Тази тема е за дискусии относно превози под режим ADR. Ще се радвам да споделите опита си в този вид превози.
Поздрави за темата,аз също ще се радвам колегите да споделят своя опит.Аз лично до сега съм превозвал предимно ADR-товари.И все още смятам ,че има тънкости които не знам.
90% от товарите които превозваме са ADR,като много голяма част е Клас 1 /взривни вещества/,както и небезвестния Клас 6 /токсични вещества/. Ако някой колега го интересува нещо по специфично във връзка с превоза на този род товари - ADR - нека пита,с каквото мога ще бъда полезен.
Най-общо казано - материята е специфична,отговорна и неизпълнението на някой неща - макар и на пръв поглед дребни и незначителни - води до глоби и страшно много главоболия.Питайте,не се притеснявайте,ще се стремя да отговоря възможно най-изчерпателно.
Лека и безаварийна ...
Причина за редакция: Забранено е използването на червен цвят в публикациите!
Бацета айде да питам аз .
Моя милост се интересува при колко атмосфери се транспортира пропан-бутанеца у цистерна ако некой мое ми мъцне мноо мерси.
Преди две години товарихме с брат ми от Влисинген в Холандия две палета с E451. Това е някаква добавка най-вече за колбаси. Някакъв трифосфат по-скоро. Произвежда се в някаква химическа фабрика, и пуснаха само него да товари. Обаче преди това се снабди с пълно снаряжение за ADR. Дойдоха и няколко цистерни и шофьорите само дето противогази не носеха. Ботуши, наметала, ръкавици, очила. Направо се чудя как после ги ядем тези неща. Но в крайна сметка самото Е451 не е ADR.
Колега, 90% от стажа ми на камиони е бил на цистерни за пропан-бутан, а той не е много малък. Та на въпрoсът ти за налягането, не е много голямо , варира от 2 до максимум 14 bar. Зависи какво точно караш / в какво съотношение е пропана и бутана. Обикновено ''микса'', който карам е около 4-6 bar. Виж при метана нещата са доста по-различни, там налягането е около 240 bar.
Причина за редакция: Правопис!!!
Мерси баце,пропанеца ме бригаше метана го мани.
Ако знаеш Баце колко сладка работа беше с пропана , ама едно време!
Имаше един много интересен въпрос у форума ,,Олиото АДР товар ли е?"
Е, има ли решение? ??? ??? ???
Списък на опасните вещества и изделия UN номера на английски с обяснение на типът на веществото и характеристиките му. Ако някой го намери на български нека го постне.http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UN_numbers (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UN_numbers)
Първо - "Admin - сори за поста в червено" усетих се но късно,бях го публикувал вече и не успях да го редактирам.
Второ - Имам уверението от един мой приятел - момчето има малка фирма за предпечатна подготовка на книги - че до два дни ще ми изпрати в електронен вид целия класификатор на ADR с UN номерата и значението им - на български език. Това е същото което е публикувал колегата но на нашия си език.
Получа ли данните от приятелчето - моментално ще ги споделя тук с Вас.
Лека и безаварийна ...
Знаци за опасност.
източник:ДАИ
Колеги здравеите.От доста време се каня да напиша нещо в този раздел ,аз имам опит с АДР и брезенти(но за брезенти няма тема и реших да пусна за АДР).Преди да почна темата искам да отговоря на въпроса на колегата BoBy_BoY ,олиото НЕ Е АДР.Имам желание и снимки да кача но незнам как ,а имам доста ако някои има желание да помогне да пише на ЛС да му дам скаипа си.
За да караш АДР продукт трябва водача да има свидетелство са превоз на АДР и камиона да има АДР сертефикат.Има два вида цистерни за превоз на АДР и за превоз на хранителни продукти.Не може да се вози в цистерна за АДР храни или обратното колкото и добре да е измита.Цистерните са раделени на няколко секци(депозити).Наи често са с 4 или 5 депозита или с един цял (говоря за цистерна-полуремърке),като депозитите се броят от влекача на зад.Всяка цистерна има тапи(капаци) и спирателни клапани,разположени отгоре и са с различен брои според това с колко депозита е цистерната(пример:при 4 депозитна цистерна са 4 тапи и 4 сп.клапани)Всички депозити са свързани в горния има краи (точно до тапите) с обезвъздушаващасе система.Тази система се използва за изпускане на парите при отваряне на тапите(ако ги има разбирасе),като всеки депозит си има оделен кран за обезвъздушаване.В долния краи са разположени изводите за пълнене и изпразване на цистерната като всички изводи са свързани общо с колектор които се маха и слага.Броя на изводите зависи от броя на депозитите и всеки извод има спирателен кран.Самите изводи и колектора за разположени в сандък.В сандъка има още помпа на ток също има и извод за вода и въздух за чистене на маркучите когато се разтовара и товари с преносима помпа.Има цистерни които имат одтелен штуцер-вход за въздух за разтоварване.Цистерната която аз карам има такъв извод и имали фабрика с компресор за въздух се разтовара много бързо.Този тип цистерни имат няколко слоя изолация която позволява превозвания продукт да не губи температурата си.Единственото лошо нещо на тези цистерни е че са малко по тежки(празна композиция влекач+цистерна=16тона и нещо).
Товарене:
Има два начина за товарене на цистерни,единия е от горе ,а другия от долу.Начина отгоре предполагам е ясен на всички.Прикарваш над трабата където е отвора на депозита и пълниш.Пълни се 1-4-3-2(като 2 се пълни по рядко).При пълнене от горе всички кранове и клапани за затворени.Пълненето от долу е по специфично.Първото важно нещо което трабва да знаеш преди да започнеш да пълниш е каква е плътноста на продукта които ще товариш за да няма претоварване.Принципно при товарене на течни продукти се знае количеството в тонове.След като се разбере колко процента е плътноста на продукта тоновете и процентите плътност се делят и полученото е литрите които траябва да се товарят.Винаги 1 и 4 събират наи много 2и3 по малко.
