• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Напрежение на бушоните.

Започната от loshdancho, Събота, 07 Декември, 2013, 23:34:48

« назад - напред »

0 Потребители и 2 гости преглеждат тази тема.

loshdancho

Масово се продават бушони , на които е означен само ампеража( 5,7,8,10......А) и никъде не пише  за  какъв волтаж са предназначени.
А, по закона на Ом излиза че при еднакъв ампераж и верига с различно напрежение могат да понесат и консуматор с различно  съпротивление.
Или с по-прости думи.
Ако един бушон е 12V 5A може  да понесе два пъти по-голям консуматор ако го сложим на верига с напрежение 24V.
Или се бъркам ?
Въртят ми се такива едни мисли, тъй като на оригиналните бушони е написано 32V , а на ментетата само ампеража.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: loshdancho - Събота, 07 Декември, 2013, 23:34:48
Масово се продават бушони , на които е означен само ампеража( 5,7,8,10......А) и никъде не пише  за  какъв волтаж са предназначени.
А, по закона на Ом излиза че при еднакъв ампераж и верига с различно напрежение могат да понесат и консуматор с различно  съпротивление.

     С по-голямо напрежение и при същия ток можеш да включиш по-голям консуматор. Затова на камионите и автобусите е 24 Волта инсталацията, за да бъдат токовете наполовина по-малки и съответно, сечението на проводниците.


Цитат на: loshdancho - Събота, 07 Декември, 2013, 23:34:48
Или с по-прости думи.
Ако един бушон е 12V 5A може  да понесе два пъти по-голям консуматор ако го сложим на верига с напрежение 24V.
Или се бъркам?

     На 12 Волта и 5 Ампера бушон ще издържа консуматор 60 Вата, съответно на 24 Волта - 120 Вата. Обаче все си е 5 Ампера. Напълно са заменяеми и могат да се използват и при двете инсталации.


Цитат на: loshdancho - Събота, 07 Декември, 2013, 23:34:48
Въртят ми се такива едни мисли, тъй като на оригиналните бушони е написано 32V , а на ментетата само ампеража.

     Не съм сигурен каква роля играе напрежението. Няма значение и определено няма разлика между 12/24 Волта.


     П.П. Предлагам да променим в заглавието "Волтаж" в "Напрежение"  - по е правилно!
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

loshdancho

ЦитатНа 12 Волта и 5 Ампера бушон ще издържа консуматор 60 Вата, съответно на 24 Волта 120 Вата. Обаче все си е 5 Ампера. Напълно са заменяеми и могат да се използват и при двете инсталации.
Е да де,,  но това за мен означава, че ако при 12V можеш да закачиш на 5А бушон 12 крушки по 5W то ако го сложиш  същия на 24V  крушките стават 24.
Как ще се отрази това на  инсталацията?
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: loshdancho - Неделя, 08 Декември, 2013, 00:22:17
Е да де,,  но това за мен означава, че ако при 12V можеш да закачиш на 5А бушон 12 крушки по 5W то ако го сложиш  същия на 24V  крушките стават 24.
Как ще се отрази това на  инсталацията?

     Един и същ кабел който е на лека кола и захранва консуматор 60 Вата, на 12 Волта. Същия може да захранва 120 Вата, при 24 Волта инсталация. Единствено изолацията може да бъде по-голяма, защото са по-лесни "утечките" ток при по-голямо напрежение.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

loshdancho

Така донякъде ми станаха ясни нещата, но това сравнение  с ватовете не ми вдъхва доверие, защото ,би трябвало да се мери съпротивлението на консуматора.
Искам да кажа, че една крушка от 12V  5W има Два пъти по-малко съпротивление от тази на 24 5W.
  Ако свържем две 5W 24V крушки успоредно ще получим същото съпротивление.
Но, защо тогава човека се изказва така?

