• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Размисли и "страсти" относно цените.....

Започната от Hino, Вторник, 05 Февруари, 2013, 18:26:45

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Hino

Здравейте,

 Чета форума от над две години и все не ми оставаше време и аз да се включа. Доста ми е интересен начина на мислене на една част от пишещите, а и като цяло повечето от темите са интересни. Поне за мен.
 За да не се нахвърлят една част от пишещите върху мен искам ДЕБЕЛО да подчертая, че не съм нито "шефче", нито реален шофьор на камион. Преди години имах мои камиони ( между един и три , но автовози), използвах ги само за мои нужди и смея да твърдя, че имам наблюдения по оста - работодател-работник. Но това е съвсем друга тема. А и аз определено не съм типичен пример нито за "средностатистически работодател" ( и го казвам в положителният смисъл), още по-малко за шофьор ( не, че не съм ги карал и сам.......при това се считам за аматьор.....пък разходите най-добри :-), но както и да е ).
 От десетина години ( до миналата година), се занимавах и с продажба на употребявани камиони ( включително и в чужбина), така че претендирам, че имам реален поглед към пазара и техниката, при това за техника отиваща на изток, на юг и за "белите страни". Както и да е, това е съвсем друга, а и много дълга тема.
 Винаги обаче съм се отнасял с огромно уважение към шофьорите и винаги съм се дразнел на малоумните определения за тях. Най-малкото понеже много хора и хал хабер си нямат от това какво е да си в кабината, каква отговорност носиш и какво точно представлява работата на "тираджията". Естествено има много пълни малоумници, който поради една или друга причина живота така ги е "завял", че те никога няма да слязат от камиона и всеки ден ще правят само простотии, но.....това е положението. Във всяка професия си има хора....и хора.
 
 Мисля, че имам някакъв поглед върху транспортният бранш ( в БГ и в Европа), но и НЕ СТРАДАМ от абсолютно никаква звездомания и си признавам, че съм по скоро любител. И именно от тази гледна точка си мислех да пусна тази тема. А тя е за ценообразуването на навлото и респективно КОЕ КОЛКО СТРУВА!!!
 Пиша всичко това, понеже винаги чета едно и също - "шефа прави милиони, ние гладуваме"......или от страна на шефчетата - "заложил съм си живота, давам им техника за стотици хиляди, плащам им всичко навреме, а те ме лъжат"..... Кой крив, кой прав.......дълга тема.
 И преди да започна с това което искам да напиша, ще внеса малко уточнения как аз виждам нещата. А именно, че в България, повтарям в България - 90% от шефовете са мошенници, 10% честни. От тези 10% честни, 5% имат хубави товари/линий/навло и са достатъчно интелигентни за да дават абсолютно реално заплащане на шофьорите си. Отделно и не са малоумници и смятат шофьорите си за хора, а не за роби. Останалите 5% ( най-често малки фирми с по няколко камиона) са честни, но едва свързват двата края, ИМЕННО понеже са честни, но това е друга тема. Болшинството както вече казах, поради една или друга причина ( състояние на пазара, манталитет, умствен капацитет и т.н.) са абсолютно некоректни и става малко като в казармата....... или как беше приказката "дай да не се следим, че ще вземем да се хванем". Всеки лъже другия и на финала никои не е доволен. Нерви, който цена НЯМАТ, зле свършена работа, финансови претенции и от двете страни и т.н.
 Смятам и по-късно да пусна и една тема за "разход на гориво" и/или "коректността", или как аз ги виждам нещата.....
 Именно поради факта, че в БГ нещата винаги са по-различни, логично и при фирмите има разлики.

 Темата ми е конкретно за това как се ценообразува стойността на километър и колко реално струва превоза. Да, знам, че конкретен, реален отговор на този въпрос няма. Няма защото десетките фактори който влиаят на себестойността ВИНАГИ СА РАЗЛИЧНИ. А именно - Композиция - нова/стара ( боклук или добра....или нещо средно), терен, шофьор, пътни такси, време, непредвидими обстоятелства ( вкл. задръствания/катастрофи), цена на горивото и т.н., и т.н.

 Отдавна съм си правил някакви чисто любителски сметки, и днес реших да споделя мнението ми. За час два си нахвърлях това което знам и си направих едни разчети НАЙ НАЙ произволни, за това - КОЛКО БИ СТРУВАЛО НАЙ-ОБЩО ЕДИН КИЛОМЕТЪР ПРИ БРУТНИ ОБЩИ УСЛОВИЯ, И ПРИ КАРАНЕ В ЕВРОПА!!!