Примерно трябва да товариш 24000кг. плътноста на продукта е 1.1% =литрите са около 22000л.
При положение че 1 и 4 са по 10000л всеки ,а 2 и 3 са по 5000л всеки.
Продукта се разпределя :1 и 4 пълни ,а останалото в 3.
И така вече сме на мястото където ще товариме от долу.Отваряме капаците(тапите) и спирателните клапани на 1 3 и 4 ,снаждаме маркуча с отвора на колектора и започва пълненето.Винаги пълня първо 1 като отварям спирателния каран само на първи извод.И започвам да следя нивото на течноста в депозита ,като видя че наближава края пускам спиратения кран на 4 на полувина.В момента в които 1 се напълни (винаги оставам между 2 - 4 пръста преди края на депозита) му затварям спирателния кран и веднага отварям крана на 4 до краи.След това затварям спирателния кран на 1 и капака на депозита(тапата).Същото правя и с 4 и 3 след като се напълнят.Помпите са два вида ,с брояч за литри (те спират автоматично) или помпи които се спират ръчно.В момента в които помпата спре трябва да се затвори спирателния кран на извода на 3 за да не почне да се връща течноста обратно по маркуча.Този вариян на пълнене е удачен когато има втори човек да ти помага.Ако съм сам вариянта е следния:Преди да почне пълненето на депозитите отварям всички спирателни кранове (без втори) ,но затварям всички спирателни клапани горе на цистерната като оставам отворен само клапана на депозита които ще се пълни.Като почне да се напълва депозита (1) леко отварям клапана на (4).Процедурата е горе долу същата като при спирателните кранове,само че с клапаните има една тънкост когато отваряте следващия клапан трябва да се отваря много внимателно и леко защото течноста е под налягане и ако го отворите бързо........ :) ;D
След като вече цистерната е пълна идва и времето за поставяне на табелите.Поставят се два вида табели "кемлерови" и "табели са опасност".Кемлеровата табела има два реда цифри,горния е кода на опасност на продукта ,а долната е UN номера му.Ако кода за опасност е само с една цифра (пр.30) това значи ,че има само единична опасност но ако са две или три (пр.336) тогава има и вторична и третична опасност.Табели те се слагат :една кемлерова отпред на влекача и отзад на ремъркето и табели за опасност отзад и от двете страни на цистерната.Като броя и вида на табелите за опасност зависи от това какъв е кода за опасност (пр.30 по една ) (пр.336 по две).Друго важно нещо което много малко колеги знаят е ,че когато се налага да се сложат две табели за опасност те трябва да се наредят както се редят цифрите на кода за опасност на кемлеровата табела.Ако кода е 336 ,се слага първо табела с номер 3 а до нея и табела с номер 6 (от ляво на дясно).
Транспорт:
Една цистерна е наи стабилна на пътя когато или е пълна (около 95 процента от обема и)или е празна.НИКОГА НЕ ТРЯБВА ДА ЗАБРАВЯМЕ ,ЧЕ ВОЗИМЕ ТЕЧНОСТ КОЯТО СЕ ДВИЖИ НАПРЕД НА ЗАД ,ОСОБЕНО ПРИ ЗАБОИ И ПРИ СПИРАНИЯ.Друго важно нещо е разпределяне на товара когато ни се налага да разтоварваме на две различни места.Винаги разтоваряите 4 първи.Редът на разтоварване е следния 4 ,3, 2, 1.Винаги оставяите 1 последен.Защото оставили се 4 последен при едно навлизане в завои с малко по висока скорост и........... :'(.
Разтоварване:
Отваряте всички тапи(капаци) и спирателни клапани прикачате маркуча към изхода на колектора и отваряте всички спирателни кранове след това се пуска и помпата на фабриката.Като винаги депозитите свършват 1,2,3,4,.В момента в които един депозит свърши трябва да му се затвори спирателния кран.Това е малко тънак момент особено когато помпата е по слаба и има опасност да дръпне въздух.Разбира се не може депозитите да се изцедят до капка ,като винаги трябва да си носите две кофи за до изцеждане на депозитите.Има помпи които за да почне да дърпа трябва цистерната да е заземена.Самия кабел с щипката за заземяване има датчик към помпата ,ако не е заземено хубаво датчика свети червено и помпата не работи ,ако всичко е точно датчика свети зелено.Щипката се закача за цистерната.Другия вид разтоварване е с въздух.При него тапите са затворени ,а само се отварят клапаните и спирателните кранове,като освен маркуча за разтоварване се слага и маркуч за въздух от компресора на фабриката (ако има ) към штуцер-входа.След като се пусне въздух се гледа манометъра на штуцера на цистерната.Стане ли на 2 се отварят спирателните кранове.Когато депозитите се изпразнят маркуча за разтоварване започва да вибрира.Това е знак че са празни.
Когато цистерната е празна но е возила АДР продукт, а не е мита НЕ трябва да се махат табелите докато цистерната не се измие.Цистерните се мият в специялни мивки.В Западна Европа е пълно с такива,за БГ не съм много на ясно с мивките (не съм возил АДР в БГ).До колкото съм чул имало няколко.След мивката въпреки ,че депозитите се обработват с пара с висока температура трябва да се провери сухи ли са депозитите.
Колеги надявам се да съм ви бил полезен.
До преди малко разглеждах стари теми във форума и попаднаш на една друга тема за ADR в нея ставаше дума за биодизела ,че бил ADR товар.Биодизела и олиото не са ADR товари.
