Бензин, Газ, Дизел и Метан - митове и реалности
Форум на българските шофьори
Петък, 17 Май, 2024, 06:05:12 *
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
driver-bg.eu
 
   Начало   Обяви Мрежа Галерия Търси Календар Членове Етикети Вход Регистрация Чат  
collapse
Анкета
Въпрос: Какво гориво най-често използвате?
Бензин - 19 (23.2%)
Дизел - 39 (47.6%)
Пропан-бутан - 20 (24.4%)
Метан - 3 (3.7%)
Друго - 1 (1.2%)
Нямам мнение - 0 (0%)
Общ брой гласове: 81

Страници: 1 ... 3 4 [5]   Надолу
  Изпечатай  
Автор Тема: Бензин, Газ, Дизел и Метан - митове и реалности  (Прочетена 53937 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
dimich87
Старши потребител
****

Рейтинг: +83/-22
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 456
Теми: 5



Активност
0%

« Отговор #60 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 17:55:03 »
ОтговорОтговор

Ако трябва да се сравняват трите вида горива е много сложно. Разхода на горене е много специфичен. Отделно че имат и различна калоричност различните горива. По изчисления взаимозаменяемостта при еднаква мощност на двигателя е следната:
1л дизел=1,1л безин
1л бензин=1,6л Пропан-бутан.
Само че на практика се получава друга бира. При вкарването на пропан-бутан в бензинов двигател мощността на двигателя намалява, което довежда до по-висока степен на използване на мощността, от което следва и по-нисък специфичен разход.
Отделно че октановото число на пропан-бутана е по-високо и изгарянето може да бъде по-ефективно.
От всичките тези предимства на пропан-бутана съотношението реално за един двигател е 1л бензин=1,3л пропан-бутан.
Така ако се направи сметка за един и същи автомобил който гори 10л бензин =25,30лв/100км, на пропан бутан 13л*1,39=18,07лв/100км. Така разликата е 7лв/100км.
За автомобили който разхода им е по-малък на бензин и разликата в левова равностойност е по-малка. На баща ми колата дава разлика 3-4лв/100км. За 10000км са 400лв, но пък има доста проблеми с колата докато върви на газ. От известно време я кара само на бензин.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
Форум на българските шофьори
« Отговор #60 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 17:55:03 »

 Активен
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-723
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #61 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 18:01:42 »
ОтговорОтговор

Да добавя, тетраетилолово е добавка за постигане на октановото число...
Не е за да смазва клапаните.
Поради естеството на добив на бензина(термичен крекинг и фракционна дестилация)
При дестилацията се добиват много малки количества бензин (октан).
При термичният крекинг се накъсват молекулите на по-тежките фракции до достигане на желаните.
В случая това е ОКТАН(бензин).
Но поради слабата  химична връзка между самите атоми се наблюдава преминаването му в друго химично вещество (разлагането му). И се отделят смоли, които задръстват  горивната система.
Това се избягва само когато редовно се подменя горивото в резервоара.
2-3мес. са много да стои  бензин в резервоар..... Ако при смяната на дадена част , когато изсъхне има бели налепи, то това е в резултат на разлагането на бензина.

Димич Газта няма октаново число!
Октановото число изразява детонационната устойчивост на бензина.
Газта е друго химично вещество и няма детонационна устойчивост. просто при него скоростта на горене  не се променя в такива големи граници както при бензина.

Май съм в грешка излиза, че се мери и на газта детонационна устойчивост.....



Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
Форум на българските шофьори
« Отговор #61 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 18:01:42 »

 Активен
driver1
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-3009
Неактивен Неактивен

Bulgaria Bulgaria

Публикации: 1766
Теми: 26



Активност
0%

JE SUIS CHARLIE ! Мразя цензорите!


Ел. поща
« Отговор #62 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 18:48:31 »
ОтговорОтговор

   Мислех, че знам това-онова за работата на двигателите на газ. След противоречивите коментари по-горе не съм съвсем сигурен в това. Усмивчица
   Все пак, при толкова посочени предимства и все повече задълбочаваща се криза с цените на горивата все още не могат да се наложат като масово предпочитано гориво и не се произвеждат коли с двигатели произведени за експлоатация изцяло на газ.
   Нещо повече - има страни, където това е забранено.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-723
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #63 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 19:00:31 »
ОтговорОтговор