Отправните точки за тези сметки са следните:
- композиция - според мен това е едно от най-важните неща що се отнася до превозвача. Какво имам предвид? Стара очукана Евро 2-ка, на доизживяване е атестат единствено и само за МАЛОУМЕН НАЧАЛНИК, който експлоатира до немай къде техниката и е потенциално опасен. От такъв работодател неможе да се очаква АБСОЛЮТНО НИКАКВА коректност и/или отношение. Парка му винаги говори достатъчно кръсноречиво "колко струва" като човек или шеф. Именно поради тази причина съм сметнал ТРИ варианта на композиций, а крайният резултат е много интересен според мен.
 И така - вариант 1 - композиция - УМРЯЛА БАБА - Евро 3 от първите, по възможност най-евтината, с най-умрялото ремърке. Поддръжка, колкото да не умре на пътя, съставляваща клонящи към нула пари за каквото и да било. Всички знаете за какви кошници говоря. Неискам и да ги коментирам. Същото важи и за ремъркето.
           - вариант 2 - композиция - ДОБЪР УПОТРЕБЯВАН ВЛЕКАЧ И РЕМЪРКЕ - по възможност Евро 5 ( но от първите). При закупуване ( за разлика от вариант 1) се прави пълна профилактика + смяна на ВСИЧКО необходимо. Включително и на ремъркето, включително и брезент. Освежава се външно и вътрешно и с две думи се подготвя по строги стандарти за да живее втори живот. Стойността на тази инвестиция не е малка, но да кажем, че собственика знае какво прави и иска качествена и технически много добра композиция за работа. Естествено без някакви "изгъзици" :D.  
          - вариант 3 - "новородено с найлоните"  ;D. Марка, модел , модификации ще си спестя. Включително и за ремъркето. С две думи - ЧИСТО НОВА композиция със средни финансови стойности.

 И за трите варианта мога да опиша точно и ясно с конкретни цифри кое колко струва!!! Тоест разценка във времето. Но понеже ще стане много дълго ще Ви спестя четенето, а ако някои има желание, после мога и да напиша как съм сметнал графата "експлоатационни разходи". Няма проблем ;). Това от което съм се водил в тази въображаема статистика е , че Вариант 1 е на абсолютният минимум от всичко ( че и под него), Вариант 2 е реална добра поддръжка и стойности, но все пак с акцент към факта, че говорим за втора ръка ( но хубава и качествена композиция), а за Вариант 3 няма какво да коментираме - НОВА композиция с КОРЕКТНА и ТОЧНА поддръжка.

 Периода на работа за всеки един от вариантите е следният:
Вариант 1 - 2 години ( ако издържи ;D)
Вариант 2 - 3 години
Вариант 3 - 5 години

Лизинг:
Варианти много и за да не Ви отегча, съм избрал средно, но считам реални стойности. А именно:

Вариант 1 - 2 години, 30% първа вноска, 15% лихва, месечна вноска - 679Е
              - стойност на композицията 10Е влекач + 5Е ремърке
              - първоначални разходи за "вкарване в работно състояние" ( но подчертавам дебело - от собственик малоумник и ЕВРЕИН) = 5000Е за композицията ( сещата се докъде ще стигнат тези пари ......от масло за 3,5 само на мотора, кутия, диф НЕ, до гуми регенерат за по 500лв. и т.н.)

Вариант 2 - 3 години, 20% първа вноска, 12% лихва, месечна вноска - 1249Е
               - стойност на композицията 25Е влекач + 10Е ремърке
               - първоначални разходи за "вкарване в работно състояние" ( всичко както трябва "от-до") = 12000Е.

Вариант 3 - 5 години , 10% първа вноска, 5% лихва, ост. стойност 20%, мес.вноска - 1321Е
               - стойност на композицията - 100Е
               - първоначални разходи = 0Е ( все пак е нова)

...така, малко уточнение е, че винаги има вариант с остатъчна стойност, както и с други стойности като цяло. Моето желание е да "напасна" така нещата, че евентуално при приключване на лизинговият период и последваща продажба на композоцията да могат да останат пари за закупуването на еквивалентна. С други думи колкото се вземе от продажбата на старата вече композиция да отидат за първоначални разходи по новата и т.н.