Преди години след пожара в тунела във Франция, когато изгоряха 54 човека, имаше големи дебати, дали да се вкл. маслото,маргарина и олиото към ADR UN спиъка на опасните вещества. Камиона, който се запали тогава беше натоварен с такива стоки.
Цитат на: loshdancho - Вторник, 15 Ноември, 2011, 21:49:36
Преди години след пожара в тунела във Франция, когато изгоряха 54 човека, имаше големи дебати, дали да се вкл. маслото,маргарина и олиото към ADR UN спиъка на опасните вещества. Камиона, който се запали тогава беше натоварен с такива стоки.
Данчо, по принцип само за протокола ще отбележа, че жертвите са 39 души. Бог да ги прости всички. Ужасна трагедия е този пожар. Имаше филм за него и по Discovery Channel. А тук има още информация, но е на английски.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Blanc_Tunnel
Колега освен ADR товари возя и биодизел и пържено олио(преполагам знаеш ,че в Западна Европа има фабрики който събират пържено олио от ресторанти и заведения)и не се слагат табели при превоза на такива товари ,а и никаде в документите не пише ,че дадения продукт е ADR.Когато се вози ADR продукт винаги се вписва в документите на продукта ,че е ADR ,UN-номера му, код на опасност.
Казвам на колеги да знаят : и концентрат ПЕПСИ също е АДР . Току що го карам и е под номер : UN 3265
Така ми казаха от фирмата и е в пластмасови туби. За първи път ми се случва да возя такъв вид концентрат , но ми правиха пълен контрол за АДР още в фирмата. Ето поствам и някои UN номера , който го интересува да погледне и да си направи съответната справка.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UN_numbers_3201_to_3300 (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UN_numbers_3201_to_3300)
http://www.labelident.com/un-nummern.php?language=en
Малко по-пълен списък, от този в уикито.
Искам да попитам целия курс ADR какви пари е ? За колко време се изкарва благодаря предварително. ;)
Причина за редакция : Правопис
Цитат на: камионджията - Събота, 14 Януари, 2012, 21:58:57
Искам да попитам целия курс ADR какви пари е ? За колко време се изкарва благодаря предварително. ;)
Причина за редакция : Правопис
ADR има класове три броя ако не се лъжа.
Поради тази причина варира и в цена и във време.
Някога беше като време според класовете-3,4 или 5 дена плюс 1 ден изпит,като пари от 120 докъм 320 лв. това по-спомен и цени от преди 4-5 г.
Цитат на: камионджията - Събота, 14 Януари, 2012, 21:58:57
Искам да попитам целия курс ADR какви пари е ? За колко време се изкарва благодаря предварително. ;)
Причина за редакция : Правопис
Колега,курса е 5дена с изпита.Цената е около 200лв.
Цитат на: Станимир - Събота, 14 Януари, 2012, 22:09:30
Цитат на: камионджията - Събота, 14 Януари, 2012, 21:58:57
Искам да попитам целия курс ADR какви пари е ? За колко време се изкарва благодаря предварително. ;)
Причина за редакция : Правопис
Колега,курса е 5дена с изпита.Цената е около 200лв.
Сори за грешното инфо тогава,някога беше основен,цистерни и взривни,тоест 3 модела съответно с различни цени.
Извинявам се още веднъж.
Цитат на: Бригадира - Събота, 14 Януари, 2012, 22:16:17
Цитат на: Станимир - Събота, 14 Януари, 2012, 22:09:30
Цитат на: камионджията - Събота, 14 Януари, 2012, 21:58:57
Искам да попитам целия курс ADR какви пари е ? За колко време се изкарва благодаря предварително. ;)
Причина за редакция : Правопис
Колега,курса е 5дена с изпита.Цената е около 200лв.
Сори за грешното инфо тогава,някога беше основен,цистерни и взривни,тоест 3 модела съответно с различни цени.
Извинявам се още веднъж.
И радиоактивни, но тоя курс много малко хора го карат.
Сори, от мен.Аз карах курса за основни и цистерни.Сега погледнах талончето.
ADR-курса има ли годност, тоест трябва ли да се кара пак след време или си е доживот?
Цитат на: Mandor - Събота, 14 Януари, 2012, 23:21:07
ADR-курса има ли годност, тоест трябва ли да се кара пак след време или си е доживот?
Удостоверението е за срок от 5 години. След това караш курса на ново.
АДР категорийте са 4 -Основен(задължителен)-Цистерни-Взривни клас 1 -Радиоактивни(почти не се провежда).Записваш се в автошкола която прави АДР и започваш да ходиш на лекции , за основен 3 дена за цистерни 2 дена за взривни 1 ден.Лекции те започват от понеделник (поне при мен беше така).След като свършат лекците се явяваш на изпит в Министерство на Транспорта(поне за София е така).Изпитите са оделни според категориите.Изпит за основен изпит за цистерни изпит за взривни.Всички изпити се провеждат в един ден.Ако те скъсат примерно на основния ,а ти си заявил и за цистерни и взривни ,изпитите за тях ще полагаш чак когато вземеш за основния.В залата в която се правят изпитите има повече камери от колкото в една банка.В деня на изпита в залата се сабирате кандидати от няколко школи(поне при мен беше така).Освен изпитващите има и представител от някоя школа.Когато аз държах изпит имаше няколко колеги които ги скъсаха а хората си бяха взели специално отпуска(не искам да те плаша).След като искараш изпита от школата ще ти се обадят кога да си вземеш картончето от тях.Цената която аз платих за курса беше 300лева (аз има основен+цистерни+взривни клас 1).Картончето важи 5 години , след като минат се явяваш на упреснителен изпит (по е лек изпита) за още 5години.Важно е да не пресрочиш датата защото дори и един ден да е прескочена трябва да почнеш всичко от начало.Всичките тези неща ще ти ги обяснят от автошколата където ще го караш курса аз ти казвам как беше при мен ,все пак може да има и някакви изменения.