Самата газ е смес от газовете пропан и бутан, и в зависимост от процентите са възможни измами  по бензиностанциите.
Принцип (забравил съм с времето) единият газ е способен да се възпламенява другият е по калоричен и дава мощността  на двигателя.
Същевременно единият е по-тежък.
И като сложим това, че се продават на литри , а се купуват а килограми измамата е сигурна.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
admin
Администратор
Потребител герой
*****

Рейтинг: +2411/-787
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 7182
Теми: 538



Активност
0%

54851755
georgi.i.katsarski Joro711 +GeorgiKatsarski Joro711
WWW Ел. поща
« Отговор #64 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 19:50:37 »
ОтговорОтговор

 ДА, ама - НЕ! Разхода на бензин и на газ далече не е еднакъв. На газ ресурсът на двигателя намалява и времето за ремонт настъпва по-скоро. За другите негативи е излишно да споменавам, всеки ги знае - загуба на пъргавина, мощност и т.н. Моето мнение е, че при сегашните цени е оправдано за такси, но не и за личен автомобил.

И други са ти писали по темата, но да те питам и аз. Въз основа на личен опит ли твърдиш, че "На газ ресурсът на двигателя намалява и времето за ремонт настъпва по-скоро"? Защото съм имал всевъзможни коли и мога да те уверя, че това не е вярно и че от дизелов двигател по-голям боклук до момента не съм срещал. Може би има някаква тръпка единствено в нов автомобил с дизелов двигател, но не съм имал възможност да си купя такъв.

Самата газ е смес от газовете пропан и бутан, и в зависимост от процентите са възможни измами  по бензиностанциите.
Принцип (забравил съм с времето) единият газ е способен да се възпламенява другият е по калоричен и дава мощността  на двигателя.
Същевременно единият е по-тежък.
И като сложим това, че се продават на литри , а се купуват а килограми измамата е сигурна.

И каква е връзката с това дали се купуват на килограми или на литри? Аз като зареждам метан на килограм, да не би да ме е излъгал някой? Просто знам колко ми събира бутилката и виждам при празна бутилка колко зареждам. Докато при бензин и нафта винаги има вариант да те излъжат.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-723
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #65 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 19:59:29 »
ОтговорОтговор

Метане е еднородно химично вещетво.
Пропанбутана е смес от 2 вещества с  подобни свойства, но различни по тегло и обем.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
admin
Администратор
Потребител герой
*****

Рейтинг: +2411/-787
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 7182
Теми: 538



Активност
0%

54851755
georgi.i.katsarski Joro711 +GeorgiKatsarski Joro711
WWW Ел. поща
« Отговор #66 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 20:02:07 »
ОтговорОтговор

Метане е еднородно химично вещетво.
Пропанбутана е смес от 2 вещества с  подобни свойства, но различни по тегло и обем.

Същата работа. Като карах на пропан-бутан преди години си бях махнал поплавъка и зареждаше 59.5 литра в 60-литрова бутилка. Леко опасно по принцип, но нямаше друг начин. Просто докарваха газ веднъж в седмицата и трябваше да се зарежда повече. Та в тази връзка искам да кажа, че винаги си зареждаше около 59.5 литра. А какво е било съотношението между пропан и бутан вече не мога да ти кажа.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-723
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #67 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 21:00:33 »
ОтговорОтговор

Значи, цената за различните смеси е различна в Нефтохим,  По леките смеси- са по малко калорични , но по обемни на литраж.
По тежките смеси са по-калорични,но  по-трудно пали колата студена, и са по-скъпи като закупна  цена в Нефтохим.
 Та така си купуваш нещо без да знаеш- какво е то.
 

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
admin
Администратор
Потребител герой
*****

Рейтинг: +2411/-787
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 7182
Теми: 538



Активност
0%

54851755
georgi.i.katsarski Joro711 +GeorgiKatsarski Joro711
WWW Ел. поща
« Отговор #68 -: Неделя, 11 Ноември, 2012, 21:16:37 »
ОтговорОтговор

Сега ми хрумна, че голямата измама става при зареждане на бутилки с пропан-бутан за домашно ползване. Акцизът на този пропан-бутан би трябвало да е нулев и се чудя защо плащаме същата цена?

