• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Бензин, Газ, Дизел и Метан - митове и реалности

Започната от admin, Събота, 20 Август, 2011, 18:40:25

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Какво гориво най-често използвате?

Бензин
19 (23.2%)
Дизел
39 (47.6%)
Пропан-бутан
20 (24.4%)
Метан
3 (3.7%)
Друго
1 (1.2%)
Нямам мнение
0 (0%)

Общ брой гласове: 81

dimich87

Ако трябва да се сравняват трите вида горива е много сложно. Разхода на горене е много специфичен. Отделно че имат и различна калоричност различните горива. По изчисления взаимозаменяемостта при еднаква мощност на двигателя е следната:
1л дизел=1,1л безин
1л бензин=1,6л Пропан-бутан.
Само че на практика се получава друга бира. При вкарването на пропан-бутан в бензинов двигател мощността на двигателя намалява, което довежда до по-висока степен на използване на мощността, от което следва и по-нисък специфичен разход.
Отделно че октановото число на пропан-бутана е по-високо и изгарянето може да бъде по-ефективно.
От всичките тези предимства на пропан-бутана съотношението реално за един двигател е 1л бензин=1,3л пропан-бутан.
Така ако се направи сметка за един и същи автомобил който гори 10л бензин =25,30лв/100км, на пропан бутан 13л*1,39=18,07лв/100км. Така разликата е 7лв/100км.
За автомобили който разхода им е по-малък на бензин и разликата в левова равностойност е по-малка. На баща ми колата дава разлика 3-4лв/100км. За 10000км са 400лв, но пък има доста проблеми с колата докато върви на газ. От известно време я кара само на бензин.

dimich87


loshdancho

Да добавя, тетраетилолово е добавка за постигане на октановото число...
Не е за да смазва клапаните.
Поради естеството на добив на бензина(термичен крекинг и фракционна дестилация)
При дестилацията се добиват много малки количества бензин (октан).
При термичният крекинг се накъсват молекулите на по-тежките фракции до достигане на желаните.
В случая това е ОКТАН(бензин).
Но поради слабата  химична връзка между самите атоми се наблюдава преминаването му в друго химично вещество (разлагането му). И се отделят смоли, които задръстват  горивната система.
Това се избягва само когато редовно се подменя горивото в резервоара.
2-3мес. са много да стои  бензин в резервоар..... Ако при смяната на дадена част , когато изсъхне има бели налепи, то това е в резултат на разлагането на бензина.

Димич Газта няма октаново число!
Октановото число изразява детонационната устойчивост на бензина.
Газта е друго химично вещество и няма детонационна устойчивост. просто при него скоростта на горене  не се променя в такива големи граници както при бензина.

Май съм в грешка излиза, че се мери и на газта детонационна устойчивост.....



ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

driver1

   Мислех, че знам това-онова за работата на двигателите на газ. След противоречивите коментари по-горе не съм съвсем сигурен в това. :)
   Все пак, при толкова посочени предимства и все повече задълбочаваща се криза с цените на горивата все още не могат да се наложат като масово предпочитано гориво и не се произвеждат коли с двигатели произведени за експлоатация изцяло на газ.
   Нещо повече - има страни, където това е забранено.

loshdancho

Самата газ е смес от газовете пропан и бутан, и в зависимост от процентите са възможни измами  по бензиностанциите.
Принцип (забравил съм с времето) единият газ е способен да се възпламенява другият е по калоричен и дава мощността  на двигателя.
Същевременно единият е по-тежък.
И като сложим това, че се продават на литри , а се купуват а килограми измамата е сигурна.

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

admin

Цитат на: driver1 - Неделя, 11 Ноември, 2012, 14:23:13
 ДА, ама - НЕ! Разхода на бензин и на газ далече не е еднакъв. На газ ресурсът на двигателя намалява и времето за ремонт настъпва по-скоро. За другите негативи е излишно да споменавам, всеки ги знае - загуба на пъргавина, мощност и т.н. Моето мнение е, че при сегашните цени е оправдано за такси, но не и за личен автомобил.

И други са ти писали по темата, но да те питам и аз. Въз основа на личен опит ли твърдиш, че "На газ ресурсът на двигателя намалява и времето за ремонт настъпва по-скоро"? Защото съм имал всевъзможни коли и мога да те уверя, че това не е вярно и че от дизелов двигател по-голям боклук до момента не съм срещал. Може би има някаква тръпка единствено в нов автомобил с дизелов двигател, но не съм имал възможност да си купя такъв.

Цитат на: loshdancho - Неделя, 11 Ноември, 2012, 18:00:31
Самата газ е смес от газовете пропан и бутан, и в зависимост от процентите са възможни измами  по бензиностанциите.
Принцип (забравил съм с времето) единият газ е способен да се възпламенява другият е по калоричен и дава мощността  на двигателя.
Същевременно единият е по-тежък.
И като сложим това, че се продават на литри , а се купуват а килограми измамата е сигурна.