В допълнение на поста от LKW: За всеки изпит се плаща отделна такса за изпита, като от банката не пропускат да те одерат с висока такса за превода. За мен курса(основен+цистерни+взривни ) с таксите за изпита и таксите за преводите на тези такси ми излезе към 350 лева. Ако те скъсат на някой изпит, трябва да платиш отново такса за следващия изпит(за този, на който са те скъсали), а за следващите даваш вече платените такси. Затова си пази платежните! Препоръка: Внимавай на лекциите и се понапъни да научиш целия материал, защото безотговорното отношение към това обучение рефлектира директно и намалява количеството парични знаци в джоба ти. А за загубеното време за ново явяване - да не говорим! Аз взех и трите изпита от раз...
Ето няколко клипчета с различните АДР класове и кои продукти обхващат те.
Бях обещал да кача и малко мой снимки но чак сега се наканих :-[
Мивка за цистерни
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208154
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208156
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208158
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208176
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208181
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208186
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208240
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208480
Помпи за товарене и разтоварване.
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208137
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208144
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208201
Има някой помпи които при разтоварване или товарене задължител трябва да се заземи композицията.Самата помпа има датчик , когато е добре заземена свети зелено.В момента в който заземяването се прекъсне светва червено и помпата спира автоматично.
http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208261.big#
Така е правилно да се редят табелите за опасност http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208424, според това какъв е кода за опасност на кемлеровата табела.В този случай има няколко опасности(различни).Ако в този случай табела №3(запалима течност) дойде на местото на табела №6 (токсично вещество) а табела№6 на местото на №3 е грешно.Ето пък така е когато опасноста е една http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26210068
Ето снимка на общия колектор с изпускателните кранове за всеки депозит на цистерната.В случея са 4 депозита с 4 крана.http://qdeca.snimka.bg/automobiles/tax.563817.26208196
Ей сега видях че съм забравил да добавя една снимка , с правилно поставяне на табели за опасност когато опасностите на кемлеровата табела са няколко.Снимката е добавена вече в горния пост.Извинявам се.
Цитат на: камионджията - Събота, 14 Януари, 2012, 21:58:57
Искам да попитам целия курс ADR какви пари е ? За колко време се изкарва благодаря предварително. ;)
Колега, ще Ви отговоря за Велико Търново. Основен курс - 19 учебни часа, специализиран курс "Превоз на опасни товари в цистерни" - 13 часа и специализиран курс "Превоз на взривни вещества и изделия" - 8 часа. Изпити може да се провеждат всеки четен вторник от месеца.
Към момента общата сума (включва и таксите за РОДАИ) е 210 лв.
Свидетелството е с валидност 5 години, като ако преди да изтече се изкара курс за удължаване, то се удължава с още пет години, като датата на удължаване започва от датата на изтичане на настоящото свидетелство.
Ето ви една връзка (http://www.rta.government.bg/izpitiadr.html), откъдето може да изтеглите файловете на ADR-2009, включително приложенията А и В на български. В Част 3, Глава 3.2, Таблица А, са дадени всички ООН (UN) номера на опасни товари и наименованията им. Тези приложения са предназначени най вече за консултанти по безопасността, но ще свършат работа и на всеки който се интересува от темата.
.
(http://furgoni.files.wordpress.com/2011/12/furgoni_adr_web.jpg)
,,Българско Машиностроене Добрич-БМД" АД e основен производител на автомобилни надстройки и ремаркета в България. Фирмата притежава необходимия опит и специализация за производството на нови транспортни средства по ADR клас І тип EXIII и EXII- ремаркета и автомобилни надстройки за взривоопасни вещества. Необходимо е автомобилите, върху които се монтират надстройките, да отговарят на изискванията за съответния клас и тип по ADR. Това е валидно и за теглещите автомобили на ремаркетата.
Всяко ново изделие на ,,Българско Машиностроене Добрич-БМД-БМД" АД е единично типово одобрено, след положително становище на европейска техническа служба и вписано в регистрите на ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ,,АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ".
Специализацията на БМД АД в производството на нови транспортни средства по ADR клас І тип EXII и EXIII дава основание да предлага и:
Ремонти на вече регистрирани по ADR транспортни средства:
За тип EXII
Изработване на нови брезентови покривала спазвайки изискванията на ADR
Подмяна на шперплатов под удовлетворяващ изискванията по ADR
Ремонт или подмяна на колони, алуминиеви капаци, ключалки и др.
Подмяна на ел. инсталация
За тип EXIIІ
Ремонт на панели, ъгли, задна рамка на панел заден, спазвайки изискванията на ADR
Ремонт или изработване на нови задни или странични врати в съответствие на изискванията по ADR
Подмяна на шперплатов под удовлетворяващ изискванията по ADR
ВНИМАНИЕ
За всеки ремонт Фирма ,,Българско Машиностроене Добрич-БМД" АД издава ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА СЪОТВЕТСТВИЕ съпроводена с необходимите сертификати на вложените материали, касаещи произхода и качеството им, отговарящи на изискванията по ADR.