Пътни такси:
-за вариант 1 - 22 цента средна стойност
-за вариант 2 и 3 , приемаме, че са евро 5 и приблизителна средна стойност - 15 цента.
- уточнение - смятал съм 85% от 12000км средно месечен пробег, което е 10200км "бецален" за такси на месец.

Пробег:
- фиксиран средно месечен - 12.000км!!!

Разход на гориво:
-вариант 1 - умрялата "Баба Спаска" :P под 35 "ниет" ( друг е въпроса, че "шефчето" ще иска "под 30", щото толкова е "нормално"  ;D)
- вариант 2 - 32,5
- вариант 3 - нова машина + ремърке, грамотен шофьор, хубави модерни гуми и т.н., считам че стойност от порядъка на 30/100 е някаква база.

...средна стойност на нафтата - 1,5Е бруто!!!

....сега моля Ви , не ме "емвайте" за разхода. Има хиляди и една причина той да е ..."еди какъв си". Нека приемем тези най най средно стойности като някакъв ориентир.

Заплата:
- Вариант 1 - малоумният евреин може да говори каквото си иска, но всички знаем, че ако въобще се вземат някакви пари от бъдещите 6322 донори, то средно месечната база би била МАКСИМУМ 1000Е.
- Вариант 2 - при честен и коректен работодател, а също така и шофьор.....за българската действителност, нека да счетем, че 1500Е е реално.
- Вариант 3 - там слагам 1750Е, като за тези пари и при факта нова композиция и отличен работодател, следва и шофьора да е точен и честен. Респективно и ще заслужава повече пари.


 И такааа моята сметка излиза следната:

Вариант 1:

- лизинг - 679е
- експлоатационни - 424е
- гориво - 6300е
- пътни такси - 2244е
- заплата - 1000е
- ТОТАЛ -> 10.647е -> 88,7 евро цента на километър СЕБЕСТОЙНОСТ!!!

Вариант 2:

- лизинг - 1249е
- експлоатационни - 969е
- гориво - 5850е
- пътни такси - 1530е
- заплата - 1500е
- ТОТАЛ -> 11.098е -> 92,5 евро цента на километър СЕБЕСТОЙНОСТ!!!

Вариант 3:

- лизинг - 1321е
- експлоатационни - 871е
- гориво - 5400е
-  пътни такси - 1530е
- заплата - 1750е
- ТОТАЛ -> 10872е -> 90,6 евро цента на километър СЕБЕСТОЙНОСТ!!!


 Разбира се, всичко това съм го написал както се казва на "прима виста", възможно е и сигурно имам някави грешки, но не мисля, че са фундаментални. И въпроса ми е, кому е нужно да кара умрели боклуци, да не плаща, да има постоянно скандали и хиляди други простотий, при положение, че сметките са кръсноречиви.
 Да има и едно , но! А именно, много от шофьорите не са наясно с другата страна на този бизнес. Имам предвид, че за да си шеф, за да имаш фирма има хиляди бюрократични "елементи", има и отговорност 24 часа в денонощиято, има и залог на всичко което имаш, има психология и ...."можене" да УПРАВЛЯВАШ хора и те да са ефективни. Има и  ЧОВЕЩИНА все пак. Риска на собственика не е никак малък и това ТРЯБВА ДА СЕ ИМА ПРЕДВИД и да се оценява. Защото когато Бай Иван от Тръстиково стане накриво на Амштетен, изплющи камиона, направи хиляди простотий......шефа най-вероятно освен хилядите евро разходи ( който той трябва да ги има КЕШ за да ги плати), ще си загуби и товарите от спедицията и може да му останат камионите на паркинга само за снимка. Това не е маловажно. Това е риск които не всеки е в състояние да поеме. При това ЕЖЕДНЕВНО. Също така обаче има и друго. Когато не оценяваш коректно работниците си ( трябват определени качества за това), когато се отнасяш с тях като с роби, когато си им дал лоша/неподходяща техника, когато спедиторите ти са гола вода, когато гледаш как да ОТКРАДНЕШ от собственият си шофьор.......нетрябва да се сърдиш когато и той ти отвръща със същото. Абсолютно логично е. Нелогично и нечестно е, когато един от двамата по оста работодател-работник е честен, а другият не. Тогава вече е жалко.  :-\


