... Товарил съм в Германия и ми направи впечатление, че човекът с мотокара си носеше лист хартия, рулетка и много внимателно мереше разстоянията и слагаше подложки против хлъзгане на точно определени места и след това качваше товара.
Това всъщност е много добре за шофьора. Много често в Германия схемата на товаренето е съгласувана с тяхната служба BAG и ако е натоварен по тази схема няма как шофьор да бъде глобен. Друга страна която нейният президент е много "загрижен" за шофьорите - Макрон. При тях, ако има правилно и грешно ще те натоварят грешно. Ако е брезент и има възможност да се натовари от едната страна, ще е отдясно, в почти всички останали от двете страни. В Германия и Австрия как товарят и разтоварват почти винаги отляво?
Много често притесненията са претоварване на оста на диференциала, само че има и минимално натоварване. На много места не се интересуват, водачът се заинтересува когато забоксува, ама в Швейцария направо си глобяват. Изискванията са да са поне 25% от общата маса да бъде там, алинея (3).
За единична ос може да се говори когато е на повече от 1,8 метра една от друга и тогава може да се натоварва до 10 тона. Много често си нямат на идея, че при по-малко разстояние от 1,8 метра са по-различни. Разстояние при група оси, като не съм сигурен дали е българска или руска, по-долу се наричат двойни и тройни оси е 1,31 метра, в интервала 1,3 и 1,8 метра.
НАРЕДБА № 11 ОТ 3 ЮЛИ 2001 Г. ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ИЗВЪНГАБАРИТНИ И/ИЛИ ТЕЖКИ ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 67 ОТ 2007 Г.)Чл. 7. (1) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2007 г.) Допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл. 6, ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е за:
1. единична ос - незадвижваща - 10 t;
2. сумата от натоварванията на ос на една двойна ос на ремаркета и полуремаркета, когато разстоянието между осите е:
а) по-малко от 1,0 m - 11 t;
б) от 1,0 включително до 1,3 m - 16 t;
в) от 1,3 включително до 1,8 m - 18 t;
г) равно или по-голямо от 1,8 m - 20 t;
3. сумата от натоварванията на ос на една тройна ос на ремаркета и полуремаркета, когато разстоянието между осите е:
а) равно или по-малко от 1,3 m - 21 t;
б) над 1,3 m - 24 t;4. единична ос - задвижваща:
а) на ППС при условията на чл. 6, ал. 1, т. 2 и 3 - 11,5 t;
б) на ППС при условията на чл. 6, ал. 1, т. 4, 5, 6 и 7 - 11,5 t;
5. сумата от натоварванията на ос на една двойна ос на моторни превозни средства, когато разстоянието между осите е:
а) по-малко от 1 m - 11,5 t;
б) от 1,0 включително до 1,3 m - 16 t;
в) от 1,3 включително до 1,8 m - 18 t (19 t);6. сумата от натоварванията на ос на една тройна ос на моторни превозни средства, когато разстоянието между осите е:
а) равно или по-малко от 1,3 m - 21 t;
б) над 1,3 m - 24 t.(2) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2007 г.) Допустимото максимално натоварване на ос за ППС без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, които не са дадени в приложение № 2, е за:
1. единична ос, незадвижваща или задвижваща - 10 t;
2. сумата от натоварванията на ос на една двойна ос, когато разстоянието между осите е:
а) по-малко от 1,3 m - 13 t;
б) от 1,3 m включително до 1,4 m - 16 t;
в) от 1,4 m включително до 1,8 m - 18 t;
г) равно или по-голямо от 1,8 m - 20 t;
3. сумата от натоварванията на ос на една тройна ос, когато разстоянието между осите е:
а) равно или по-малко от 1,3 m - 19,5 t;
б) над 1,3 m - 24 t.
(3) Натоварването на задвижващата ос или на задвижващите оси на моторни превозни средства или на състав от ППС не трябва да бъде по-малко от 25 на сто от общата маса на моторното превозно средство или на състава от ППС.(4) (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2007 г.) Стойността в скоби по ал. 1, т. 5, буква "в" се отнася за случаите, когато задвижващата ос е оборудвана със сдвоени гуми и пневматично окачване или окачване, което е признато за еквивалентно, в съответствие с изискванията, посочени в приложение № 1, или когато всяка задвижваща ос е оборудвана със сдвоени гуми и максималното натоварване на всяка ос не надвишава 9,5 t.