Винаги тази тема ми е била любима. Не само защото много съм "горял" с "отчети" (всъщност това си има и положителната страна - много бързо разбираш "кои колко струва"), но и защото това е болната тема на занаята. Както от страна на работодателя, така и от страна на работника. Безспорно има не малко точни и коректни както работодатели, така и шофьори, но всички знаем , че има и мнооооооооого ....как да се изразя най-меко....."некоректни". В другата тема си написах част от мнението за "отношенията".
Винаги много съм се смял когато някой налага "норма". Спорил съм не веднъж със "специалисти" и никога немогат да ми отговорят точно и обосновано ( защото незнаят как и защото просто такова понятие НЯМА). Най-"печеният" от тях веднъж ми беше казал: "Бай немец е определил нормата, щото много разбира. И тя за Мерцедес е следната - 22/100 празен и 0,25литра на тон товар
" . Ама това къде БЕнелюкс или Швейцария.........нямало значение :-))))). Ентусиасти. Както и да е. Сега бих искал да си напиша аз мнението относно това
от какво се влияе разхода на гориво. Респективно как е технологично НЕВЪЗМОЖНО да се даде "норма".
Тук са част от нещата които според мен са в основата на това "колко на финала е изяла композицията". И не съм ги степенувал по важност. А и със сигурност съм забравил някой неща
.
ВЛЕКАЧ:
- Нов или стар, респективно техническо състояние. Темата е МЕГА дълга и няма да навлизам в подробности. Всички знаем за какво става дума.
- Мощност и въртящ момент. Второто е дори по-важно. А най-важното според мен е т.н. "прозорец". А именно периода през който машината има тяга ( било то пик или 3/4) и респективно може да тегли със сила. Естествено това е свързано и с много други неща който ще напиша надолу, но другият свързан фактор е :
- ... БРУТО ТЕГЛО на композицията. Може да се разглежда и като нетен полезен товар. Няма какво да обяснявам, че едно е с 5-10 тона отзад, съвсем друго с 25+...
- предавателно отношение, или с други думи коефициент на диференциал. Мноооого деликатен въпрос с който много малко хора се съобразяват. Какво имам предвид и защо е толкова важен? Защото дори и да имаш 600 коня, ако диф-а ти е бавен разгръщането на мощността ще е по един начин. Ако е къс по съвсем друг. И обратният вариант 350 коня от дори под десет литров мотор, но с къс диф., може да даде прекрасна динамика и също така краен разход на гориво. И тук стигаме до един "фундаментален" въпрос, а именно - за какво ще се ползва камиона? Какво ще кара? Дали нещо строго определено, по строго определени маршрути, или ще е универсален боец за ..."навсякъде". Много хора си мислят, че да си поръчат или купят......Волво ФХ ( примерно говоря) 460 коня ( пак примерно) е ИДЕАЛНИЯТ за тях вариант. Идеалният за кое обаче? Ако е с дълъг диф., а го карат по планините резултата ще е лош. Ако е с къс, а го карат по равни пътища също. Примери много. Затова е от първостепенно значение този които купува и да може да мисли
. Ако ще кара по строго определен маршрут да си седне на задника да си въведе стойностите ( ако ги знае) на поне 5 параметъра и да види най-елементарното нещо. А именно с колко оборота ще му е камиона при неговите условия на работа. Оттам вече става малко по лесно. Към всичко това прибавям и размера на гумите. Те реално са производно на предаватеното отношение. Просто всичко си е чиста математика.
С думи прости, които е карал колело със скорости, примерно 3 отпред и 6 отзад, много лесно и нагледно може да си обясни какво имам предвид. Когато си на най-малкият венец отпред как се въртят педалите, когато си на средният също, и когато си на най-големият. Това е най-точният и нагледен пример за това което говоря. И за това как се предава мощността към асфалта при различно предавателно отношение ( диф)!!!