 Тези сметки са само хипотетични. Всички знаем , че едно е да караш Бенелюкс ( с техните като тепсия равни пътища) с 80-85км/ч за 8е/ден пътни такси и нафта 1,2 бруто от Люксембург,....и съвсем друго Алпите, Бренер.....Италия и с 1,6-1,7 нафта. Или Австрия за 25 цента/км такси примерно. Едно е да имаш ПРАВИЛНАТА композиция ( темата е изключително дълга) + шофьор и съвсем друго обратното. Едно е да те пере вятъра централно, друго е да ти е отзад.... Едно е да караш добра техника, друго да имап 7 проверки за 5 дни. Едно е да имаш перфектна спедиция, друго.....любовниците на шефа завършили "международни икономически отношения"  ;D :D и т.н. , и т.н.!!!

 А има и друго. С много хора съм разговарял по темата в чужбина. От еврейте в Бенелюкс, през отвратителните националисти немци, до испанци "душа хора" . Общо взето всеки казва ( по различен начин естествено) - "вие за реални пари не ни трябвате". И общо взето най най средни стойности от над 1е/км не плащат. Поради ред причини. Затова трябва да се има предвид факта и , че българските превозвачи НАЙ-ЧЕСТО, работят също за по-малко пари. И респективно немогат да си позволят и заплати на средноевропеиско ниво. Просто защото не работят на средно европеиски цени......


 И така.....май стана много дълго. ..... Какво мислите за темата?! ;)
Donna e la logica ..... Lada e idraulica :-)

Hino

Donna e la logica ..... Lada e idraulica :-)

scaniavolvo

Поздрави от мен. Доста си се постарал и според мен доста неща имаш верни.Имам едно въпросче,защо не споменаваш за Евро 4?И друго може да направиш и темичка за вноса на камиони от къде е добре да се внася на какво да се обръща внимание и някои други интересни неща по този въпрос.

scaniavolvo


admin

Темата е перфектна, поздравления. Според мен създава предпоставки за един доста задълбочен анализ. В крайна сметка обаче стигаме до извода, че българските превозвачи получават само част от общоприетите навла в Европа и в следствие на това нещата се размиват.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

imter

Поздрави за темата,и за труда който си положил.Мисля,че си обхванал почти всички аспекти от транспортния бизнес и неговите проблеми :).

матадора

Ако съдбата ти обърне гръб...бъди търпелив,изчакай я да се наведе!

boby1105

      :D +                     Да има и едно , но! А именно, много от шофьорите не са наясно с другата страна на този бизнес. Имам предвид, че за да си шеф, за да имаш фирма има хиляди бюрократични "елементи", има и отговорност 24 часа в денонощиято, има и залог на всичко което имаш, има психология и ...."можене" да УПРАВЛЯВАШ хора и те да са ефективни. Има и  ЧОВЕЩИНА все пак. Риска на собственика не е никак малък и това ТРЯБВА ДА СЕ ИМА ПРЕДВИД и да се оценява. Защото когато Бай Иван от Тръстиково стане накриво на Амштетен, изплющи камиона, направи хиляди простотий......шефа най-вероятно освен хилядите евро разходи ( който той трябва да ги има КЕШ за да ги плати), ще си загуби и товарите от спедицията и може да му останат камионите на паркинга само за снимка. Това не е маловажно. Това е риск които не всеки е в състояние да поеме. При това ЕЖЕДНЕВНО. Също така обаче има и друго. Когато не оценяваш коректно работниците си ( трябват определени качества за това), когато се отнасяш с тях като с роби, когато си им дал лоша/неподходяща техника, когато спедиторите ти са гола вода, когато гледаш как да ОТКРАДНЕШ от собственият си шофьор.......нетрябва да се сърдиш когато и той ти отвръща със същото. Абсолютно логично е. Нелогично и нечестно е, когато един от двамата по оста работодател-работник е честен, а другият не. Тогава вече е жалко.  :-\                                                                                                                                                                                                                                                                            

abator

Hino, поздравления за материала. Не съм си правил труда да ти проверявам сметките, но резултатът изглежда логичен.
Относно взаимоотношенията между работник и работодател, нещата са трагични. Краде се масово и от двете страни. Някой беше казал "Толкова са бедни, че крадат едни от други и с това се препитават". И е много прав. В последно време на работодателите не им излизат сметките. За да оцелеят им трябват пари, а единствените пари на които могат да посегнат са тези на шофьора. Шофьора пък за да оцелее е принуден да върне жеста. Докара ли сме я до там, че няма вчера и няма утре. Има само днес. Или казано на кратко - циганите победиха.