Цитат
Re: Sandero 1.2i 16V D4F и 1.4 МРi 8V K7J - DareDevil

Мнениеот sam1955 » Пон Юни Пон, 11 Юни 2012 20:39:20 +0000, 2012 8:39 pm
Според мен твърдо да ! В никакъв случай на инсталации с по-високо от 32 волта напрежение! На предпазителя дори да пише 5A / 250 V той може да се ползва при напрежения не по- високи от 250 V ,т.е този предпазител може да се ползва при напрежения примерно 5, 12, 24 ,32 и т.н. но само до 250 V. Токът на задействане и при 5, 12 ,24 ,32 V и дори при 250V остава един и същ т.е. означения върху предпазителя/5A/. Всъщност 5А са си 5А и не зависят от напрежението означено на предпазителя.
Ако е поставен във верига с 12 V то максимално консумираната мощност ще е равна на 12V х 5A = 60 W.
Ако е поставен във верига с 24 V то максимално консумираната мощност ще е равна на 24V х 5A = 120 W.
Ако е поставен във верига с 32 V то максимално консумираната мощност ще е равна на 32V х 5A = 160 W.
Ако е поставен във верига с 250 V то максимално консумираната мощност ще е равна на 250V х 5A = 1250 W.
Опасно е да се заменят предпазители с такива за по-голям ток. Опасно също е и да се полват нисковолтови придпазители във вериги с по-високо от означеното върху тях напрежение.
Дано съм ясен и с това полезен.
Поздрави.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: loshdancho - Неделя, 08 Декември, 2013, 01:35:20
Така донякъде ми станаха ясни нещата, но това сравнение  с ватовете не ми вдъхва доверие, защото ,би трябвало да се мери съпротивлението на консуматора.
Искам да кажа, че една крушка от 12V  5W има Два пъти по-малко съпротивление от тази на 24 5W.
  Ако свържем две 5W 24V крушки успоредно ще получим същото съпротивление.

     За свързването е така, ако не вярваш, че като пише на крушката 5 Вата, мериш и съпротивлението (като загрееш жичката до работна температура, инак ще измериш по-малко съпротивление) и ще й сметнеш мощността при съответното напрежение.



Цитат на: loshdancho - Неделя, 08 Декември, 2013, 01:35:20

Но, защо тогава човека се изказва така?

Цитат
Re: Sandero 1.2i 16V D4F и 1.4 МРi 8V K7J - DareDevil

Мнениеот sam1955 » Пон Юни Пон, 11 Юни 2012 20:39:20 +0000, 2012 8:39 pm
Според мен твърдо да ! В никакъв случай на инсталации с по-високо от 32 волта напрежение! На предпазителя дори да пише 5A / 250 V той може да се ползва при напрежения не по- високи от 250 V...
...Опасно също е и да се ползват нисковолтови предпазители във вериги с по-високо от означеното върху тях напрежение.

     Не виждам къде има разминаване с моето мнение. Отворих предпазителите действително пише 32 Волта. На леката ми кола мисля, че пишеше 250 Волта. Не намирам никакъв проблем на предпазител 10 Волта, да го използваш за 12, 24 и малко повече. Дори и при 250 Волта, стига да не го пипаш, може да няма добра изолация.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

American

Цитат на: loshdancho - Събота, 07 Декември, 2013, 23:34:48
Ако един бушон е 12V 5A може  да понесе два пъти по-голям консуматор ако го сложим на верига с напрежение 24V.
Или се бъркам ?

Абсолютно верно. Можеби е по-добре бушоните да се означават с Watts, ако не е посочено напрежението.
Тук един калкулатор, има три полета, попълни две и остави празно това което искаш да получиш.
http://www.supercircuits.com/resources/tools/volts-watts-amps-converter
smoking gun

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: American - Неделя, 08 Декември, 2013, 03:44:33
... Може би е по-добре бушоните да се означават с Watts, ако не е посочено напрежението.

     Въобще не може да се говори за мощност при предпазителите. На тази логика 250 Волта и 10 Ампера са 2 500 Вата. Ако го ползваме до 10 Волта този бушон означава, че тези 2,5 кВт да пропуска 250 А ток. И да питам бърка ли го този 10 А бушон 250 А?!

     Тази "екстра" напрежение, не ми е ясна и със сигурност е доста разтеглива. Докато тока е точно определен и при крайно натоварване може да е за 25, 250 Вата или 25 килоВата в зависимост от електро движещото напрежение!
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

admin

Хубаво си правите изчисления, но имайте предвид, че всяка електрическа крушка с нажежаема жичка консумира до 10 пъти по-голям ток в момента на включването. Съответно бушоните са изчислени да понесат това претоварване.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

Mandor

Не разбирам какъв е проблема? Бушона се нормира за максимална сила на тока- Ампери, при които изключва (изгаря). Дали ще е на 12, 24 или 220 волта, за големината на тока няма никакво значение. 5А предпазител може да понесе само 5А.

