• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Екрани с докосване (тъчскрийн) и шофиране - опасни!

Започната от МИНКО ИЛЧЕВ, Понеделник, 28 Август, 2023, 04:19:10

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

МИНКО ИЛЧЕВ

     Пиенето и наркотиците пречат на шофирането, според мен за всеки много различно. Нещо което уж е "модерно" и "напредничаво", почти всички функции се слага в менюта и подменюта на един дисплей. Пример: караш си на навигацията (с изключение на великите шофьори) в населено място и пускат омразна песен по радиото. Когато чуя Васко Кръпката да се опитва да ми пее, а не на Зеленски веднага го прекъсвам. Или реклами, натиска бутон, които се търси с поглед, а не с напипване докато не снема поглед от обстановката. Връща отново на навигацията, ама е пропусната маневра, шофьорът започва да изпада леко в паника или поне се сгорещява, почва да цъка по менюто да си усили вентилаторите на климатика и/или свали температурата. Това не е конспирация, за тези които ще я прочетат с телешки поглед. Това е при камиони и автомобили и вероятно автобуси, преди време и сега.

    В един от коментарите се предлага просто решение:
"Караш под въздействието на дисплей, отнемат ти колата."


"Тъчскрийните в кокпита – по-опасни от шофиране под въздействие на наркотици



Боравенето с чувствителните на допир дисплеи в автомобила може да се окаже дори по-опасно от карането след употреба на упойващи вещества. Затова експерти по техническа експертиза на ПТП и юристи пледират за по-добра обратна връзка чрез превключватели вместо тъчскрийн за някои от елементарните функции в интериора.

Времето за реакция на водача под въздействието на канабис се увеличава с 21 процента, с 46 процента – при разговор с мобилен телефон до ухото и с 57 процента – при ,,цъкане" по тъчскрийн. Това е заключението на Британския изследователски институт за пътна безопасност TRL след проучване, посветено на разсейването на шофьорите.

Екраните, които понякога са прекалено големи и твърде претрупани, не позволяват на шофьорите да задействат бързо важни функции по време на шофиране. Това, което бяхме сме свикнали да управляваме с бутони и въртящи се контролери, вече следва модела за управление на смартфона: прецизно ,,кликане" с върховете на пръстите и плъзгащи движения вместо традиционните въртане и натискане. А за капак се налага да ровим и избираме точки и в подменюта.

Авторите на експертизи за ПТП предупреждават за дълго каране на сляпо

,,Шофьорът е принуден да щрака върху тъчскрийна, докато шофира, за да активира определени функции", обяснява анализаторът на ПТП проф. Майкъл Шрекенберг от университета в Дуисбург-Есен. Важно е да бъдете концентрирани постоянно върху случващото се на пътя – и да следите обстановката, след като хвърлите само бърз поглед към екрана.

,,Шофьорът е принуден да клика върху тъчскрийна", предупреждава анализаторът на ПТП проф. Майкъл Шрекенберг.
На практика обаче това не се получава. ,,Налага се да поглеждате много пъти, всеки път за време до две секунди, за да контролирате например навигационната система или бордовия компютър", казва Шрекенберг. При шофиране по магистрала това означава да изминавате на сляпо по около 70 метра при всяко поглеждане към дисплея.

За песен в Spotify – разсейване 20 секунди

TRL анализира как смартфоните и качените на тях приложения могат да се управляват от автомобила. Google Android Auto и Apple CarPlay са синхронизирани с информационно-развлекателната система на автомобила и се управляват от неговия тъчскрийн. Така водачът може да си избере песен в Spotify, което му коства разсейване до 20 секунди – и така скоростта на реакцията на шофьора бива намалена с около 50 процента. При експеримент някои шофьори, поставени в подобна ситуация, напускат своята лента или скъсяват значително дистанцията до МПС-то пред тях. Затова изследователите препоръчват употребата на гласов контрол – той обаче невинаги е наличен или често не функционира добре.

В старо Volvo контролът на кокпита е много по-бърз

Шведското специализирано издание ,,Vi Bilägare" сравнява управлението на тъчскрийна в 11 нови модела автомобили с това при старо Volvo V70, произведено през 2005 г., без нито един екран. При опита по време на шофиране трябва да бъдат настроени отопляемите седалки, включително температурата им, дневния километраж, осветлението на таблото и радиото. При V70 участниците в теста се справят с това упражнение за десет секунди.

