Социално законодателство в областта на автомобилния транспорт
Регламент (ЕО) 561/2006, Директива 2006/22/ЕО и Регламент (ЕИО) 3821/85
Указание 1
Предмет: Изключения от изискванията за минимален период за почивка и максимално време на управление, с цел намиране подходящо място за паркиране
Член 12 от Регламент (ЕО) 561/2006
Следван подход: Съгласно чл.12, с цел намиране подходящо място за паркиране, водачът може да наруши изискванията за минимална почивка и максимално време за управление, посочени в чл.6 – 9. По силата на този ччлен на водача не се разрешава да нарушава изискванията на регламента поради причини, които са били известни преди началото на пътуването. Неговата цел е да даде възможност на водачите да се справят със случаи, възникнали неочаквано по време на пътуването, при които спазването на регламента става невъзможно, т.е. с необичайни трудности, които не зависят от волята на водача и очевидно не могат да бъдат предвидени и избегнати дори при взимане на всички възможни мерки. С нарушаването, също така, следва да се цели осигуряване, през цялото време, на безопасността на пътниците, превозното средство и неговия товар, както и безопасността на движението по пътищата.
Задължения при такива случаи имат три страни:
1) Транспортното предприятие старателно да планира безопасното пътуване на водача, като вземе предвид например: обичайните задръствания на движението, метеорологичните условия и достъпа до подходящи места за паркиране; с други думи, то трябва да организира работата по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват регламента при съблюдаване на изискванията на товародателите и застрахователните дружества по отношение на престоя на сигурно място;
2) Водачът стриктно да спазваизискванията и да не нарушава правилата относно времето на управление освен при възникване на извънаредни обстоятелства, които не могат да се предвидят и при които спазването на изискванията на регламента без това да застраши безопасността на движение по пътищата, пътниците, превозното средство или неговия товар е невъзможно. Когато водачът реши, че нарушаването на регламента е наложително и че това няма да застраши безопасността на движението по пътищата, той вписва на ръка, характера и причината за нарушението (на един от езиците на Общността, на тахографския лист, на разпечатка от дигиталния тахограф или в работния дневник);
3) Инспекторът да се основава на професионалния си опит при осъществяването на контрол на даден водач и преценката на факта дали нарушаването на изискването по отношение на времето на управление е оправдано.
Когато оценява приложимостта на чл.12, инспекторът внимателно проверява всички обстоятелства, включително:
(а) продължителността на предшестващите периоди на управление на водача, за да установи какъв е модела на неговата работа и дали обикновенно той спазва изискванията по отношение на времето на управление и почивка и дали нарушението е направено по изключение;
(б) практика ли е нарушаването на изискванията по отношение на ограниченията на времето на управление или то е причинено от изключителни обстоятелства, като: тежки пътно-транспортни произшествия, необичайни метеорологични условия, отклонения на движението, липса на свободни места за паркиране и др. (Този списък на възможни изключителни обстоятелства е само указателен. Критерият за оценка е, че причината за нарушаването на изискванията по отношение на времето на управление не е известа нито може да бъде предвидена предварително);
(в) спазват ли се изискванията по отношение на дневните и седмичните времена на управление, така че нарушаването на ограничението на времето на управление поради търсене на място за паркиране да не води до никаква „печалба на време”;
(г) води ли нарушаването на изискванията по отношение на времето на управление до намаляване на законоустановените периоди за прекъсване, дневна и седмична почивка.
Указание 2
Предмет: Записване на времето, през което водачът пътува до място, което не е обичайно място за приемане или предаване на превозно средство, попадащо в обхвата на Регламент (ЕО) 561/2006
Член 9 от Регламент (ЕО) 561/2006
Следван подход:Когато с цел да поеме управлението на „превозно средство, оборудвано с тахограф”, водачът пътува до дадено място, което му е посочено от работодателя и което е различно от неговата оперативна база, той изпълнява задължение към работодателя си и в този смисъл не разполага свободно със своето време.
В съответствие с чл. 9.2-9.3:
- Времето през което водачът пътува до или от място, различно от дома му или от оперативната база на работодателя и където той ще приеме или предадде превозно средство, попадащо в обхвата на регламента, независимо дали работодателя е дал инструкции кога и как да се извърши пътуването или изборът е оставен на водача, се записва, като „време на разположение” или „друга работа”, съобразено националното законодателство на държавата членка;
- Времето, през което водачът управлява превозно средство, което е извън обхвата на регламента, до или от място, различно от дома му или от оперативната база на работодателя и където той ще приеме или предаде превозно средство, попадащо в обхвата на регламента, се записва като „друга работа”.
Времето прекарано в пътуване може да се счита за „почивка” или „прекъсване” в следните три случая:
Първият случай е когато водачът придружава превозно средство, което се превозва от ферибот или влак. В този случай, той може да ползва своята почивка или прекъсване, при условие че има достъп до кушетка или легло (чл.9.1)
Вторият случай е когато водачът не придружава превозно средство, но пътува с влак или ферибот до или от място, от което ще приеме или преддаде управлението на превозно средство, попадащо в обхвата на регламента (чл.9.2). В този случай той трябва да има достъп до кушетка или легло на ферибота или влака.