admin

До тук добре, но има нещо, което ме смущава. Защо пътните такси са вписани в пълен размер, след като например за един "прав" маршрут България - Англия голяма част от пътя няма да бъде заплащан по посочените ставки? Дори и при работа "вътрешно" в останалите страни от ЕС отново имаме доста държави, в които се пътува с винетка и този разход далеч не е равен на посочените суми.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

Hino

Цитат на: admin - Вторник, 05 Февруари, 2013, 22:01:59
До тук добре, но има нещо, което ме смущава. Защо пътните такси са вписани в пълен размер, след като например за един "прав" маршрут България - Англия голяма част от пътя няма да бъде заплащан по посочените ставки? Дори и при работа "вътрешно" в останалите страни от ЕС отново имаме доста държави, в които се пътува с винетка и този разход далеч не е равен на посочените суми.


Админ, идеята е да се даде някакъв абсолютно среден размер на стойностите. В тази връзка аз винаги съм казвал, че най-добрият и точен начин е да се ценообразува на база - "базови разходи" който са фиксирани + отделно за ВСЕКИ КУРС изчисляване на гориво и пътни такси. Именно понеже  всеки курс е РАЗЛИЧЕН.
С така направените от мен сметки, лесно може да се изчисли и на тази база. По късно ще направя нещо подобно. Но пак казвам, понеже темата е за ОБЩИ разходи, само и единствено с такова "измислено" ценообразуване може да се даде обща представа за разходите. А и по важното на което по-скоро съм искал да акцентирам е факта......какъв е смисъла да се кара с умрели камион - боклуци при положение, че според мен е безмислено.
Друго - пътните такси НЕ СА сметнати на пълна база. Написал съм от 12000км средно месечна база , 85% т.н. "пълни" което е 10200км, сметнати. Отделно съм АБСОЛЮТНО СЪГЛАСЕН и по надолу съм подчертал, че от курс до курс разликата е огромна. Пътища, такси, стойност гориво и т.н..... Едно е Германия - Австрия- Италия.....пътни такси, гориво и т.н., друго Бенелюкс - Бенелюкс ( особенно с 1,2е бруто нафта и 8Е/ден винетка).
Със сигурност сметката не е абсолютно точна, но все пак е някаква насока.  ;).

Благодаря за добрите отзиви и се надявам темата като цяло да е интересна! ;)
Вие сте....
Donna e la logica ..... Lada e idraulica :-)

admin

Абсолютно те подкрепям в размишленията ти относно камионите-боклуци. Често се питам що за "чорбаджии" са хората, които притежават такива камиони? Най-неприятното нещо за един шофьор е да му поверят някакво подобно желязо и да поискат да работи и да изкарва пари с него. Просто няма такъв филм. Аз лично съм на принципа, хвали старо, карай ново. Във всички случай излиза много по-евтино и удоволствието при работа е несравнимо.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

abator

Предлагали са ми работа, при която първата задача е да си построя камиона (Volvo F10). Естествено отказах. Не искам да мисля какви чудесии се движат по пътищата.

dimich87

Старото не е толкова голям проблем. По-важна е поддръжката. Ако се прави редовно и с качествени части, на достъпни цени е в пъти по-надеждно и изгодно. Цените на резервните части са спекулативно високи и от там идва и високата себестойнос на подръжката. За разхода на гориво смея да твърдя че в по-старите модели е по-нисък. Ако разхода на гориво на новия камион е конкурентен на стария, то не се слага разхода на Ад-блу. А разхода за обслужване е също важен. В последните системи има доста електроника за управление. Иска си специализиран сервиз.

