• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Ограничител на скоростта

Започната от mischon, Сряда, 16 Януари, 2013, 21:59:10

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

dimich87

Икономията е много относително нещо и не е обвързана със скоростта, а с натоварването (използвана мощност) и специфичен разход на гориво.
Натоварването според наклона на пътя може да бъде както много голяма, така и много малка. Специфичния разход на гориво е най-важен. Има една гориво-икономична характеристика. От нея може да се определи кога е най-икономичен автомобила. Около 40-70% от мощността на дизеловия двигател когато се използва е най-икономичен, съответно в подобен диапазон и на оборотите.
Примерно двигателя е 400kw. Когато се ползват от 160-280kw от двигателя за да се поддържа скоростта в диапазона на оборото, ако максималните са 2500об/мин, от 1000 до 1750 об/мин.
Ако примерно се ползват на една скорост 250kw при 1100об/мин на една предавка със скорост 80км/ч и се премине на по-ниска, мощността е относително същата, но оборотите са пи-високи около 1500об/мин.
При тези условия разхода на гориво е един и същи.
При промяна на скоростта и наклона на пътя мощността също се променя. Много голямо влияние оказва и челното съпротивление. До около 50км/ч не е съществено, но над тази скорост става доста сериозна бариера.
От тука идва една съществена разлика между автомобилите с разлизна мощност. Ако приемем че имаме един камион с мощност 200 kw., от които са дстатъчни да се движи с 50км/ч около 100kw Това са 50% от мощността, което означава че има най-нисък специфичен разход около 200g/kwh, и двигател с мощност 300kw, от кото също се ползват 100kw за да се движи с 50км/ч, но това са едва 33% от мощността и специфичния разход на гориво е около 230g/kwh. При първия случай разкода за изминаване на 100км за един час ще е 40кг говиро, а във втория 46кг гориво.
Ако приемем скоростта че се е увеличила на 70км/ч, необходимата мощност ще е около 180kw за реализиране на скоростта, в първия случаи това са 90% от мощността, където специфичния разход на гориво е около 230g/kwh. Във втория случаи има използвани 60% от мощността и специфичния разход на гориво е около 200g/kw. Така за изминаване на 100км в първия случай ще са необходими 59кг гориво, а във втория 50кг гориво.

Данните са за камион а обща маса около 50т. За по-малко натоварване на камиона разхода на гориво ще е доста по малък и горивото съм го сметнал в кг. За да стане в литри трябва да се умножи по плънтостта на горивото. Дизела може да се пиеме 1л=0,8кг.
С примера исках да покажа че мощността на двигателя е много важна за това коя скорост е по-икономична. Става въпрос за сравнение на един и същи камион, с еднакъв товар и с различни по мощност двигатели.

dimich87


vents

Малко в страни от темата смятам,че нещо се е объркало в самия замисъл на тоз чорбаджия.Ограничението на скоростта и икономията на гориво са колкото близки неща,толкова и далечни.Като имаш ограничение на 85 км да речем не означава,че не можеш да пържиш по баира.В голяма степен зависи от задкормилното устроиство и куп подробности.Да не говорим,че с това ограничение може да се вкараш в беля.
Личното ми мнение е че това е извиване на ръце.
не се сдържах сори

vents

не се сдържах сори

imter

Колега,вече има много фирми,в които има вътрешна заповед от шефа, да се кара до 80 км.,който не я спазва се глобява,а след това се уволнява >:(.Бях на интервю в една такава,и още щом ми казаха за ограниченията си тръгнах.

vents

Цитат на: imter - Четвъртък, 17 Януари, 2013, 13:14:42
Колега,вече има много фирми,в които има вътрешна заповед от шефа, да се кара до 80 км.,който не я спазва се глобява,а след това се уволнява >:(.Бях на интервю в една такава,и още щом ми казаха за ограниченията си тръгнах.

И аз не бих почнал при такива условия.Но държа да отбележа,че съм и твърдо против каране с превишена скорост,независимо дали е на магистрала или където и да е.Винаги съм се прибирал с икономия и винаги съм получавал бонус за това.
не се сдържах сори

dimich87

Ами то колко е ограничението на скоростта? Ако не се лъжа за камиони над 3,5т по извънградски пътища е 80км/ч а за камиони с ремарке е 70км/ч. Ако има някой чесно да си признае че кара по закона заслужава да получава повече. Една композиция с тегло от 40-50т при превишаване на скоростта е фатално за спирането. За това е нормално да се иска подобен тип ограничения. Хубаво е обаче като се качи на магистралата да може да се кара с позволената скорост 100км/ч. Ако един камион е ограничен на 85км/ч и пътува от София към Бургас по магистрала тракия означава че около час трябва да се кара повече, което може да е от значение за връщането в същия ден.

