Появи се въпрос във Фейсбук групата: "Имам ли право с категория С,да карам влекач(без полуремарке)?"
https://www.facebook.com/groups/119694538227826/permalink/1546706478859951/ И оу, отново съм изненадан колко много прости и незнаещите са повече шофьори, а не изключено и камион да карат. Ето "бисерите":
"Някой самосвал може да караш 7.5 едносен камион като имаш мерак за полуремарке изкарваш курса след 1г придобита C кат за Е тогава вади комтентност"
Някой да е виждал нещо едноосно и как точно пази равновесие? Може да е някакъв циркаджийски камион, след като някои могат да карат велосипед с една гума, нищо чудно нещо едноосно да могат да балансират. А защо точно самосвал - никаква идея нямам.
"Категорично не"
"Категорично не със С можеш да караш само ремарке и то не повече от 10 км и спираш за пауза"
Тук е ясно, че едва ли е сериозно.
"Ако се премахне лафета, може
?"
Как ли се "премахва" може би с шпакла като стара боя?! А какво ли се печели?
"това важи само ако е соло камион къю който се прикача ремарке,влекача се смята за нераздлна част от полуремаркето т.е. 40т композиция."
Признавам има подобен текст за тол таксуването, но не и в Закона за движение по пътищата. Ето:
"Закон за пътищата
чл.10 а
(8.) Пътните превозни средства, предназначени за теглене на полуремаркета, се смятат
за пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари с над 2 оси, независимо от
броя на осите и от това, дали полуремаркето е прикачено или не."
Продължаваме с "бисери" или шофьори фолклор, но не и истина:
"по принцип заради максимално допустимата маса понеже на влекачите е 18500 или 19000 а със категория С можеш до 18000 но сега четох че има промяна в закона и май това до 18000 за С са го махнали от текста което трябва да значи че може"
Никога не е имало такова ограничение. Единственото което е променило през десетките годините е въведено: максимално допустима маса - срещу само маса.
Да видим какво пише, явно не малко нямат понятие:
"10. категория С - моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D,
чиято допустима максимална маса надвишава 3500 kg, които са проектирани и
конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни
средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална
маса, която не надвишава 750 kg;"
Значи всичко различно от малък, голям автобус, че и тролейбус, дори с ремарке до 750 килограма е за категория "С". Дори БелАЗ със стотина тона е за "С", дори има Волво и Катерпилар които се "чупят" в средата при завиване също. Единственото условие е да е от 3 500 килограма нагоре. Долу първата снимка (някъде от Благоевград), влекачът се кара с "В". Останалите снимки са от двойно съчленени автобуси - срещат се във Франция, Люксембург, Швейцария и другаде. В България навремето масово имаше съчленени Икарус. Когато са неразделна част не се изисква допълнителна категория, управлява се само с "D". Дори много често двигателят се намира в "ремаркето" и задвижващ е най-задният мост на сегашни съчленени (от 20-30 години насам). Същото е с тролейбусите преди години само "Ттб" сега "D" + код 103 - за единични и съчленени. Истински ремаркета за автобуси и тролейбуси има май само в Швейцария от близките страни.