Hino


От скромният ми опит със стари машини (автовози), мога да споделя само положителни емоции. Само, че има едно "но". За "приключение" са идеални. Голямо шоу пада  ;D. Особенно след Игуменица нагоре, та чак до БГ......с ТурбоСтар 190.48 .....17200 кубика, битурбо, 480 коня, смешен тонаж.....голяма веселба пада  ;D ;D ;D.
  За изкарване на пари най-вече. Но за ежедневна работа просто не ми се мисли. Най-вече защото има достатъчно модерни алтернативи. След каска 1622, два турбостар-а (240 и 480коня), мп1 1831...... мп2 1836 ми се стори като извънземен по отношение на комфорт. Нищо, че неможе да отлепи в сравнение с някои конкуренти  ;D.
А за разхода на гориво...... позволи ми да не се съглася особенно много. Разбира се от огромно значение е не само кой кара, но и КЪДЕ се кара, но като цяло старите машини си харчат ПОВЕЧЕ от новите. Доказан ФАКТ  ;).


По темата - като цяло незнам дали съм се изказал правилно, но СЪВСЕМ УМИШЛЕНО слагам под общ знаменател всякакъв тип превози и маршрути. Целта ми беше да се направи една въображаема сметка за един "боен кон"  и разчет при ВСЯКАКВИ условия за да се видят разликите. Иначе съвсем естествено всяка фирма според това къде кара си избира най-подходящото. Има места където може и с Евро 0, и някои за който Евро 4 не е приемливо. Има дълги и къси курсове. Има нужда от тон и половина резервоари, за да стигнат за една "врътка", но някъде може и с 400л. Някъде може с винетки ( включително и годишни за да е още по изгодно), а някъде не..... И т.н., и т.н. Това не е тема която може да даде реална, точна и коректна представа за ценообразуването, ако говорим за точно определен маршрут. Това е тема за най-общо казано - "всякакви условия", горе долу реални сметки и смисъла от различен тип композиция. А също така и от различен тип заплащане КЪМ шофьорите.

Иначе за горе долу най-точна ценова обосновка по написаните от мен стойности би трябвало да се вземе на предвид следната методология. А именно, смятане на т.н. "фиксирани разходи" за всеки един от вариантите. Към тях се добавят цената на горивото (кои както иска да си го смята поради ред причини - големина на резервоарите, следващо място на зареждане, разход, цена, възстановяване на ддс и т.н.) + КОНКРЕТНИ пътни такси.
Направих си труда сега да сметна горе долу как би изглеждала цената на т.н. "фиксирани разходи" във всеки един от трите варианта:

Вариант 1  -->   17,5 цента  :D
Вариант 2  -->   31,0 цента
Вариант 3  -->   32,9 цента

  Прави впечатление огромната разлика между "гробницата" и другите две композиции. Точно оттам изхождат според мен "чорбаджийте" и сметките им винаги са ....... сещате се.
На мен ми прави и друго нещо впечатление. Ако се абстрахираме от Вариант 1 с отвратителната композиция, другите две ( употребявана, но топ ниво, и чисто нова), то разликата от под ДВА ЕВРО ЦЕНТА е прекалено малка. Именно поради тази причина считам, че карането с нова композиция си е категорично НАЙ-ДОБРИЯТ ВАРИАНТ!!!

Наистина бих се радвал ако темата е интересна и полезна. Както и да се чуят други мнения по нея  ;).
Donna e la logica ..... Lada e idraulica :-)

milenj

Цитат на: dimich87 - Вторник, 05 Февруари, 2013, 23:35:23
Старото не е толкова голям проблем. По-важна е поддръжката. Ако се прави редовно и с качествени части, на достъпни цени е в пъти по-надеждно и изгодно. Цените на резервните части са спекулативно високи и от там идва и високата себестойнос на подръжката. За разхода на гориво смея да твърдя че в по-старите модели е по-нисък. Ако разхода на гориво на новия камион е конкурентен на стария, то не се слага разхода на Ад-блу. А разхода за обслужване е също важен. В последните системи има доста електроника за управление. Иска си специализиран сервиз.
Това са пълни глупости!

dimich87

Мога да дам следния пример. Познат има фирма за транспорт вътрешно в БГ с 3-4 камиона. Почна с един Щаер 97 година произведен. Поддържан е камиона постоянно в добро състояние без много проблеми с не много разходи. Взема след това още 2 щаера. Единия му блокира двигателя. Реши да купи нов камион с който да пътува Румъния-Гърция. Камиона беше Ивеко Стралис купен през 2007г нов. След една година се запали от печката на един паркинг. Разхода на гориво на този камион беше с няколко литра повече от на щаера и подръжката излизаше много скъпа. Накрая след пожара беше в пълна загуба.

dimich87