там значи е нечия фантазия!
     Това нелепо твърдение, че за някаква прикачна техника или ремарке към трактор се изисква нещо друго освен категория "Ткт" - отдавна щеше да го цитираш и да замълча. Не само няма, а и никога не е имало.
     Няма как да нарека инструкторът ти освен - НЕКОМПЕТЕНТЕН! Може да не е логично, но в закона го няма и не го е имало никога. Категория "Ткт" се получава след "С" - обикновено малко камионче или изпит на трактор със закачено ремарке. Така е възприето, след изпита може да се кара и комбайн, но учебни комбайни по пътя няма.
     Предложението ми към теб е да изнамериш точни цитати които само си чул от инструктора си и да ги изнамериш или да спреш да заблуждаваш!

     В сегашния вариант на Закона никъде няма "кръгово кръстовище". Преди години се споменаваше, че: "при равнозначни пътища с предимство е дясностоящият и това правило се прилага и за кръгово кръстовище!" Сега вече не пише и не че е отпаднало фундаменталното предимството на дясностоящ! В ППЗДвП има на две места и това са предупредителният знак А29 и със задължително предписание Г12. Само това! Като им покажеш кръгово като това долу почти всички са убедени, че има правило как да се престроиш според това на кой изход ще излезеш. Повечето са го чували от инструктора или разсъждават логично. Да, ама НЕ! Как е сега обясних няколко реда по-горе и никога не е имало указания за кръгово, освен когато има знаци или маркировка. Всички са много убедени, че има такова правило. Имам познат който обикновено е наясно, но не и в този случай, има брат който дълго време беше изпитваш (в КАТ и после ИА "АА"), а сега е на регистрациите е КАТ - Плевен. Той също е убеден, че има такова правило. Не може да го намери - как да го намери като го няма?! Да не се отчайваш, много хора пишат глупости и много си вярват.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter



* FB_IMG_1606051886771.jpg (20.26 KB, 720x531 - видяно 49 пъти.)
Активен

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!
Valiosport
Начинаещ
*

Рейтинг: +6/-0
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 20
Теми: 0



Активност
2.4%


Ел. поща
« Отговор #7 -: Вторник, 24 Ноември, 2020, 12:00:54 »
ОтговорОтговор

Цитата го има, но сега го търсих в закона за движение и не го открих никъде.

Това е цитат от закон за водачите на МПС, пак казвам не го откривам в закона за движение

Чл. 8. За управление на колесна земеделска и горска техника, и самоходни машини по
пътищата, отворени за обществено ползване, водачът трябва да притежава правоспособност за
работа със съответната техника в съответствие със Закона за регистрация и контрол на
земеделската и горската техника, и свидетелство за управление за която и да е от категориите по
чл. 5, а за да тегли с тази техника ремарке или прикачен инвентар по пътищата, отворени за
обществено ползване – да притежава свидетелство за управление на превозно средство от
категории C1E, CE, D1E или DE.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Рейсаджия
Етикети:
Страници: [1]   Нагоре
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

* Реклама
* Google Plus
* Реклама
driver-bg.eu
Powered by PHP Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal
Валиден XHTML 1.0! Валиден CSS!