Масовият вариант е за "универсална машина". Именно поради тази причина се търси "златната среда". А именно нещо което да е добре за навсякъде. Такова нещо обикновенно няма
, но поне в разумни граници може да се "напаснат" нещата. Затова и повечето производители залагат на масовите си версии диф между 2,4 и 3,0. Средно 2,6-2,7. Най-общо казано разбира се. При еднакви дифове + мощност и тегло, най-добре си проличава колко е "корав" мотора ( уточнявам, не коментирам ЗАСЕГА кутията) и какъв му е ефективният "прозорец".
- Скоростна кутия - първо двата варианта: механична ( 8, 12, 16) или автомат ( ЗФ или по-точно коя спецификация и настройка на ЗФ, защото са мноооого........или И-шифт((доказано най-добрата)) / ПауърШирт/ Оптикруиз и т.н.). Второ как са "напаснати" скоростите към мотора и диф-а. Темата е много дълга и не ми се пише, но самата кутия е много, много важен елемент.
- Алуминиеви джанти на двигателен мост - като заговорих за предаването на мощност.....за самата стойност на мощност и тяга, за диференциали, за кутии и т.н., искам да вметна нещо за което може би не сте чували. Може и да ми се изсмеете, но не ме вълнува особенно
. А именно - теглото на джантата/джантите на двигателният мост е от много голямо значение за ЕФЕКТИВНОТО ПРЕДАВАНЕ на тягата към асфалта. В ралитата например съотношението е горе долу едно към шест. Какво имам предвид? Ами факта, че там всеки един СПЕСТЕН килограм от теглото на джантата, се равнява на 6 килограма въображаемо по ниско тегло на цялата кола. С други думи, по леките джанти допринасят за по ефективно разгръщане на тягата. Сега, дали същата формула "едно към шест" може да се използва при камионите ( което би значело, че 10 спестени килограма от теглото на джантите биха се равнявали на 60кг спестени от теглото на цялата композиция, или 50 спестени = 300.....немога да кажа). Точната стойност аз немога да я знам. Това което знам със сигурност е, че Скания ( защо ли пак те
) много си експериментират с това ( от началото на 90-те още).
Като цяло обаче не теглото на джантите е най-важното. Дори бих го причислил към "маловажните" неща
.
- Ретардер - ако го има въобще......няма смисъл да обяснявам ползата ( при правилно боравене ) му. :-)
- Аеродинамика - много хора я подценяват, но нетрябва така. От аеродинамика "стават чудеса" :-). Сериозно го казвам. Темата е дълга и неискам да дотегчавам, но влиянието на аеродинамиката е много голямо.
- Нето тегло на влекача - много хора не си дават сметка за това. Старите машини бяха леки. Модерните определено не. И в момента има някой версии на Скания 164 с нетно тегло от около 7 тона. Последният модел, наточен гони 9. Имайте на предвид и този факт. Примери много. Версии и модификации също. Теглото обаче има ГОЛЯМО значение. При една интелигентно подбрана конфигурация на композицията, могат да се спестят абсолютно РЕАЛНО 3,0-3,5 тона. При това ЕЖЕДНЕВНО
. Не е малко нали?
- Лафет - също много подценяван елемент. Състояние, модел са важни. Още по-важно е да няма "изгъзици". Например влекач мега с "подложки" за нормално ремърке и т.н. и т.н. Също важен е момента с междуосието на влекача и размерите на ремъркето. Влекачи има от 3,5 до 4,4 метра междуосие. Този почти един метър хич не е за пренебрегване.
- ГУМИ - любима моя тема. Много съм се интересувал ( не само за камиони
) и бих искал да заявя на господата с "умрелите композиции", че си правят мечешка услуга с тези знайни и незнайни регенерати. Тях дори и няма да ги коментирам.
Най-важното според мен е да се подбере правилната спецификация и модел на гумите. В повечето случай инвестицийте за модерни гуми ИМАТ ЕФЕКТ. За сигурност и комфорт да не говорим. Използването на ПРАВИЛНИТЕ СПОРЕД СЕЗОНА гуми също. Особенно зимата!!!