Дамян Йончев

Аз съм против това ограничение... аз лично на магистралата карам със 83-84км. но по някога се налага да се изпревари вдигна 90 и след някоя минута пак си връщам на 84. и както каза колегата във баира ако се надува мотора кел ти файда за ограничителя...
Лека Вечер.

abator

Няма смисъл от спорове кой камион кога е икономичен. Понякога два камиона, на една и съща възраст, с долу-горе еднаква амортизация, дават различен разход на гориво. Казвам го от личен опит. Карам единия камион по един маршрут и ми дава един разход. Следващия път отивам с другия камион по същия маршрут и разхода е различен. Карайте с такава скорост и обороти при които двигателя е най-тих. Тогава камиона е най-икономичен.

dimich87

Цитат на: abator - Четвъртък, 17 Януари, 2013, 18:47:08
Няма смисъл от спорове кой камион кога е икономичен. Понякога два камиона, на една и съща възраст, с долу-горе еднаква амортизация, дават различен разход на гориво. Казвам го от личен опит. Карам единия камион по един маршрут и ми дава един разход. Следващия път отивам с другия камион по същия маршрут и разхода е различен. Карайте с такава скорост и обороти при които двигателя е най-тих. Тогава камиона е най-икономичен.
То може и с един и същи да караш по един и същи маршрут и да получиш пак разлика. Ако има вятър, колкото и да е незначителен оказва голямо влияние в зависимост от скоростта и челното съпротивление. За един камион, да преодолее насрещен вятър от 2км/ч при скорост 100км/ч са необходими около 0,5л гориво в повече за 100км. Ако единия път този вятър е билпопътен, а другия път насрещен, от двата курса е 1л/100км.

ruskov

Карам на темпомат с 89км,разход не ме интересува и не бъркам в резервара.Разходна норма в Европа няма .Всички съвремени камиони имат разходомери но на БГ чорбаджии това не им изнася не им изнася да плащат! Да плащат командировка -на км е незаконно В БГ са научени да рабтят на свръх печалба

vents

Цитат на: ruskov - Четвъртък, 17 Януари, 2013, 22:15:06
Карам на темпомат с 89км,разход не ме интересува и не бъркам в резервара.Разходна норма в Европа няма .Всички съвремени камиони имат разходомери но на БГ чорбаджии това не им изнася не им изнася да плащат! Да плащат командировка -на км е незаконно В БГ са научени да рабтят на свръх печалба

Не може да не ли лепнем един "+"
не се сдържах сори

Roshko

Цитат на: loshdancho - Четвъртък, 17 Януари, 2013, 11:00:36
Истината е, че тогава пак можеш да го настъпваш при набиране и баир и да се оправдаваш, с ограничението.

И какво като го настъпваш в баира? Нали това е целта за икономия!?
Максимално бързо ускорение до желаната скорост и след това поддържане. Аз нека си излетим през баиро за минутка с 90л/100км разход, па кой ще да си пъпли по баирчето с повече от 150л/100км и да икономисва...  :D :D :D
Има ли все още някой да си мисли, че на темпомат камиона харчи повече от колкото на педал?  :o
Колега шепне за разход срещу ветъра, ма ми е чудно от де е взел такава информация, че и в литри... Жалко, че нямам вертопоказател на камиона да засечем и язе...  ::)

mischon

Голямо благодаря,най-после един свестен отговор,всичко останало хлапешки бръщолевения.

kanchev59

Да, колега темпомата се ползва само на аутобана за не повече от 10-15мин., за да ти починат краката.Друга голяма грешка е постоянното превключване на скоростите.Ако знаеш англ. или немски направи си справка от каталозите на Мерцедес , Сканиа и др.
Живота е обидно кратък- днеска те има а утре те няма, затова живей кратко, но луксозно!

dimich87

Цитат на: Росен Димитров - Рошко - Петък, 18 Януари, 2013, 04:10:13
Колега шепне за разход срещу ветъра, ма ми е чудно от де е взел такава информация, че и в литри... Жалко, че нямам вертопоказател на камиона да засечем и язе...  ::)

Скоростта на вятъра се добавя или изважда от скоростта на превосзното средство. За това и разхода от съпротивлението на вятъра е различен в различния скоростови диапазон. формулата е (скорост).(скорост).(скорост).(челно сечение на камиона АхВ).(коефицент на обтичане)/47
За да се сметне мощността трябва да се види колко ще е без вятър и след това с вятър.
без вятър при 100км/ч  100*100*100*2,5*3*0,0003/47=47,9kw
с насрещен вятър 2км/ч при скорост 100км/ч  102*102*102*2,5*3*0,0003/47=50,8kw
Разликата е около 3kw мощност по специфичния разход на гориво е 3*0,200=0,6кг, което в литри е около 0,75л
Размерите на челното сечение съм ги вземал 2,5м и 3м, но не съм отчел факта че има просвет около 25-30см ширината е по-малко от 2,5м за това и съм сложил стоиност 0,5л. Смятали сме го този разход за мерцедес актрос и се получи 0,52л при скорост от 100км/ч.
За скорост от 80км/ч ще дам пример за да видите какво се получава само при 20км/ч по-малко.
без вятър при 80км/ч 80*80*80*2,5*3*0,0003/47=24,5kw за да получим мощността за изминати 100км е 24,5*1,25=30,6kw
с насрещен вятър 2км/ч при скорост 80Км/ч 82*82*82*2,5*3*0,0003/47=26,4 за да получим мощността за изминаване на 100км е 26,4*1,25=33kw
разликата е около 2,5kw по специфичния разход на гориво се получава 2,5*0,200=0,5кг, което е около 0,625л
Колкото е по ниска скорстта толкова и по-малко мощност е необходима за да се изминат 100км, но както засегнах в по-горна тема има специфичен разход на гориво, който е най-малък в определен процент на използване на двигателя. Това че се движим с ниска скорост не ни дава основанеие да мислим че сме икономични.

driver70

Цитат на: mischon - Петък, 18 Януари, 2013, 09:53:37
Голямо благодаря,най-после един свестен отговор,всичко останало хлапешки бръщолевения.
Последно,искаш да избягаш от ограничителя или да караш икономично.

driver70