При новите модели същите операции им отнемат значително повече време: 13,5 секунди в Dacia Sandero, 23,5 секунди в Tesla Model 3, 29,3 секунди в Seat Leon, 30,4 секунди в BMW iX. А шофьорите на китайския SUV MG Marvel R ,,забиват" за цели 44 секунди в огромния 19,4-инчов сензорен екран в центъра на кокпита.

Шофьор на Tesla с отвлечено внимание предизвиква ПТП и завежда дело

Шофьор на Tesla в германския град Карлсруе също губи концентрация за случващото се на пътя. Докато вали, мъжът иска да настрои скоростта на чистачките в подменюто на тъчскрийна и предизвика катастрофа. Заради нея той бива санкционира с глоба 200 евро и остава без книжка за един месец.

Причината: сензорните екрани са посочени изрично в раздел 23 от германския Закон за движение по пътищата (StVO) като пример за електронни устройства. Не се допускат те нито да се вдигат, нито да се държат от водача, дори ,,по-дълго гледане към тях" е забранено според германската законова уредба. Шофьорът на Tesla-та губи на втора инстанция в съда (OLG Karlsruhe, Az. 1Rb 36 Ss 832/19), а съдиите се мотивират, че интервалът на чистачките в подменюто бил интегриран в сензорния екран и образува едно цяло с него.

Законодателите не виждат причина да се намесват

Законодателството не е в крак с техническото развитие. Независимо от това, Федералното министерство на транспорта ,,в момента не вижда необходимост от промяна на § 23 от Закона за движение по пътищата", разкрива запитване на AUTO BILD.

Тест: студенти от Университета за приложни науки в Любек измерват къде бива задържан погледът на водача с помощта на Eyetracking-очила.
,,Приложимите разпоредби в правилата за движение по пътищата са формулирани по неясен начин", смята проф. Дитер Мюлер, адвокат, специализиран в случаи с ПТП, и университетски преподавател в саксонската полиция. Никой обикновено гражданин не е запознат с тях. Шофьорите обаче биват насърчавани да използват екрани и инфотейнмънт системи.

По-лошото е, че производителите на автомобили създават системите си по собствен вкус и пренебрегват изискванията на т.нар. User Experience Design (UX). Университетът за приложни науки в Любек открива различни недостатъци при управлението в кокпита на Peugeot 3008 и препоръчва връщане към превключватели с тактилна обратна връзка за най-често използваните функции.

Явно производителите не слушат достатъчно UX-дизайнерите по време на разработката на новите автомобили, спекулира проф. Моник Янек, директор на Института за интерактивни системи към TH.

Специалист по тунинг на Tesla изобретява афтърмаркет решение за по-добра ергономия

Ориентираната към прогреса общност на Tesla също вярва, че класическите бутони в кокпита не са крачка назад – и решава да си помогне сам: в Норвегия специалист по афтърмаркет решения за Tesla разработи ,,Ctrl-Bar" като решение за по-удобно управление в кокпита. Под екрана биват интегрирани два въртящи се контролера за отоплението, а към тях са добавени четири програмируеми бутона, които се свързват с интернет чрез приложение.

Общността на Tesla аплодира решението – и разработчикът е изчислил, че ще има нужда от 25 000 евро, за да стартира серийното производство, но вече е събрал 67 000 евро посредством Crowdfunding. ,,Ctrl Bar" с управление в реално време ще се предлага за Model 3 и Model Y на цена 249 евро. Очаква се доставките към клиенти да започнат през лятото."


  Източник: AUTO BILD
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

American

smoking gun

American

smoking gun

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: American - Петък, 29 Септември, 2023, 22:09:08
Направил съм тема по-въпроса:

http://www.driver-bg.eu/index.php?topic=6734.0

     ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Не използвам емотикони, ама използвах и то ЯКО. Няколко дни гледам, чета, размишлявам, после паса патките - най-вече. После в този или разбъркан ред, отново и отново. И не мога да си обясня, дори да са прочетени две последователни изречения, да си мисли някой, че обсъждам цъкане на телефон в социалната мрежа Фейсбук, евентуално по време на шофиране?! Наистина в Кразовете и задокеанските аналози няма такива екрани. Въпреки че съм поне 200-то поколение селянче съм чувал за екрани работещи с докосване - на български. Даже съм виждал на картинки.


Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Понеделник, 28 Август, 2023, 04:19:10
    ... Нещо което уж е "модерно" и "напредничаво", почти всички функции се слага в менюта и подменюта на един дисплей.


"Тъчскрийните в кокпита – по-опасни от шофиране под въздействие на наркотици



Боравенето с чувствителните на допир дисплеи в автомобила може да се окаже дори по-опасно от карането след употреба на упойващи вещества. Затова експерти по техническа експертиза на ПТП и юристи пледират за по-добра обратна връзка чрез превключватели вместо тъчскрийн за някои от елементарните функции в интериора.

Времето за реакция на водача под въздействието на канабис се увеличава с 21 процента, с 46 процента – при разговор с мобилен телефон до ухото и с 57 процента – при ,,цъкане" по тъчскрийн...

Екраните, които понякога са прекалено големи и твърде претрупани, не позволяват на шофьорите да задействат бързо важни функции по време на шофиране. Това, което бяхме сме свикнали да управляваме с бутони и въртящи се контролери, вече следва модела за управление на смартфона: прецизно ,,кликане" с върховете на пръстите и плъзгащи движения вместо традиционните въртане и натискане. А за капак се налага да ровим и избираме точки и в подменюта.


В старо Volvo контролът на кокпита е много по-бърз

Шведското специализирано издание ,,Vi Bilägare" сравнява управлението на тъчскрийна в 11 нови модела автомобили с това при старо Volvo V70, произведено през 2005 г., без нито един екран. При опита по време на шофиране трябва да бъдат настроени отопляемите седалки, включително температурата им, дневния километраж, осветлението на таблото и радиото. При V70 участниците в теста се справят с това упражнение за десет секунди.

При новите модели същите операции им отнемат значително повече време: 13,5 секунди в Dacia Sandero, 23,5 секунди в Tesla Model 3, 29,3 секунди в Seat Leon, 30,4 секунди в BMW iX. А шофьорите на китайския SUV MG Marvel R ,,забиват" за цели 44 секунди в огромния 19,4-инчов сензорен екран в центъра на кокпита.

    За кразаджиите, снимка 1 е като в горната публикация. Не е задължително по екрана да се работи с докосване. Едни от първите преди години, които въведоха влизане в някакви менюта с въртящо се копче при Бе Ем Ве или Би Ем Дабъл Ю. Което е дори още по-опасно, защото изисква още повече внимание към екрана и никакво към пътната обстановка. Дори жените, които почти не им пречи да извършват няколко действия освен шофиране, при тях също се получава отклонение на вниманието. Макар и не много добре в много случаи, но почти не се влошава. А жените го могат, защото имат физически, физиологически, емоционални и т.н. различия с мъжете - пояснение за еврогейци!
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

     Искаме коли, не смартфони на колела!

"Явно остарявам. Защото при качване в нов автомобил първата ми мисъл не е как да свържа смартфона си. И обичам истинските физически бутони. За щастие, явно не съм единствен – вероятно и клиентите на Volkswagen доста са мрънкали по отношение на прекомерната дигитализация в кокпита. И хората във Волфсбург са реагирали, като са запазили подобаващо голям брой физически превключватели в следващото поколение на Tiguan. Браво! Информацията още не е потвърдена официално, но ние сме склонни да й вярваме – с оглед на разпространените в Мрежата изображения. А по-старите модели и марки като например Alfa Romeo или Suzuki, които (поне засега) залагат на традиционните бутони и въртящи се контролери се превръщат в нещо като оазиси на стария аналогов свят – чиято логика на управление дори се оказва по-безопасна. Да не забравяме, че проведено наскоро изследване на Британския изследователски институт за пътна безопасност TRL заключи, че ,,цъкането" по тъчскрийна по време на шофиране било дори по-опасно от въздействието на канабис! Затова, скъпи автомобилни производители, нека не бързаме толкова да избягаме от старата и ергономична логика на контрол в кокпита. Защото колкото и асистиращи системи да вкарате, водачът остава отговорен за случващото се на пътя – и вие следва да конструирате автомобила така, че да отклонява в минимален степен вниманието му."

     Auto Bild
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!