ПОМПАНЕ на гумите. Няма да пиша много понеже едва ли някой все още незнае какво значение има ПРАВИЛНОТО помпане на гумите на ЦЯЛАТА композиция. Както и НУЖДАТА от постоянно следене и коригиране на стойностите. Ефекта е ГОЛЯМ!!!
- Спирачки - състоянието им е в пряка връзка с карането, респективно със всичко друго, респективно и с разхода.
- Ходова част - състоянието е много важно също. Няма да обяснявам защо.... Ходене, сеене, подскачане, несигурност.......и т.н.
РЕМЪРКЕ:
- ТЕГЛО - важи същото както и написаното от мен за влекача. Няма смисъл да се повтарям. И малко извън темата - ако Ви "падне" Бергер имайте на предвид, че са най-леките ремъркета. Често са дори и под 5 тона нето тегло ( за разлика от почти всички конкуренти които "започват" от 6, но реално са 6,5+ тона нетто). Евала!!!
- Даденост, а именно - ново/старо.....цялостно техническо състояние...
- Аеродинамика - важи дори в по-голяма степен от коментара ми за аеродинамиката на влекача. За същаление все още "модерни" аеродинамични ремъркета няма. Или са нереално скъпи. За цените си и за обещанието, че "някога", "може би" ще се изплатят.....мерси боку
.
- Реглаж - няма да влизам в подробности. На тези от вас на който им се е случвало да карат с "разцентровано" ремърке , ще ме разберат за какво говоря.
- ГУМИ - едно към едно с коментара ми за влекача.
ДРУГИ:
- ОБЩ ТОВАР + разпределение в ремъркето. Много важен фактор не нуждаещ се от коментар. Едно е с 5 тона, съвсем друго с 25. И между 20 и 23 тона може да има разлика. Особенно при различни мотори.тегло/дифове и т.н. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ - също много важен фактор. Знаете предполагам какво имам предвид.
- ВРЕМЕ - метеорологично време - ЗИМА/ЛЯТО, температури, ВЯТЪР, повтарям ВЯТЪР, особенно това ОТКЪДЕ духа. Отпред или отзад . ОГРОМЕН фактор е точно вятъра. Могат да се получат ДРАМАТИЧНИ разлики в разхода именно благодарение на вятъра. После "иди обяснявай" на шефа........няма оправия
.
- ПЪТ - магистрала или не, терен, равен или не. При това колко точно неравен. Със Скания В8 се катери по един начин, с Актрос 360 коня по коренно различен. В БЕнелюкс е равно като тепсия, по Алпите е точно обратното. Друго важно уточнение за което много малко хора си дават сметка - НАСТИЛКА. От асфалт до асфалт разликата НЕ Е МАЛКА. Отделно в Източна Германия има бетонни магистрали ( при който съпротивлението е доста по различно)!!! Апропо - малко известен факт е, че точно бетонните магистрали в Източна Германия са строени с ......бившите източни марки. Имам предвид парите, хартийките. След обединението са станали излишни и отиват за материал за шлака ( или незнам как точно се казва) за строителството на магистрали. Същото става и със "западните марки". Резултата е, че източните за нищо не ставали в сравнение със западните и резултата бил много по лоши пътища на изток
. Това ми го разправя един немски полицай в 3 посред нощ на едно ОМВ след Манхаим преди няколко години. Много ми беше интересно това, затова и го споделям с вас.
- СКОРОСТ - няма нужда от коментар. С 80 е едно , с 85 друго, с 90 трето...... БЕзспорно е в пряка зависимост с оборотите, респективно разхода.
- КАЧЕСТВО НА ГОРИВОТО - няма никаква нужда от коментар според мен :-))
- ШОФЬОРСКИ ФАКТОР - на последно място тук, но може би на първо по реална важност. Няма нужда от коментар защо, как и т.н.....
- ДРУГИ - винаги има нещо "друго"
.
..... и сега да дойдат професорите ( най-вече "шефове") и да ми развиват теорийте за "разходната норма на Бай Германец".......
Надявам се да е било интересно, както и да се чуят други мнение по темата
!