Третият случай е когато превозното средсство се управлява от повече от един водач. Когато вторият член на екипажа е на разположение за управление при необходимост, седи до водача и не му съдейства активно при управлението, 45 минути от „времето на разположение” на този член на екипажа могат да се приемат за период на „прекъсване”.
Естеството на трудовия договор на водача не е от значение. В този смисъл, настоящите правила се отнасят както за водачи, наети от превозвача така и за водачи, назначени от агенция за временна работа.
В случай на „водачи, назначени от агенция за временна работа” под „оперативна база на работодателя” се разбира оперативната база на предприятието, което ползва услугите на водача за извършване на превози („предприятие ползвател”), а не седалището на „агенцията за временна работа”.
Указание 3
Предмет: Разпореждане за прекъсване на периодите на „прекъсване”, дневна или седмична „почивка”, с цел преместване на превозно средство на терминал, места за паркиране или граница.
Член 4, букви „г” и „е” от Регламент (ЕО) 561/2006
Следван подход: Общото правило е че по време на своята дневна или седдмична „почивка”, водачът разполага свободно със своето време и не е задължен да стои в близост до превозното средство.
По принцип, прекъсването на периода на „прекъсване”, дневна или седмична „почивка” е нарушение (освен в случаите по чл. 9.1). Въпреки това, на терминал или места за паркиране е възможно внезапно да възникне необичайна ситуация или спешен случай, поради което се налага преместване на превозното средство.
Обикновено, на терминалите има водач(служител на терминала), който при необходимост премества превозните средства. В противен случай, когато поради извънаредни обстовтелства преместването на превозното средство е неизбежно, водачът може да прекъсне своята „почивка” само по искане на компетентен орган или служител на терминала, упълномощен да дава нареждане за преместване на превозното средство.
На други места (например: места за паркиране, граница) и при спешни случаи когато обективни спешни причини налагат преместването на превозното средство, или полицията или друг орган (например: пожарникар, представител на пътна администрация, митнически служител и т.н.) разпореди преместване на превозното средство, водачът прекъсва за няколко минути своя период на „прекъсване” или „почивка”, без това да поражда основание за законодателно преследване.
След индивидуална преценка на случая, инспекторите на държавите членки следва да проявят известна толерантност, при необходимост.
Всяко такова прекъсване на периода на „почивка” или „прекъсване” се вписва на ръка от воддача, а в рамките на възможното и се заверява от компетентния орган, наредил преместването на превозното средство.
Указание 4
Предмет: Записване на времето на управление от дигитални тахографи, при извършване на превози с чести или многократни спирания
Член 1 от Регламент (ЕИО) 3821/85, във връзка с Регламент (ЕО) 1360/2002 (Приложение 1Б)
Следван подход:Понеже точността на дигиталните тахографи е по-голяма от тази на аналоговите, при извършването на превози с чести или многократни спирания, записваният от дигиталния тахограф период за време на управление може да се окаже по-голям от този записан при използването на аналогов тахограф. Тази ситуация е преходна и оказва влияние основно върху превозите за доставки с местно значение. Тя ще продължи само в преходния период, през който и двата вида тахографи: аналогов и дигитален, ще се използват паралелно.
С цел да се насърчи по-бързото разпростраанение на дигиталните таахографи, като същевременно се осигури еднакво отношение към водачите, независимо от вида на използвания тахограф, през този преходен период, националните контролни органи биха могли да допускат известен толеранс. През преходния период, толерансът би следвало да се прилага за превозни средства, оборудвани с дигитални тахографи, с които се извършват превози с чести или многократни спирания.
От инспекторите ще се очаква, при всеки случай и във всеки момент, да се основават на професионалния си опит. Освен това, когато водачът е зад волана на превозното средство и е зает активно с транспортна дейност, която попада в обхвата на регламента се счита, че той управлява, независимо от обстоятелствата (например в случаите, когато водачът е в задръстване или е спрял на светофар).
Следователно:
- Държавите членки следва да информират контролните си органи, че при проверка на данните от дигиталния тахограф, имат право да допускат толеранс до 15 минути за период от 4,5 часа(четири часа и половина) време на управление, за превозни средства, с които се извършват превози с чести или многократни спирания, при условие че наличието на такива спирания може да бъде доказано; този толеранс може да се приложи, например, чрез изваждане на 1 минута от всеки непрекъснаат интервал от време на управление, т.е. интервал между две спирания, но не повече от 15 минути за период от 4,5 часа(четири часа и половина) време на управление;
- При преценката си контролните органи следва да се уповават на фактите и да използват предоставените им в момента на проверката доказателства (например неоспоримо доказателство, че водачът е извършвал чести и многократни спирания) като задължително проверяват дали тяхното тълкуване на фактите не е в противоречие с правилното прилагане на изискванията относно времето нс управление и не застрашава безопасността на движението по пътищата.
- Държавите членки могат да използват софтуер за анализ на данните, програмирани така че при изчисляването нс времето на управление да се отчита толеранса, но следва да имат предвид, че на по-късен етап това може да доведе до проблеми с доказване на информацията; при всички случаи, за период от 4,5 часа(четири часа и половина) време на управление, толерансът, не следва да надвишава 15 минути.
- Толерансът не трябва да дискриминира или да е в ущърб на националните или международни водачи и да се прилага само по отношение на транспортните операции, свързани с чести или многократни спитания.