Форум на българските шофьори

Товарни автомобили => Общ раздел => Темата е започната от: Trucker_Boy - Сряда, 25 Април, 2012, 21:40:46

Заглавие: Теория на икономичното шофиране
Публикувано от: Trucker_Boy - Сряда, 25 Април, 2012, 21:40:46
(http://www.picvalley.net/u/2798/80068567013477336001335379217l0oT5hLug6Lia2HjDKjR.JPG) (http://www.picvalley.net/v.php?p=u/2798/80068567013477336001335379217l0oT5hLug6Lia2HjDKjR.JPG)

Лостът на скоростите се включва прецизно
Лостът не трябва да се обхваща здраво с ръка, той трябва да се избутва с отворена длан напред, респективно да се издърпва назад.
При превключване от нулево положение (3–4 предавка) – палец наляво.
При превключване наляво от нулева (1–2 предавка) – палец нагоре и страничен натиск наляво.
При превключване надясно от нулева (5–6 предавка) – палец надолу и страничен натиск надясно.
Синхронизирайте превключването с лек константен натиск, не ръчкайте лоста. Едва след като зацепващите се зъбни колела започнат да се въртят с еднаква скорост, синхронизаторът позволява включването им. Насилственото включване на предавките е невъзможно. При силово ръчкане процесът на синхронизиране постоянно се прекъсва и започва отново. Това забавя превключването и износва синхронизаторите. Усетете работата на синхронизаторите и превключвайте с минимално усилие върху скоростния лост.
Махнете крака си от педала на съединителя, махнете ръката си от лоста на предавателната кутия. Държането на крака и ръката на тези места може да предизвика ускорено износване на съединителя, повреда в привода на съединителя или в предавателната кутия.

Превключване на автоматизирана предавателна кутия
Използвайте най-високата предавка, когато е възможно. Превключванията на автоматичната предавателна кутия зависят от положението на педала на газта. Върнете леко газта в подходящия момент, за да може кутията да превключи на следващата, по-висока предавка. Избягвайте ускорения на kick-down. Подайте пълна газ едва когато блокиращият съединител на преобразувателя на въртящия момент се затвори. За повишаване на коефициента на полезно действие от определена скорост на превозното средство нагоре преобразувателят на въртящ момент се блокира и прехвърля директно мощността. Това действие се извършва в зависимост от скоростта и натоварването в диапазона от 5 до 35 км/ч. До този момент на превключване (усеща се като лек удар от превключване) трябва да се ускорява само на частична газ, за да се намали загубата на мощност от приплъзване.

Предвидливо управление
Равномерно шофиране
Ако избегнете резките отклонения в скоростта на движение и пиковите ускорения, то средната ви скорост ще се увеличи и ще се намали разходът на гориво.

Избягване на ненужните спирания

Едно бавно и плавно, адекватно преценено по-нататъшно движение вместо спиране (например преди светофара) е икономически по-изгодно и не натоварва силовата верига. Ако автомобилът се ,,изтърколи" с ниска скорост към червения светофар, защото сте отнели газта навреме, вие пестите по следните причини:
– при ,,изтърколването" двигателят преминава в режим на принудителен празен ход и нулево впръскване на гориво;
– не е необходимо да задействате спирачките и икономисвате от износване на фрикционен материал;
– стигате до светофара на следващия зелен сигнал, когато автобусът все още се движи, и така пестите гориво, понеже не се налага да ускорявате тежкия автобус отново от място.

Избягване на ненужните натискания на спирачката

При всяко натискане на спирачката енергията от движението се превръща в топлина. При последващо ускорение тази отделена в пространството енергия трябва да се компенсира и да се произведе отново за сметка на допълнително изразходеното гориво.

Икономично спиране
При намаляване на скоростта и спиране използвайте основно неизносваемите спирачки – електрическия или хидравличен ретардер, константдроселите, моторната спирачка. Чак след това натиснете педала на работната спирачка само за да спрете автобуса окончателно.
С всяко избегнато натискане на спирачния педал се спестява гориво. Но внимавайте при поледица – в интерес на пътната безопасност е по-добре да разчитате на фино дозирана употреба на работната спирачка.

Използвайте натрупаната инерция
Преди да стигнете до най-ниското място на пътя пред изкачване, отпуснете навреме спирачката и използвайте инерцията – подайте навреме газ за запазване на кинетичната енергията на автобуса за преодоляване на предстоящия наклон.
Отпускайте навреме газта, например преди на напуснете магистралата. Инертността на масата на един автобус е толкова голяма, че ако пътният трафик го позволява, може да отнемете газта 800 м преди изхода от магистралата. Загубата на време в този случай е минимална и си заслужава с оглед на спестеното гориво.

Спазвайте дистанция
Дистанцията на един автобус от движещото се отпред превозно средство трябва да е в рамките на 3 сек. Това означава, че за да стигнете до мястото, където се намира предният участник в движението, трябва да можете да преброите ,,21–22–23". При скорост от 100 км/ч,това са около 75–100 м дистанция. Със сигурност при една по-голяма дистанция друго превозно средство ще се изкуши да заеме празното пространство пред вас. Но това проблем ли е? По-бързите автомобили изчезват така или иначе на хоризонта и за вашия график е без значение кога ще ви изпреварят.

Вмъквайте се енергично
в потока автомобили
При навлизане в усилен трафик – например при навлизане на автомагистрала, ако е необходимо, използвайте пълната мощност на двигателя. Включването в трафика ,,от раз" ще ви спести излишното намаляване или дори спиране, за да дадете път на автомобилите с предимство.

Планирайте предварително маршрута си на движение
Един старателно планиран маршрут с реалистично заложен график на движение спестява на вас и вашите пътници много стрес и досада при пътуването. Избягването на задръстени с трафик трасета и светофари, наличието на добра пътна настилка и инфраструктура, както и избор на маршрут с по-подходящата топография се изплащат със забележима икономия на гориво.  
(http://www.picvalley.net/u/1723/168195224119680388871335379330nBBWDgeA4dErOtPaamGU.JPG) (http://www.picvalley.net/v.php?p=u/1723/168195224119680388871335379330nBBWDgeA4dErOtPaamGU.JPG)
Източник: www.kamioni.bg
Заглавие: Re:Теория на икономичното шофиране
Публикувано от: Бриги Магнито - Неделя, 06 Май, 2012, 16:21:30
Бацета мъцнете у туй теме бре,на състезание,че се влачим и ми требва стратегийка да врътнем неква ,та да ги сразим.
Заглавие: Re:Теория на икономичното шофиране
Публикувано от: BigRig - Четвъртък, 10 Май, 2012, 18:58:13
Колега , много добри неща си сложил ...жалко , че не влизат в главите на много хора!
Заглавие: Re:Теория на икономичното шофиране
Публикувано от: kron - Петък, 11 Май, 2012, 06:51:45
Добре си го написал колега :),но като гледам едно 80%от колегите не спазват тези правила.Честно казано аз се старая да се предържан към тези правила но по някога и аз сам в тея 80% ;D