Реконструкции на регистрирани по ADR транспортни средства по искане на клиента
За тип EXII
Подмяна на височината на надстройката
Реконструкция на стандартна надстройка в настройка със завеси от двете страни /двустранна щора/ и с раздвижен таван и завеси /тристранна щора/, изпълняващи изискванията по ADR
Увеличаване височината на алуминиеви капаци
Изработване и монтиране на заден панел с две задни врати, съобразен с особеностите на съществуващата надстройка, изпълнявайки всички изисквания по ADR
Монтиране на падащи задни хидравлични бордове с различна товароносимост
За тип EXIIІ
Изграждане на странична врата в рамка с разположение според желанието на клиента отговаряща на изискванията по ADR
Изграждане на преградни стени
Замяна на вътрешни заключващи устройства на вратите с външни
Монтиране на падащи задни хидравлични бордове с различна товароносимост
ВАЖНО !!!
За всяка реконструкция ,,Българско Машиностроене Добрич-БМД" АД издава необходимата съпроводителна документация включително декларация на ИА ,,АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ", издадена на база протоколи от европейска оторизирана тeхническа служба.
Монтаж на нови надстройки по ADR произведени от ,,Българско Машиностроене Добрич-БМД" АД върху регистрирани по ADR стари автомобили, изпълняващи изискванията за съответния клас и тип транспортни средства.
Монтаж на нови надстройки по ADR произведени от ,,Българско Машиностроене Добрич-БМД" АД върху нерегистрирани по ADR стари автомобили, но изпълняващи изискванията по ADR за съответния клас и тип.
За повече информация :
Тел: 058 605 567
MT: 0888 595062
Факс: 058 602 787
WEB: www.bmd-dobrich.com
BLOG: http://furgoni.wordpress.com
http://remarketa.wordpress.com
Цитат на: start - Събота, 11 Февруари, 2012, 16:32:57
Свидетелството е с валидност 5 години, като ако преди да изтече се изкара курс за удължаване, то се удължава с още пет години, като датата на удължаване започва от датата на изтичане на настоящото свидетелство.
Привет, предстои ми удължаване на ADR-а. Ако някой го е правил скоро, бих помолил да сподели подробности. Начин, време, пари.
Март месец я правих тази работа! Отиваш и си записваш чрез някоя фирма дата ! Курса се провежда за всички видове АДР 4 -5 дни преди датата. Ти отиваш за един единствен ден от 5 учебни часа. На другия ден отиваш по желание за още два три часа да решаваш тестовете . После на датата за изпита се явяваш решаваш листовката и го вземаш. Аз където го карах ми дадоха дата за след 25 дни от момента в които се записах.
Цени 80лв. курсове и изпити + 4лв нов талон + 3лв. такса на любимата банка. След като успешно го издържах на 15-17 ден си вземах новия АДР талон .
Цитат на: stoil nedev - Вторник, 08 Май, 2012, 18:10:01
Март месец я правих тази работа! Отиваш и си записваш чрез някоя фирма дата ! Курса се провежда за всички видове АДР 4 -5 дни преди датата. Ти отиваш за един единствен ден от 5 учебни часа. На другия ден отиваш по желание за още два три часа да решаваш тестовете . После на датата за изпита се явяваш решаваш листовката и го вземаш. Аз където го карах ми дадоха дата за след 25 дни от момента в които се записах.
Цени 80лв. курсове и изпити + 4лв нов талон + 3лв. такса на любимата банка. След като успешно го издържах на 15-17 ден си вземах новия АДР талон .
Благодаря за отговора!
Имам спомен, че когато все още не е изтекъл срока на удостоверението се дължат само такси за поднновяване, без курс и изпит или нещо не съм доразбрал?
Роска-това с подновяването е наи-безмисленото нещо.....също като психотеста.....все едно да съм баща на 2 деца и след 5 години да ме питат-мога ли все още да съм им родител..............
Цитат на: Росен Димитров - Рошко - Вторник, 08 Май, 2012, 18:33:59
Благодаря за отговора!
Имам спомен, че когато все още не е изтекъл срока на удостоверението се дължат само такси за поднновяване, без курс и изпит или нещо не съм доразбрал?
Напротив. За да удължите срока на удостоверението си за още пет години, трябва в годината на изтичане да изкарате курс за удължаване и да положите изпит върху един тест, включващ въпроси от съответните теми по които ще удължавате удостоверението си. Курсът е съкратен и включва най вече измененията на изискванията на ADR за последните години. Тестът е само един, а броят на въпросите е до 30 и зависи от това какво ще удължавате (основен плюс специализациите).
Последна питанка. Възможната дата за изпит съвпада с датата на изтичане на свидетелството, това дали ще е проблем? Благодаря! ::)
Цитат на: Росен Димитров - Рошко - Събота, 02 Юни, 2012, 14:03:14
Последна питанка. Възможната дата за изпит съвпада с датата на изтичане на свидетелството, това дали ще е проблем? Благодаря! ::)
Не мисля, че ще бъде проблем. Свидетелството е валидно включително до датата, отбелязана върху него.
Цитат на: Росен Димитров - Рошко - Събота, 02 Юни, 2012, 14:03:14
Последна питанка. Възможната дата за изпит съвпада с датата на изтичане на свидетелството, това дали ще е проблем? Благодаря! ::)
Разликата между възможната или вероятната дата за изпит и действителната дата за изпит са изключително различни неща!!!
Проблемът ще е в това че ще трябва да чакаш около 15 дни за новото свидетелство за АДР а може и в повече. Ето ти телефон 0898397436-Лиляна Нушева се казва госпожата! Тя може да ти обясни най-точно всичко. След като изпитва и проверявящите ;) сигурно ще ти помогне в твоя казус.
Дай боже да си взема изпита в Греве другата седмица и да заработя в любимата ти фирма може да почерпиш ;) :)
Цитат на: start - Събота, 02 Юни, 2012, 03:19:28
Напротив. За да удължите срока на удостоверението си за още пет години, трябва в годината на изтичане да изкарате курс за удължаване и да положите изпит върху един тест, включващ въпроси от съответните теми по които ще удължавате удостоверението си.