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!
kkkvd
Гост
« Отговор #69 -: Четвъртък, 15 Ноември, 2012, 19:27:01 »
ОтговорОтговор

Значи, цената за различните смеси е различна в Нефтохим,  По леките смеси- са по малко калорични , но по обемни на литраж.
По тежките смеси са по-калорични....
Дали нафтата е по-калорична от бензина? Така излиза според теб Усмивчица На мен ми се струва точно обратното...
Относно цената, най-скъпи БИ трябвало да са най-леките горива трябва да са най-скъпи и обратно нафта и мазут трябва да са по-скъпи... тъй като леките са по-високо на "дистилационната колона" и консумират повече енергия за да се произведат

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
МИНКО ИЛЧЕВ
Непоносимост към отрепки, боклуци, непорасли и с комплекс за размера на... стажа!!! И затова БЕЗДЕЙСТВАЩ:
Глобален модератор
Потребител герой
*****

Рейтинг: +2284/-323
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Bulgaria Bulgaria

Публикации: 2136
Теми: 136



Активност
3.4%

Пасе патки всякакви! Образование - начално вечерно


« Отговор #70 -: Четвъртък, 15 Ноември, 2012, 21:29:05 »
ОтговорОтговор

Дали нафтата е по-калорична от бензина? Така излиза според теб Усмивчица На мен ми се струва точно обратното...
Относно цената, най-скъпи БИ трябвало да са най-леките горива трябва да са най-скъпи и обратно нафта и мазут трябва да са по-скъпи... тъй като леките са по-високо на "дистилационната колона" и консумират повече енергия за да се произведат

     Най-ниска е на нафта - 44,8 МДж/кг (мега Джаул за килограм, не на литър!!!), бензин - 47,3 МДж/кг, бутан 49,5 МДж/кг, пропан 50,35 МДж/кг и метан 55,5 МДж/кг. Приблизително са еднакви, на масово използваните. Но някой, са с много различни плътности и съответно обем. На времето пресметнах, че с двигател на твърдо гориво, за пътя Плевен - София, ще са ми необходими около 20 кг дърва. Един кубически метър е около 500 кг сухи дърва, не е лоша цената.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-723
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #71 -: Понеделник, 19 Ноември, 2012, 08:15:07 »
ОтговорОтговор

Дали нафтата е по-калорична от бензина? Така излиза според теб Усмивчица На мен ми се струва точно обратното...
Относно цената, най-скъпи БИ трябвало да са най-леките горива трябва да са най-скъпи и обратно нафта и мазут трябва да са по-скъпи... тъй като леките са по-високо на "дистилационната колона" и консумират повече енергия за да се произведат

Знаеш ли какъв процент гориво се добива при термичната дестилация?

Цитат
Най-ниска е на нафта - 44,8 МДж/кг (мега Джаул за килограм, не на литър!!!), бензин - 47,3 МДж/кг, бутан 49,5 МДж/кг, пропан 50,35 МДж/кг и метан 55,5 МДж/кг. Приблизително са еднакви, на масово използваните. Но някой, са с много различни плътности и съответно обем. На времето пресметнах, че с двигател на твърдо гориво, за пътя Плевен - София, ще са ми необходими около 20 кг дърва. Един кубически метър е около 500 кг сухи дърва, не е лоша цената.
Ако обърнеш в литри се получава нещо съвсем друго.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
ivopifeca
Потребител герой
*****

Рейтинг: +196/-2525
Неактивен Неактивен

Bulgaria Bulgaria

Публикации: 2183
Теми: 113



Активност
0.2%

ALFA ROMEO75|ПОВЕЧЕ КОЛЕГА ОТКОЛКОТО РАБОТНИК


Ел. поща
« Отговор #72 -: Понеделник, 19 Ноември, 2012, 16:28:11 »
ОтговорОтговор

Знаеш ли какъв процент гориво се добива при термичната дестилация?
Ако обърнеш в литри се получава нещо съвсем друго.


Когато бутана е повече от пропана,колата върви по слабо,но е по икономична,ако заредите само пропан,биете секъв бензин на вървеж,но издухвате зареденото за нула време,затова сека газостанция трябва да продава горивото подходящо смесено-не помня какво е точното съотношение.Обаче не е като при бензина и дизела,при газта,колко по върви толко по харчи Намигване

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен
loshdancho
Потребител герой
*****

Рейтинг: +621/-723
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 3614
Теми: 104



Активност
0%


loshdancho
Ел. поща
« Отговор #73 -: Понеделник, 19 Ноември, 2012, 17:21:13 »
ОтговорОтговор

Източник:http://www.gastradebg.com/pagebg.php?P=2&SP=63
(пропан-бутан)

Съгласно БДС 5670-71 в Република България се произвежда въглеводороден втечнен газ от нефт, който се използува като гориво за комунално-битови и енергетични нужди.
Пропан-бутанът при нормални условия (0 оС и 760 мм живачен стълб) е горима газова смес, без цвят и вкус. При незначителни повишавания на налягането или понижаване на температурата той преминава в течност. Свойствата на сместа от въглеводороди са в зависимост от процентното съдържание на отделните съставки в нея.
В течно състояние пропан-бутана е около два пъти по-лек от водата, поради което свободно изплува над нея и създава условия за допълнително изпарение и загазяване на атмосферата.
В газообразно състояние пропан-бутана е около два пъти по-тежък от въздуха.

