Има протести и палатки, та се сетих как ходих през '90 година на някакви протести. И съвсем не е думата за какво са били. Разговарят си хората и аз така с един шофьор на камион. Стана на дума за скоростни кутии и синхронизатори. Доколкото знам роботизираната скоростна кутия няма синхронизатори, ама те са от по-скоро. И този камионджия обясняваше, че първа скорост на никоя кола не е със синхронизатори. Използва се само за потегляне от място и никога не се включва в движение. Има логика в частта, че се включва само при спряло положение. Особено, ако при смяна на предавките се чува шум като от дървообработващи машини. Да не се засегнат трактористите, а ми се струва че са ми симпатични ("великите" шофьори обикновено не са). При ЮМЗ-то има 5 предавки несинхронизирани. Най-често се кара на една предавка и не се сменя в движение (особено, ако не можеш). Качваш наклон на втора и като стигнеш равно спираш на място вкарваш 4 и тръгваш. Някакво решение е.
Помните ли за кое е основният разговор?
Та нямало леки автомобили със синхронизатори на първа предавка (за около 1990 година)?! Започнах да му обяснявам, че всички модели ВАЗ са със синхронизатори и на първа предавка. Дори Москвич-412 " чист" с 85 к.с. също, ако не всички са така поне произвежданите в Ловеч с увеличена горивна камера "дефорсирани" - 80 к.с., те със сигурност. И от едни 20 години (към тази '90 година) има такива коли. Отговорът му беше: - Ти, нямаш право да ми говориш, аз 20 години не съм слизал от камиона! - брей, брей, брей!
Донесох един учебник устройство на автомобила. Дадена рисунка на скоростна кутия на ВАЗ. Обозначено: първичен вал, междинен, вторичен, муфа... Синхронизатор на някоя предавка, синхронизатор на друга. И, о! Изненада! Синхронизатор на първа предавка. Отговорът беше: - Е, сбъркал съм как може да не зная! - ей, майтап, ето отговора:
- Ти, нямаш право да ми говориш, аз 20 години не съм слизал от камиона!
Познато. Когато се даде някаква картинка с въпрос и на многото "велики" шофьори им обясняваш с точен цитат от Закона или Правилника - не било тъй.
Считай какъв шофьор е щом не може да разбера, макар и на място дали предавката е синхронизирана. Но и на учебници нямат вяра. Е, как те са: изначало умни, образовани, вероятно и също толкова можещи.
Обикновено силно крякащите, които не са си купили книжки притежават много и в големи количества изброените качества (най-често пълен комплект).
А бе, кой по това време е намерил да се занимава с дърва?! Патките ми се плашат от тези страшни звуци. О, в грешка съм! Пра-пра бай Цецо раздвижва една Молотовка по двора, не е дървообработка. Е, нека, ще и го пишем в стажа - да нарасне международният.