Точно така ми казаха в Нодис, София. Моя изтичаше на 1.03.12 г, горе долу става, ако е 31.12.12 г, идеално. Ами, ако е 1.02 или 1.01, какво се прави?
Карах в Русе, опреснителния курс, там казаха една година преди изтичането. Както казах изтичаше на 1.03, явих се на 14.02 новото (старото, през цялото време беше в мен и сега), от дата 17.02, ако бях отишъл няколко месеца по-рано? Велико Търново, ми е близо може следващото удължаване да ползвам. В Плевен, не ми харесват цените.
Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Събота, 02 Юни, 2012, 19:20:47
Точно така ми казаха в Нодис, София. Моя изтичаше на 1.03.12 г, горе долу става, ако е 31.12.12 г, идеално. Ами, ако е 1.02 или 1.01, какво се прави?
Карах в Русе, опреснителния курс, там казаха една година преди изтичането. Както казах изтичаше на 1.03, явих се на 14.02 новото (старото, през цялото време беше в мен и сега), от дата 17.02, ако бях отишъл няколко месеца по-рано? Велико Търново, ми е близо може следващото удължаване да ползвам. В Плевен, не ми харесват цените.
Точно така - една година преди изтичане на удостоверението. Точка 8.2.1.5 от глава 8 на приложение В от ADR гласи следното: "На всеки пет години водачът трябва да е в състояние да докаже, чрез отбелязване на свидетелството му, извършено от компетентния орган или призната от него организация,
че през годината, предхождаща датата на изтичане на срока на валидност на свидетелството му, е преминал опреснително обучение и е положил успешно съответния изпит. Новият срок на валидност започва да тече от датата на изтичане на свидетелството."
Аз като го карах ми казаха 3 месеца по-рано да се запиша за опреснителен.
Цитат на: stoil nedev - Събота, 02 Юни, 2012, 15:53:59
Разликата между възможната или вероятната дата за изпит и действителната дата за изпит са изключително различни неща!!!
Проблемът ще е в това че ще трябва да чакаш около 15 дни за новото свидетелство за АДР а може и в повече. Ето ти телефон 0898397436-Лиляна Нушева се казва госпожата! Тя може да ти обясни най-точно всичко. След като изпитва и проверявящите ;) сигурно ще ти помогне в твоя казус.
Дай боже да си взема изпита в Греве другата седмица и да заработя в любимата ти фирма може да почерпиш ;) :)
Началото на курса се съобразява с възможната дата за изпит, която може да е на всеки четен вторник от месеца, а за София за удължаване - всяка сряда (съгласно т. 12.2 от Методиката за провеждане на изпити...). Преди курса в РД "Автомобилна администрация" се заверява учебния дневник за съответния курс.
Идеята г-жа Нушева да помогне е добра, само да не и загрее телефона от обаждания :)
Цитат на: stoil nedev - Събота, 02 Юни, 2012, 15:53:59
Проблемът ще е в това че ще трябва да чакаш около 15 дни за новото свидетелство за АДР а може и в повече. Ето ти телефон 0898397436-Лиляна Нушева се казва госпожата! Тя може да ти обясни най-точно всичко. След като изпитва и проверявящите ;) сигурно ще ти помогне в твоя казус.
Дай боже да си взема изпита в Греве другата седмица и да заработя в любимата ти фирма може да почерпиш ;) :)
Благодаря ти, ще намеря начин да се реванширам! ;)
Да вмъкна едно уточненице на поредния заблуден, а и за останалите...
В НИКАКЪВ случай не ми е любима фирмата. За момента не съм намерил друга по-добра в която мога да постъпя на работа!!! Споделям я, защото знам какво е да стоиш без работа слушайки и вервайки на щуротии. Досега нямам оплакване от някого, че съм го подвел или излъгал, но никога не е късно... винаги има първи път... :D :D :D
Успех на изпита!!!
Последните изменения касаят изпитите, те ще се провеждат всяка сряда, която се пада на четна дата за съответният месец. След изкарване на курса интервала до изпита е около седмица.
Цитат на: KrasimirG - Петък, 05 Октомври, 2012, 10:45:03
Последните изменения касаят изпитите, те ще се провеждат всяка сряда, която се пада на четна дата за съответният месец. След изкарване на курса интервала до изпита е около седмица.
Самата методика може да видите тук (http://www.rta.government.bg/n_uredba/adrmetodika.html).
Цитат на: start - Четвъртък, 11 Октомври, 2012, 13:16:53
Самата методика може да видите тук (http://www.rta.government.bg/n_uredba/adrmetodika.html).
Извинявам се за грешката, посочил съм старата Методика, която ИААА не са свалили от сайта си. Новата Методика и самите приложения към нея може да изтеглите от тук (http://www.rta.government.bg/izpitiadr.html).
И отново промяна!? Дано да е за последно. Изпитите за страната се провеждат всеки четен четвъртък. Курсовете започват две седмици по рано. Все още не са публикувани новите изменения в Методиката.
Колеги, един въпрос, на който не намерих отговор: Карам в момента АДР клас 9, други опасни - в частност някакви пестициди, на температура +10. Въпроса е минавам ли напред по границите и хващат ли ме забрани? Началника твърди че вървя, на мен не ми се вярва
ADR минава отпред.
Не е заради температурата.
На температура(+) минават отпред само бързо развалящи се храни.
Може ли да си отвориш табелките без да си АДР и да минеш напред? ??? ;)
Цитат на: комбайнер - Неделя, 27 Януари, 2013, 09:50:15
Може ли да си отвориш табелките без да си АДР и да минеш напред? ??? ;)
Срещу определена сума да можеш правиш каквото си поискаш. ;)
Тва с минаването напред с ADR май си от ЕШК,така мислим аз,пък мое и да не е така.