И каква е връзката с това дали се купуват на килограми или на литри? Аз като зареждам метан на килограм, да не би да ме е излъгал някой? Просто знам колко ми събира бутилката и виждам при празна бутилка колко зареждам. Докато при бензин и нафта винаги има вариант да те излъжат.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

loshdancho

Метане е еднородно химично вещетво.
Пропанбутана е смес от 2 вещества с  подобни свойства, но различни по тегло и обем.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

admin

Цитат на: loshdancho - Неделя, 11 Ноември, 2012, 18:59:29
Метане е еднородно химично вещетво.
Пропанбутана е смес от 2 вещества с  подобни свойства, но различни по тегло и обем.

Същата работа. Като карах на пропан-бутан преди години си бях махнал поплавъка и зареждаше 59.5 литра в 60-литрова бутилка. Леко опасно по принцип, но нямаше друг начин. Просто докарваха газ веднъж в седмицата и трябваше да се зарежда повече. Та в тази връзка искам да кажа, че винаги си зареждаше около 59.5 литра. А какво е било съотношението между пропан и бутан вече не мога да ти кажа.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

loshdancho

Значи, цената за различните смеси е различна в Нефтохим,  По леките смеси- са по малко калорични , но по обемни на литраж.
По тежките смеси са по-калорични,но  по-трудно пали колата студена, и са по-скъпи като закупна  цена в Нефтохим.
Та така си купуваш нещо без да знаеш- какво е то.

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

admin

Сега ми хрумна, че голямата измама става при зареждане на бутилки с пропан-бутан за домашно ползване. Акцизът на този пропан-бутан би трябвало да е нулев и се чудя защо плащаме същата цена?
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

kkkvd

Цитат на: loshdancho - Неделя, 11 Ноември, 2012, 20:00:33
Значи, цената за различните смеси е различна в Нефтохим,  По леките смеси- са по малко калорични , но по обемни на литраж.
По тежките смеси са по-калорични....
Дали нафтата е по-калорична от бензина? Така излиза според теб :) На мен ми се струва точно обратното...
Относно цената, най-скъпи БИ трябвало да са най-леките горива трябва да са най-скъпи и обратно нафта и мазут трябва да са по-скъпи... тъй като леките са по-високо на "дистилационната колона" и консумират повече енергия за да се произведат

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: kkkvd-Krasimir Todorov - Четвъртък, 15 Ноември, 2012, 18:27:01
Дали нафтата е по-калорична от бензина? Така излиза според теб :) На мен ми се струва точно обратното...
Относно цената, най-скъпи БИ трябвало да са най-леките горива трябва да са най-скъпи и обратно нафта и мазут трябва да са по-скъпи... тъй като леките са по-високо на "дистилационната колона" и консумират повече енергия за да се произведат

     Най-ниска е на нафта - 44,8 МДж/кг (мега Джаул за килограм, не на литър!!!), бензин - 47,3 МДж/кг, бутан 49,5 МДж/кг, пропан 50,35 МДж/кг и метан 55,5 МДж/кг. Приблизително са еднакви, на масово използваните. Но някой, са с много различни плътности и съответно обем. На времето пресметнах, че с двигател на твърдо гориво, за пътя Плевен - София, ще са ми необходими около 20 кг дърва. Един кубически метър е около 500 кг сухи дърва, не е лоша цената.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

loshdancho

Цитат на: kkkvd-Krasimir Todorov - Четвъртък, 15 Ноември, 2012, 18:27:01
Дали нафтата е по-калорична от бензина? Така излиза според теб :) На мен ми се струва точно обратното...
Относно цената, най-скъпи БИ трябвало да са най-леките горива трябва да са най-скъпи и обратно нафта и мазут трябва да са по-скъпи... тъй като леките са по-високо на "дистилационната колона" и консумират повече енергия за да се произведат

Знаеш ли какъв процент гориво се добива при термичната дестилация?

ЦитатНай-ниска е на нафта - 44,8 МДж/кг (мега Джаул за килограм, не на литър!!!), бензин - 47,3 МДж/кг, бутан 49,5 МДж/кг, пропан 50,35 МДж/кг и метан 55,5 МДж/кг. Приблизително са еднакви, на масово използваните. Но някой, са с много различни плътности и съответно обем. На времето пресметнах, че с двигател на твърдо гориво, за пътя Плевен - София, ще са ми необходими около 20 кг дърва. Един кубически метър е около 500 кг сухи дърва, не е лоша цената.
Ако обърнеш в литри се получава нещо съвсем друго.