Този бушон може да понесе 20А, въпреки че е за мрежи 10 КV, има ги по трафопостовете.

Да пишеш на български с латински букви е все едно да пишеш с лайна по стената - чете се, но не е приятно.
Продавам 405,бензин,на части
На шестия ден Господ видя, че не може да направи всичко и създаде инженерите.

loshdancho

Проблема е , че има доста ментета по магазините, от които горят инсталации.
Та аз непросветения си мислех, че  има зависимост от напрежението...
Дори да съм учил и да знам закона на Ом  се подведох по надписа на оригиналните бушони, който е 32V.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

Mandor

Напрежението има значение, доколкото има пробивно разстояние. То е различно за различните среди, и е разстоянието на което при което тока преминава през средата. Така че ако сложиш предпазителя за 32V на 220 V примерно, при изгаряне може и да прескочи искра.
Накратко- предпазителя може да се използва за напрежението, което е написано на него, или по-ниско. Стойността на тока, написана на него е максималната, която може да понесе. Тя е постоянна, независимо от напрежението.
Да пишеш на български с латински букви е все едно да пишеш с лайна по стената - чете се, но не е приятно.
Продавам 405,бензин,на части
На шестия ден Господ видя, че не може да направи всичко и създаде инженерите.

Красимир Тодоров

Какво му е разтегливото на напрежението. Колко е по-напрегнато полето, толкова по-далеч ще иде тока. Повече напрежение, по-дълги кабели, при еднакво сечение, с по-малки загуби и обратно. Относно бушоните - само в ампери, напрежението нема нищо общо
И да 250волта по 10 ампера са 2500вата, за обратното ще ти трябва кабел като арматурно желязо. Не е невъзможно, но някакси не е практично.

Още се чудя, къде е оная дупка в кабелите, дето минава тока през нея  ;D

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: Красимир Тодоров - Понеделник, 09 Декември, 2013, 16:06:56
Какво му е разтегливото на напрежението.

     Извадил си го от контекста. Примера беше, ако е за 10 Волта бушона, едва ли е проблем да го сложиш на 30 Волта. За силата на тока не може да е по-малко нито по-голямо. За бушон който ограничава на 10 А. Не "върви" да сложи 8 А, нито 12 А. Това е за "разтегливостта".



Цитат на: Красимир Тодоров - Понеделник, 09 Декември, 2013, 16:06:56
Още се чудя, къде е оная дупка в кабелите, дето минава тока през нея  ;D

      По-скоро в дупката не тече. Токът тече по външната част на проводника, все едно по тръба. И колкото е по-високо напрежението, толкова е по-изразено това. Един колега (шофьор) скоро ми каза, че затова се използват многожилните кабели. Имат много повече сечение през което свободно протича тока.


     Опитах се да прочета "два реда някъде". Как точно сработва стопяем предпазител. Не намерих, ще кажа как си го представям.
     Когато тока е нормален за веригата, напрежението между краищата на самия бушон, което се нарича пад на напрежение на елемента в електрическата верига (възможно е Данчо по това да се бърка). Когато токът стигне пределът за веригата, бушона почва да загрява, оттам нараства съпротивлението. А колкото е по-голямо в последователно включена верига, то мощността се увеличава и пада на напрежение (по-голямата част от напрежението на цялата верига се пада на този елемент). Величините големина на ток, напрежение и съпротивление са свързани. Само две могат да се променят, третата произлиза от другите две. Като продължава да се нагрява жичката, започват и окислителни процеси. Намалява проводимостта, нараства съпротивлението. Започва нелинейно да нараства отделяната мощност в бушона и той прекъсва. Това може да стане за по-малко от секунда.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

gadinka

Доколкото знам, се делят ватовете на волтажа и се получава ампеража. Тоест имаш крушка 10 вата мощност на 12 волта напрежение и получаваш 0,83А. Сумират се всички възможни мощности, захранвани от даден предпазител, делят се на волтажа и не бива да надвишават указаните ампери на предпазителя.

gadinka