Цитат на: loshdancho - Неделя, 27 Януари, 2013, 10:08:15
Срещу определена сума да можеш правиш каквото си поискаш. ;)
Цитат на: комбайнер - Неделя, 27 Януари, 2013, 09:50:15
Може ли да си отвориш табелките без да си АДР и да минеш напред? ??? ;)
Определена сума, като официалната глоба е 3'000 лв в България (неправилно обозначено)! Аз никога не съм "прескачал" опашката, когато съм бил с АДР. Единствено на топлинните забрани, можеш да караш!
В топлинните забрани можеш да караш само ако не попаднеш на тъп полицай. Миналото лято видях как полицията в Карнобат спря колеги, дето караха на температурен режим. Пет човека им обяснявахме на куките, че забраната не важи за тези колеги, но те си знаеха своето - само живи животни и хранителни продукти. Сега не мога да се сетя кислород ли беше или нещо друго, но беше на -180°C. И така си изкараха забраната в чертите на града, защото куките отказаха и да ги пуснат да излязат извън населеното място, защото щели да избягат.
Цитат на: Бриги Бичкията - Неделя, 27 Януари, 2013, 11:56:49
Тва с минаването напред с ADR май си от ЕШК,така мислим аз,пък мое и да не е така.
Пъ мое и да не е така.
Със сигурност вървят бързо развалящи се храни, например охладено пилешко. Дълбоко замразените не вървят никъде и ги ловят забраните. Та ако съм на плюс с плодове примерно няма ядове, минавам колоната. Ако съм със замразена сланина - на опашката. Сега чувам, че АДР изпреварва колоната, макар и да не съм го правил. Но АДР в комбинация с температура плюс ми е интересно как е... Никъде не намерих информация.
Словенския пътен полицай ме върна впрочем, на Обрежие... добре че не ме глоби за нещо там.
Здравейте,
Моля да ми кажете колко часа продължава курса за удължаване на АДР удостоверението. Благодаря Ви предварително.
Аз като карах АДР колегите които дойдоха за удължаване караха с нас 2 дена и след това се явихме заедно на изпит!!
Мога да допълня,че тези които подновяват,минават първи на изпит,а другите са след тях.
Благодаря за информацията. Повече ме интересува продължителността в часове. Два дена означава ли 16 часа? За удължаване само на основен курс пак ли е 16 часа?
Горе-долу 16 учебни часа независимо какво удължаваш!!!
Да обърна внимание! При товарене на различни АДР стоки, има таблици за съвместимост. Това е работа на АДР - консултанта.
Но винаги е забранено хранителни стоки и АДР!!! Глобите са от порядъка на десетки хиляди евро. Така се получи при мен (без глоба). Натоварил съм от Гърция, хляб, на кашоните пишеше само на гръцки и АДР. Така, когато правите групаж, не разчитайте на тези които ви дават товара. Може да си нямат на идея!
Може да се превозват хранителни и нехранителни продукти (ако опасният товар не е взривни или радиоактивни), но трябва да се вземат мерки за разделяне на товара (опасния от не опасния).
Цитат на: niki_tat - Понеделник, 25 Февруари, 2013, 15:51:48
Благодаря за информацията. Повече ме интересува продължителността в часове. Два дена означава ли 16 часа? За удължаване само на основен курс пак ли е 16 часа?
Самото удължаване се прави по отделен график на занятията. Например продължителността за удължаване - основен курс е 8 учебни часа срещу 19 часа за начално обучение. Обаче тъй като не винаги е оправдано да се прави само курс за удължаване се практикува да се слеят двата курса. В този случай тези които са за удължаване не губят нищо освен допълнителното време през което ще присъстват.
В ADR 2009, т. 8.2.2.5.3 пише: "Продължителността на опреснителното обучение, включително индивидуалните практически упражнения, трябва да е най-малко два дни."
Не мога да разбера, защо водач, който удължава само Основен трябва да присъства минимум 16 часа, също като водач, който удължава Основен + цистерни + взривни.
Освен това само в българският превод на ADR 2009 Основен курс за придобиване е 19 часа, в другите е 18 часа. Нима българските водачи са по-свободни и имат повече време за обучение!
Цитат на: niki_tat - Понеделник, 01 Април, 2013, 16:33:03
Освен това само в българският превод на ADR 2009 Основен курс за придобиване е 19 часа, в другите е 18 часа. Нима българските водачи са по-свободни и имат повече време за обучение!
В българския превод (2009) също е казано че теоретичната част трябва да е 18 часа, като трябва да се предвидят допълнителни часове за практическа част (8.2.2.4.1), което всъщност се отнася и за другите държави подписали спогодбата.
Цитат на: niki_tat - Понеделник, 01 Април, 2013, 16:33:03
В ADR 2009, т. 8.2.2.5.3 пише: "Продължителността на опреснителното обучение, включително индивидуалните практически упражнения, трябва да е най-малко два дни."
Не мога да разбера, защо водач, който удължава само Основен трябва да присъства минимум 16 часа, също като водач, който удължава Основен + цистерни + взривни.
Ето как е в руския вариант (2011 и 2013):
Продължителността на подготовката, включително и индивидуалните практически занятия, трябва да е не по малко от два дни в случай на пълния курс или поне половината от времето определено за съответния основен или специализиран начален курс зададено в 8.2.2.4.1.
Цитат на: start - Събота, 06 Април, 2013, 23:36:18
В българския превод (2009) също е казано че теоретичната част трябва да е 18 часа, като трябва да се предвидят допълнителни часове за практическа част (8.2.2.4.1), което всъщност се отнася и за другите държави подписали спогодбата.