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

ivopifeca

Цитат на: loshdancho - Понеделник, 19 Ноември, 2012, 07:15:07
Знаеш ли какъв процент гориво се добива при термичната дестилация?
Ако обърнеш в литри се получава нещо съвсем друго.


Когато бутана е повече от пропана,колата върви по слабо,но е по икономична,ако заредите само пропан,биете секъв бензин на вървеж,но издухвате зареденото за нула време,затова сека газостанция трябва да продава горивото подходящо смесено-не помня какво е точното съотношение.Обаче не е като при бензина и дизела,при газта,колко по върви толко по харчи ;)

loshdancho

Източник:http://www.gastradebg.com/pagebg.php?P=2&SP=63
(пропан-бутан)

Съгласно БДС 5670-71 в Република България се произвежда въглеводороден втечнен газ от нефт, който се използува като гориво за комунално-битови и енергетични нужди.
Пропан-бутанът при нормални условия (0 оС и 760 мм живачен стълб) е горима газова смес, без цвят и вкус. При незначителни повишавания на налягането или понижаване на температурата той преминава в течност. Свойствата на сместа от въглеводороди са в зависимост от процентното съдържание на отделните съставки в нея.
В течно състояние пропан-бутана е около два пъти по-лек от водата, поради което свободно изплува над нея и създава условия за допълнително изпарение и загазяване на атмосферата.
В газообразно състояние пропан-бутана е около два пъти по-тежък от въздуха.

   LPG и неговите характеристики.





   Какво е пропан-бутан?
  Пропан-бутанът, известен също като LPG /съкращение от първите букви на английските думи втечнен петролен газ/ представлява смес от леки въглеводороди – пропан (C3H8) и бутан (C4H10), които се намират в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане.

   Получаване:
   Извлича се от находища на петрол и природен газ, приблизително 60% от световния добив, а също така около 40% се добива при преработката на нефт в рафинерии.
   Употреба:
   Отличава се с изключително разнообразен набор от приложения: милиони домове, офиси и ферми разчитат него за покриване на голяма част от енергийните си нужди. Непрекъснато се увеличава значението му и като алтернативно транспортно гориво – 5.5 млн. превозни средства по цял свят се захранват с пропан-бутан. В този случай потребителите са привлечени от по-дългия живот на двигателя на автомобила, който осигурява употребата на пропан-бутан, както и от по-ниските експлоатационни разходи. Индустриалният сектор не прави изключение: сред промишлените потребители на пропан-бутан са предприятия от металургичната, керамичната, стъкларската, текстилната, хартиената и много други индустрии, при които е от особено значение точния контрол на температурата, лесното съхранение на енергоносителя и чистото изгаряне. Както и останалите нефтопродукти, пропан-бутанът също намира приложение като суровина в химическата промишленост.
   Предимства:
      Прост химичен строеж на LPG, като основните му съставки пропан (С3Н8) и бутан (С4Н10) имат различни температури на кипене: 45оC за пропана и 0оC за бутана.
       При малко увеличение на налягането или намаление на температурата, пропан-бутанът се втечнява, което позволява лесно съхранение и транспортиране.
      Пропан-бутанът се пренася в течно състояние, а се използва под формата на газ. Това позволява в малък обем да се събере голямо количество енергия – около 12 000 килокалории в един килограм.
       Отсъствието на сяра и ниските емисии на азотни окиси, токсини и фини частици, които се отделят при горене на традиционните горива, превръщат пропан-бутана в един от най-екологично чистите източници на енергия в съвременния свят.
   Партньор на алтернативните енергоизточници:
   Пропан-бутанът се явява не конкуренция, а уникален партньор на възобновимите източници на енергия като слънчевата и вятърната. Автоматичното превключване на съоръженията при необходимост го превръщат в безценен помощник, добавящ топлина или енергия точно когато и колкото това е необходимо.
   Пропан-бутанът и новите технологии:
   В търсенето на по-чисти и по-ефективни източници на енергия на основата на пропан-бутана се разработват нови технологии: горивните клетки и микротурбините. Горивните клетки генерират енергия и топлина на основата на горива чрез електрохимичен процес вместо чрез изгаряне. Клетката превръща химичната енергия на водорода и кислорода в електрическа. Микротурбините предлагат много ниски нива на емитиране на азотни окиси, висока ефективност при използване на отпадъчна топлина и преносимост, която позволява добив на електричество почти навсякъде

Източник:http://www.vitogaz.bg/bg/Society_and_Nature/Physical_and_Chemical_Properties/

В зависимост от предназначението си втечнените въглеводородни газове се произвеждат в три марки: А, Б и В. Произвеждат се и два вида смеси - зимна смес (60% пропан и 40% бутан) и лятна смес (40% пропан и 60% бутан). Те имат свойството да са в газова фаза при обикновена температура и атмосферно налягане, но се втечняват веднага щом бъдат подложени на сравнително слабо налягане.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.