    LPG и неговите характеристики.





    Какво е пропан-бутан?
   Пропан-бутанът, известен също като LPG /съкращение от първите букви на английските думи втечнен петролен газ/ представлява смес от леки въглеводороди – пропан (C3H8) и бутан (C4H10), които се намират в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане.

    Получаване:
    Извлича се от находища на петрол и природен газ, приблизително 60% от световния добив, а също така около 40% се добива при преработката на нефт в рафинерии.
    Употреба:
    Отличава се с изключително разнообразен набор от приложения: милиони домове, офиси и ферми разчитат него за покриване на голяма част от енергийните си нужди. Непрекъснато се увеличава значението му и като алтернативно транспортно гориво – 5.5 млн. превозни средства по цял свят се захранват с пропан-бутан. В този случай потребителите са привлечени от по-дългия живот на двигателя на автомобила, който осигурява употребата на пропан-бутан, както и от по-ниските експлоатационни разходи. Индустриалният сектор не прави изключение: сред промишлените потребители на пропан-бутан са предприятия от металургичната, керамичната, стъкларската, текстилната, хартиената и много други индустрии, при които е от особено значение точния контрол на температурата, лесното съхранение на енергоносителя и чистото изгаряне. Както и останалите нефтопродукти, пропан-бутанът също намира приложение като суровина в химическата промишленост.
    Предимства:
       Прост химичен строеж на LPG, като основните му съставки пропан (С3Н8) и бутан (С4Н10) имат различни температури на кипене: 45оC за пропана и 0оC за бутана.
        При малко увеличение на налягането или намаление на температурата, пропан-бутанът се втечнява, което позволява лесно съхранение и транспортиране.
       Пропан-бутанът се пренася в течно състояние, а се използва под формата на газ. Това позволява в малък обем да се събере голямо количество енергия – около 12 000 килокалории в един килограм.
        Отсъствието на сяра и ниските емисии на азотни окиси, токсини и фини частици, които се отделят при горене на традиционните горива, превръщат пропан-бутана в един от най-екологично чистите източници на енергия в съвременния свят.
    Партньор на алтернативните енергоизточници:
    Пропан-бутанът се явява не конкуренция, а уникален партньор на възобновимите източници на енергия като слънчевата и вятърната. Автоматичното превключване на съоръженията при необходимост го превръщат в безценен помощник, добавящ топлина или енергия точно когато и колкото това е необходимо.
    Пропан-бутанът и новите технологии:
    В търсенето на по-чисти и по-ефективни източници на енергия на основата на пропан-бутана се разработват нови технологии: горивните клетки и микротурбините. Горивните клетки генерират енергия и топлина на основата на горива чрез електрохимичен процес вместо чрез изгаряне. Клетката превръща химичната енергия на водорода и кислорода в електрическа. Микротурбините предлагат много ниски нива на емитиране на азотни окиси, висока ефективност при използване на отпадъчна топлина и преносимост, която позволява добив на електричество почти навсякъде

Източник:http://www.vitogaz.bg/bg/Society_and_Nature/Physical_and_Chemical_Properties/

В зависимост от предназначението си втечнените въглеводородни газове се произвеждат в три марки: А, Б и В. Произвеждат се и два вида смеси - зимна смес (60% пропан и 40% бутан) и лятна смес (40% пропан и 60% бутан). Те имат свойството да са в газова фаза при обикновена температура и атмосферно налягане, но се втечняват веднага щом бъдат подложени на сравнително слабо налягане.

Share this topic on FacebookShare this topic on Twitter

Активен

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.
Етикети:
Страници: 1 ... 3 4 [5]   Нагоре
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

* Реклама
* Google Plus
* Реклама
driver-bg.eu
Powered by PHP Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal
Валиден XHTML 1.0! Валиден CSS!