В 8.2.2.4.1 е записано: Допълнителни учебни часове се изискват за практическите занятия посочени в 8.2.2.4.5 по-долу в зависимост от броя на обучаваните водачи.
А 8.2.2.4.5 казва, че: Индивидуалните практически занятия трябва да са свързани с теоретичното обучение и най-малко да обхващат оказването на първа помощ, борбата с пожарите и действията, които следва да се предприемат в случай на инцидент или авария.
Някой разбра ли колко часа траят индивидуалните практически занятия?
Поредни публикации!!!
От къде мога да си издърпам листовки за изпит за ADR ?
Цитат на: Rammbon - Събота, 25 Януари, 2014, 00:24:32
От къде мога да си издърпам листовки за изпит за ADR ?
Оттук, само се регистрирай.
http://test.dakida.com/login/index.php
Само дето се плаща по 20 лв.
Аз искам да попитам следното,АДР-а трябва да е валиден за подновяване или има някакъв гратисен период след изтичането му?
А има ли някаква истина в твърдението, че има минимални количества опасни вещества които могат да се превозват без АДР?
Цитат на: bo4a - Петък, 31 Януари, 2014, 19:14:17
А има ли някаква истина в твърдението, че има минимални количества опасни вещества които могат да се превозват без АДР?
Лица, които не са преминали обучение по ал.1, не се допускат до работа с опасни товари. Според това, което прочетох, няма изключения.
Цитат на: Люси - Петък, 31 Януари, 2014, 13:36:37
Аз искам да попитам следното,АДР-а трябва да е валиден за подновяване или има някакъв гратисен период след изтичането му?
Чл.26. (1) На успешно издържалите изпита пред комисията по чл.24, ал.1 изпълнителният директор на ИА "АА" издава ADR удостоверение по образец съгласно приложение No 5 с валидност 5 години.
Срокът на валидност на ADR удостоверението се продължава за нови 5 години, ако кандидатът премине опреснителен курс на обучение и положи успешно изпит преди изтичане на валидността на удостоверението.
Чл.27. ADR удостоверението се издава на български и на английски език, доколкото друго не е уговорено в споразуменията между държавите, на чиято територия се извършва превозът.
Всички които минахме курса / бяхме колеги от Търговище, Пазарджик, Сливен, Бургас и Ямбол / , взехме изпита пред ДАИ . Няма нито един скъсан! Базата е в Сливен.
ПГА-ТРАНСКОНСУЛТ, 0888226888, - АДР
Цитат на: bo4a - Петък, 31 Януари, 2014, 19:14:17
А има ли някаква истина в твърдението, че има минимални количества опасни вещества които могат да се превозват без АДР?
Разбира се, че има. Има общи изключения, при които товара може да се превозва без да е обект на ADR, има изключения свързани с превоз на газове, изключения свързани с превоза на течни горива. Ограничени и освободени количества. Има изключения свързани с максималното количество товар, превозвано в една транспортна единица.
Колеги имам ADR основен+цистерни,искам да изкарам и за взривни знаете ли каква е процедурата?
Цитат на: radis - Неделя, 02 Февруари, 2014, 15:54:12
Колеги имам ADR основен+цистерни,искам да изкарам и за взривни знаете ли каква е процедурата?
Записваш се на курс само за Клас 1, като плащаш и посещаваш само тези часове. Издава ти се ново свидетелство, включващо Основен, цистерни и Клас 1. Това свидетелство ти важи за срок до изтичане датата на основния курс. Тогава вече ще удължаваш и трите модула.
Пичове да питам тук някой наясно ли е дали се издава друг лиценз за превоз на товари за АДР или е ползва този за превоз на товари.Какви са изискванията към камиона за да има АДР ако лиценза е друг какви са документите?
Цитат на: gvardeec - Петък, 21 Март, 2014, 20:33:11
Пичове да питам тук някой наясно ли е дали се издава друг лиценз за превоз на товари за АДР или е ползва този за превоз на товари.Какви са изискванията към камиона за да има АДР ако лиценза е друг какви са документите?
Не, но самия превоз се извършва при по специални условия, свързани с Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе. Това включва един или повече консултанти по безопасност към фирмата, обучение на водачите, в някои случаи специални изисквания към превозните средства (за цистерни и превозни средства, превозващи взривни в-ва) и т.н....
Цитат на: start - Понеделник, 24 Март, 2014, 19:37:24
Не, но самия превоз се извършва при по специални условия, свързани с Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе. Това включва един или повече консултанти по безопасност към фирмата, обучение на водачите, в някои случаи специални изисквания към превозните средства (за цистерни и превозни средства, превозващи взривни в-ва) и т.н....
Както е написал колегата одобрение на ППС по АДР е необходимо само за цистерни и взривни.С две думи ако караш нафта у варели не ти трябва одобрение за камиона.Само за водача
Днес се опитаха да ми товарат клас 1.4. Ама им викам, че съм само с основен па и камиона нема и адр табели. След малко дискусии махнаха от палетата табелата и поставиха такава от клас 9 UN 3268. Обаче па на мен ми стана любопитно кви са тия авточасти (щото такова товарих) с клас 1. Некви нови двигатели ли са измислили що ли, тия от фолцваген. С тоя газ скандал. Та мотокаристо ми вика че вътре е имало еар беци.
Та тия въздушни възглавници с клас 1 ли се возат?!? Кой ли им слагал табелите на палетите.
Изпратено от моят SM-G389F с помощта на Tapatalk
Ербега има ампула с взрив.
Има ама па чак и табела за неколко бройки в целия товар.
Изпратено от моят SM-G389F с помощта на Tapatalk